Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Dział poświęcony projektowi Mustang Race Car

Moderator: muarah

Awatar użytkownika
lamina
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1005
Rejestracja: 2012-05-28, 20:54
Model: GT390 1968
Silnik: inny V8
Kolor: Highland Green
Lokalizacja:: Pruszków/Pisz
Stajnia: Stajnia Mazowiecka

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: lamina » 2014-10-28, 15:36

rick pisze:nie iść ponad 400hp a właściwie torque. Blok będzie podzielona na pol

torque jest królem
dokładnie,
Wieśku, pamiętaj, że w race car będzie skrzynia oryginalna 4 biegowa z całkowicie innymi przełożeniami, do tego dość wolna, nie da się tam tak szybko zmieniać jak w twojej T5, na krętych torach bedzie to powodowało, że bardziej będzie się opłacało zejść z obrotów przed zakrętem niż zmieniać biegi a wtedy moment obrotowy jest nieoceniony :)
w starej 4 biegowej skrzyni w czasie jazdy biegu 1 nie wrzucisz nie rozwalając jej z czasem.
wydaje mi się, że Rick ma rację, skupić się właśnie na momencie obrotowym, a robienie bardzo lekkich mas obrotowych w tym silniku dużych efektów nie da bo on jest niskoobrotowy, a wpłynie negatywnie właśnie na Nm.
lekkie tłoki - tak
ale korby mocne bez odchudzania
wał też,
koło zamachowe może troszkę ale nie zawracałbym sobie tym za bardzo głowy.
wałek rozrządu .... wszystkie z USA będą sie spisywały do DRAG'u .... na tor nie koniecznie, pomijając, to że wymienić kiedyś można.. myślę, że lepiej zacząć od seryjnego z HiPo lub podobnego.



Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-10-30, 00:37

hej, wałek powinien być stock z HiPo albo bardzo zbliżony bo homo opisuje nawet geometrię krzywek ;)
Ale co do wałków w USA to się nie zgodzę, że tylko na drag race bo mój np. jest uważam fenomanalny, pięknie idzie z dołu ale też kręci się ładnie i wysoko a to wałek z CompCams i hydrauliczne popychacze, żaden custom.
Z kolei lekkie części moim zdaniem wcale nie przekładają się na niższy moment, może być takie czasem wrażenie w czasie jazdy np. że jadąc pod górę samochód zwalnia bo silnik ma małą bezwładność ale im lżejsza masa się obraca tym lepiej auto przyspiesza, nie może być inaczej. Wytrzymałość - owszem, rośnie z masą.

Przesadzać jednak nie chcemy i zachowamy rozsądek i margines wytrzymałości i korb i tłoków i całej reszty w o miarę możliwości. Myślę, że poziom do 350-400KM to nie jest wielkie wyzwanie dla tych silników. No ale kręcić będzie go trzeba do min. 6500rpm, tak sądzę.
Od jutra zacznę wrzucać konkretne propozycje części i byłbym wdzięczny, gdybyście też postarali się polecać konkretne graty, może sprawdziliście już u siebie, u znajomych a może słyszeliście dobre opinie - szczególnie Rick na Ciebie liczę :hyhy:
Wymiary są na początku - generalnie robimy 1 szlif cylindrów i wału.


muarah

rick
Członek Honorowy MKP
Posty: 1206
Rejestracja: 2011-02-23, 05:09
Model: 67 fastback
Silnik: V8 4.6
Kolor: primer,czarny,bialy

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: rick » 2014-10-30, 06:26

nie ma az takej dużej różnicy między regularną 289 i hipo. głowice są największe

http://www.hipomustang.com/images/hipoeng/" onclick="window.open(this.href);return false;

trzymac stock crankshaft

daj mechanical camshaft i lifters. Tylko nie roller

dac "screw in rocker studs" tez. Sruby od ARP na wszystko



Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-10-30, 11:03

rick pisze:
dac "screw in rocker studs" tez. Sruby od ARP na wszystko
Wiem o co chodzi Rick, zrobilem to w moim na fabrycznych zeliwnych glowicach 351C, tak zrobimy :ok:
Dzieki tez za link do strony, wysle do Steca, zeby wiedzial co ma zrobic z glowicami.


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-04, 02:41

Wiem, że roller rockers są sexy ale jednak FIA zabrania ich stosowania a co jak co ale pokrywę zaworów to dość łatwo jest zdjąć i wtedy gołym okiem widać zbrodnię :wstyd:
Znalazłem poprawioną wersję klasycznych "rockersów", co powiecie o tym, warto?
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
Cobra Automotive ma w ofercie takie części, ale w cenie prawie 2,5 raza wyższej! Co więcej, mam podejrzenie, że to ten sam produkt bo ma na niemal identyczny part numer - 36800. Chyba zamówimy te Crane Iron Rockers ;)


muarah

rick
Członek Honorowy MKP
Posty: 1206
Rejestracja: 2011-02-23, 05:09
Model: 67 fastback
Silnik: V8 4.6
Kolor: primer,czarny,bialy

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: rick » 2014-11-04, 23:25

Staram się jak najlepiej pisac, po polsku, ale nie zawsze wyjdzie wyraźnie :wstyd: , to będę pisać po angielsku :zawstydzony: , a ktoś może zinterpretować

there are differences between Crane and Cobra. The Cobra parts are modified to produce less friction and wear. Also production rocker arms are not all the same, they vary. So one rocker arm may have slightly more lift than another. Cobra says they pick rockers so they are very close and more consistant

The crane rockers, and looks like Cobra as well from the picture, are non rail. you will have to check the heads you will be using. Do they have a slot for pushrods or round hole? If they have a round hole, for this style rocker, you will need pushrod guide plates and hardened pushrods. In this case you will need to machine the rocker stud boss. You have to measure the thickness of the guide plate and take that off the boss



Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-05, 01:44

Rick, ja doskonale rozumiem co piszesz po polsku i myślę, że inni na tym forum również.
Ale do rzeczy: napisałem do CobraAutomotive, opisałem im sytuację, nasze wymagania i poprosiłem o ofertę na komplety zestaw części do budowy silnika. Zobaczymy co zaoferują i w jakiej sumie się to zamknie ;)
Osobiście nie bardzo wierzę, w te magiczne zabiegi krio-geniczne itp., podejrzewam, że jest to uzasadnienie dla nieco zawyżonej marży pośrednika.
Rozumiem co masz na myśli i tak na pewno trzeba będzie zrobić, prowadnice lasek popychaczy i "twarde laski" :hyhy: to raczej konieczność a to co piszesz o szlifowaniu gniazd w których przykręca się śruby trzymające dźwigienki zaworowe (rocker arms), wydaje się naturalne i dopilnuję żeby tak zrobili jeśli nie będzie to dla nich oczywiste. Zobaczymy co napisze mi gość z CA, podobno są bardzo otwarci i komunikatywni ale czy nas nie zabiją cenami? no zobaczymy :cwaniak:


muarah

rick
Członek Honorowy MKP
Posty: 1206
Rejestracja: 2011-02-23, 05:09
Model: 67 fastback
Silnik: V8 4.6
Kolor: primer,czarny,bialy

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: rick » 2014-11-05, 02:34

ok

jest ten warsztat w UK

http://www.knightracingservices.co.uk/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;



Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-09, 15:10

gość z Cobra Automotive napisał mi, że przekazał temat do ich "departamentu silników" :D i od kilku dni cisza więc sam zacząłem dopierać najważniejsze części.
Zacznijmy od korbowodów, ich odpowiedni dobór to podstawowa sprawa. Wg. pomiaru Steca panewka korbowodu na wale ma obecnie średnicę 53,95mm = 2.124" a po szlifie będzie to 0,01" mniej a więc 2.123, czyli z tego co widzę to najbardziej popularny standard. Z tego co wyczytałem (mogę się mylić) to seryjnie motor 289 miał korby długości 5.090" ale takich jest niewiele, większy wybór w rozmiarze 5.155 dedykowanych do 302CI a najbardziej popularne to 5.400 (można to skompensować tłokami więc trzeba tłoki potem uważnie dobrać). Czy zatem szukać korb o długości 5.090 czy bardziej popularnych 5.155 czy może wybrać najbardziej popularne na 5.400??? No i czy panewki wału na 2.123 będą OK? Jak sądzicie?
Mam takie dwie propozycje:
http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
albo
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
ew. trochę tańsze tego typu:
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
A może zaproponujecie coś innego typu albo znacie sklep w którym można e rzeczy kupić taniej? Czasem są dobre oferty na eBay ale wolałbym większość części kupować w jednym miejscu, łatwiej logistycznie, dlatego zwykle korzystam z summitracing.com i jak dotąd się nie zawiodłem, nawet gdy kilka razu kupiłem coś z ich własnego "brandu".


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-09, 15:11

No i od razu dobierzmy panewki. Cobraautomotive używa panewek Clevit 77 w swoich projektach, tutaj jest taki zestaw na wał ze szlifem -0,010. Są typu P-series, czyli zgodnie z rekomendacją Ricka do stockowego wału:
http://www.ebay.com/itm/SB-Ford-289-302 ... 4897.l4275" onclick="window.open(this.href);return false;


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-09, 15:18

te panewki są też na summitracing ale nie jako zestaw..


muarah

Awatar użytkownika
ERTE
Forumowicz
Posty: 426
Rejestracja: 2012-04-01, 12:36
Model: Coupe 289 66
Silnik: V8 4.6
Kolor: podkład:)

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: ERTE » 2014-11-09, 16:20

sa 2 typy P-series

MS590P-10 (zwykłe)
MS1746P-10 (środkowa panewka ma flansze grubsza o 010 dla redukcji "endplay")

warto to pomierzyć przed szlifem

a panewki na SR sa sprzedawane jako zestaw
http://www.summitracing.com/int/parts/cle-ms590p10" onclick="window.open(this.href);return false;
"Sold as a set of 5"

Canniga pisał żeby składać na panewkach King Bearings
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false; aftermarketowy wał (tylko że ten link to stock wymiar)
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false; stokowy wał

a tłoki Keith Black, są na SR ale nie ma ich nigdy w zestawach z pierścieniami czy korbami wiec tak czy tak wyjdzie że wszystko trzeba kupować osobno



Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-10, 14:27

Jeśli chodzi o panewki wału do z oferty King musiały by być te, bo stockowy wał z 1-szym szlifem: http://www.summitracing.com/dom/parts/k ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
Natomiast panewki korbowodów powinny być moim zdaniem dokładnie te: http://www.summitracing.com/dom/parts/k ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
Te panewki King Bearings są sporo tańsze niż Clevite 77 więc jeśli są dobre i sprawdzone to czemu nie :D


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-11, 00:23

Sprawdziłem, że fabrycznie w naszym silniku były korby o długości 5155 i tego chcę się też trzymać, tutaj przynajmniej na SR nie ma wielkiego wyboru a więc zamykamy temat w ten sposób: http://www.summitracing.com/int/parts/e ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
oczywiście jeśli ktoś znajdzie podobny dobry produkt w lepszej cenie to proponować :cisza: :cisza: :cisza:


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Re: Budowa silnika dla Race Car'a - 289CI Cobra

Post autor: muarah » 2014-11-11, 01:36

A tak w ogóle to homologacja dla naszego silnika jest tutaj:
http://www.hms.dk/sites/default/files/0 ... 350-66.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

a tutaj wersja dla 65r, różnice są subtelne ;)
http://www.hms.dk/sites/default/files/0 ... 350-65.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

To jest główna wykładnia ale nie musimy się kurczowo trzymać wszystkich parametrów, jednak ew. odstępstwa wymagają duużego wyczucia ;)


muarah

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mustang Race Car”