ustawienie wałka rozrządu

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, Rezor, stang232, celibad, pluzz, mcgan, Pavulon_, Rezor, stang232, celibad, pluzz

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
michal@
Forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2008-07-10, 22:13
Model: GNATSUM.NAMI
Silnik: V8 5.0
Kolor: czerwony(najszybszy kolor ;) )

ustawienie wałka rozrządu

Post autor: michal@ » 2010-12-31, 21:02

http://www.carcraft.com/howto/116_0701_ ... index.html

lub;

http://www.lunatipower.com/Tech/Cams/Ho ... eACam.aspx

rozumiem z tego tylko tyle,że trzeba ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym martwym, następnie zakręcić wałem do momentu aż będziemy na "szczycie" wałka w najwyższym punkcie, zerujemy czujnik zegarowy i od tego momentu trzeba cofnąć wał o 0,050" czyli 12,7mm i tu mam problem bo liftery wychylają się maksymalnie 0,345" czyli 8,76mm co żle robie :kwasny: nie rozumiem jak zbadać mój wałek czy jest poprawnie ustawiony? robił może już ktoś to kiedyś na takim silniku? lub podobnym ,albo jest bardziej kumaty ode mnie z powyższych fotorelacji


13.09 08 Borsk ET13.400 300KM
19.07 09 Borsk ET 13.250
19.09.09 Borsk ET 12.840 340KM
07.08.10 Dajtki ET 12.979 street
21.05.11 Czaplinek ET12.68 390KM
03.07.11 Dajtki ET 12,38 340+75KM
20.07.12 Wilcze laski ET 12.27
19.08.12 Ełk ET11.87 480KM @ 200km/h

Awatar użytkownika
Magic
Forumowicz
Posty: 863
Rejestracja: 2008-07-20, 20:17
Model: RTR 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: BLACK
Lokalizacja:: Oleśnica
Stajnia: Stajnia Dolny Śląsk
Kontakt:

Post autor: Magic » 2010-12-31, 21:13

czekaj przecież ustawia sie według znaków :zdziwko: niema regulacji napinaczem no i łańcuch, chyba że se zmieniłeś koła na regulowane?

ja se fazę rozrządu przyspieszyłem o jeden ząbek i chodzi bez problemu choć, u ciebie jak jest aparat zapłonowy to tylko jego się reguluję czy jak bo nie kumam?


Obrazek

Awatar użytkownika
michal@
Forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2008-07-10, 22:13
Model: GNATSUM.NAMI
Silnik: V8 5.0
Kolor: czerwony(najszybszy kolor ;) )

Post autor: michal@ » 2010-12-31, 21:40

dla mnie nie do końca liczby określające parametry wałka są zrozumiałe :kwasny:

ale u mnie jest jeden wałek rozrządu centralnie połączony z wałem korbowym łańcuchem rozrządu składającym się z dwóch kółek i łańcucha bez napinacza.

Taki mam dokladnie u siebie z możliwością przestawiania stopni;

http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6268-B302/

a wałek również nie jest u mnie seryjny bo taki;

http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6250-Z303/


w sumie nie ma problemu bo jeżdziłem cały czas z rozrządem ustawionym na seryjnych znakach, ale nigdy nie sprawdzałem wcześniej czy jest w rzeczywistości tak jak piszą w specyfikacji tego wałka,że ssący otwiera się na w 7* przed TDC, często okazuje się,że np. lekko rozciągnięty łańcuch czy inne nie znane mi bliżej szczegóły powodują,że może być np. 5*.czy 9*
Wałek ten co mam jak wielu pisze w USA nie da się wsadzić do silnika z seryjnymi tłokami bo zawory wysuwają się za nisko,a do tego w moich głowicach są 2,020" ssące.
jak go montowałem 2 lata temu, sprawdziłem przed montażem wałka czy zawory nie walną w tłoki i na szczęście jest przerwa przy max otwarciu ale zaledwie 1,5mm :P
dlatego zastanawiam się nad cofnięciem o 2* rozrządu ale wcześniej chcę sprawdzić ustawienie tak jak jest teraz.

Aparat zapłonowy i wyprzedzenie zapłonu to zupełnie inna historia ;)


13.09 08 Borsk ET13.400 300KM
19.07 09 Borsk ET 13.250
19.09.09 Borsk ET 12.840 340KM
07.08.10 Dajtki ET 12.979 street
21.05.11 Czaplinek ET12.68 390KM
03.07.11 Dajtki ET 12,38 340+75KM
20.07.12 Wilcze laski ET 12.27
19.08.12 Ełk ET11.87 480KM @ 200km/h

Awatar użytkownika
Magic
Forumowicz
Posty: 863
Rejestracja: 2008-07-20, 20:17
Model: RTR 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: BLACK
Lokalizacja:: Oleśnica
Stajnia: Stajnia Dolny Śląsk
Kontakt:

Post autor: Magic » 2010-12-31, 22:29

michal@ pisze:ale u mnie jest jeden wałek rozrządu centralnie połączony z wałem korbowym łańcuchem rozrządu składającym się z dwóch kółek i łańcucha bez napinacza.
to wiem przecież mam to samo tylko w V6 :zdegustowany:

żeś se patentów na robił w haynes tego niema ;)

z tego co pamiętam to sportowe wałki zaleca się przyspieszenie o max 8st i chyba i tak tu jest bo przy fotce nad 9 punkcie tak na to wychodzi. zresztą ja też przestawiłem swój gdzieś na ok 8 st chodź nie wiem bo tyle ile dało się na łańcuchu przesunąć to dałem :wstyd: będzie kiedyś pomyśleć nad wałkiem i takim rozrządem tyko do mojej v6 wałek dorwać to........

po za tym to z tego co widzę to te koło na wale ma bardzo duże ograniczenia co do regulacji z kilkoma frezami więc na setne milimetry niema regulacji.

mam nadzieje że głupot nie gadam.


Obrazek

Awatar użytkownika
michal@
Forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2008-07-10, 22:13
Model: GNATSUM.NAMI
Silnik: V8 5.0
Kolor: czerwony(najszybszy kolor ;) )

Post autor: michal@ » 2011-01-01, 13:29

Nie dało mi to żyć więc od rana gdybałem w garażu jak to się sprawdza :P
opisze może komuś się przyda :)

zatem tak;

Zaopatrujemy się w koło wyskalowane na 360* coś jak kątomierz, o średnicy najlepiej minimum 25cm dla dokładności pomiaru, potrzebny jest też czujnik zegarowy wraz z podstawką magnetyczną.
Pierwszą czynnością jest znalezienie TDC górny martwy, czyli jak tłok jest w najwyższym położeniu,gdy kończy zamykać się zawór wydechowy,a zaczyna otwierać ssący, najprościej sprawdzić to czujnikiem zegarowym, można również za pomocą koła i blokady zakładanej na 1 cylinder z góry.
Kiedy już znajdziemy TDC, przykręcamy koło 360* do czoła wału korbowego w miejsce balancera, przykręcamy drucik do bloku jako wskażnik i ustawiamy koło 360* tak aby drucik nakierowany był na 0.
Następnie montujemy czujnik zegarowy na czoło liftera i kręcimy wałem w kierunku pracy silnika.
Kiedy wskazówka zegara zacznie się ponosić ustawiamy tarczkę na pozycji 0 i od tego momentu kręcimy wałem do osiągnięcia 0,050" czyli 1,27mm, a nie jak myślałem wcześniej 12,7mm :oczami: kiedy dojdziemy do 0,050" odczytujemy wynik np. 7* znaczy to,że wałek ten otwiera się na w 7* przed TDC kręcąc wałem dalej można odczytać pozostałe wartości wałka.
a to co wyszło;


Dane wałka Ford Racing Z303................moje zmierzone...................cofnięcie o 2*na wale

intake opening;....7* BTDC........................8* BTDC................................21* BTDC
intake closing;......41* ABDC.....................41* ABDC..............................54* ABDC
exhaust opening....51* BBDC....................52* BBDC
exhaust closing ;....3* BTD........................4* BTDC



Po w sumie nie wielkim przestawieniu zmiana spora, ciekawe co by zmieniło takie ustawienie jakby cylinder zaczął zaciągać mieszankę wcześniej o te 14* różnicy :znudzony:


Dr. Killer 8* na rozrządzie to naprawdę dużo chyba byś nawet nie odpalił motoru po takim dużym przestawieniu rozrządu ;) może przyspieszyłeś o jeden ząb na kółkach to by dało dokładnie 8*,ale też by trzeba odpowiednio przyspieszyć zapłon i wtryski powinny pózniej podać paliwo.

Myślę,że warto sobie to sprawdzić tym bardziej montując nowy wałek,
czytałem sporo opinii, że często się zdarza w przypadku aftermarketów spore rozbieżności między tym co podaje producent,a rzeczywistością, w sumie roboty nie wiele, a pewność jest :)


13.09 08 Borsk ET13.400 300KM
19.07 09 Borsk ET 13.250
19.09.09 Borsk ET 12.840 340KM
07.08.10 Dajtki ET 12.979 street
21.05.11 Czaplinek ET12.68 390KM
03.07.11 Dajtki ET 12,38 340+75KM
20.07.12 Wilcze laski ET 12.27
19.08.12 Ełk ET11.87 480KM @ 200km/h

ODPOWIEDZ

Wróć do „Porady techniczne”