lamina pisze: ↑2021-08-17, 08:21
Pompa ALU czyli zmieniona, moze wlasnie typu HighFlow.
zacznij od wyjecia termostatu.
Wymien korek chłodnicy na dedykowany o odpowiednim cisnieniu (gotowanie po wyłaczeniu moze wystepowac ale na bardzo krótko i po naprawde dynamicznej jeżdzie).
sprawdz czy na wyższych obrotach nie zasysa dolnego wieża chlodnicy.
porzadnie odpowietrz układ
100 czy 105 przy dobrym korku chłodnicy nie powinien gotowac glikolu.... chyba ze wlales nie daj Boże WODĘ? po to jest korek z zaworem cisnieniowym, w podwyższonym cisnieniu wzrasta temp gotowania.
80% skali to nie wszystko, moze byc uszkodzony czujnik lub zle wyskalowana strzałka..... gotowanie PO wyłaczeniu to nie jakich specjalny problem i zazwyczaj jest spowodowany jak pisałem korkiem.... blok silnika i głowice rozgrzane.... silnik gasisz, blok żeliwny oddaje cieplo do płynu i jesli temperatura wrzenia plynu jest niska to sie zagotuje.
Pompa alu zmieniona na niby zamiennik OEM:
https://www.summitracing.com/parts/gmb-125-1420al
Nie jest HighFlow, kierunek obroty std (zgodny z zegarem).
Korek był już podejrzany i został zmieniony na inny, co prawda używany - bez zmian. Wczoraj wywaliłem termostat i odbyłem jazdy testowe. Przejechałem wieczorem po trasie ok 8km z prędkością ok 50mph przy temp zewn 23C. Jak wróciłem leciała już para z wężyka przelewowego z chłodnicy. Górny wąż chłodnicy + obudowa termostatu gotowało się. Czekałem dobre 10min i dalej cały czas było słychać wrzenie.
Następnie po ok 30min przejechałem do domu kolejne 3km i znów gotowanie. Zmierzyłem pirometrem i góra chłodnicy, wąż oraz obudowa termostaty miały ok 106C. Co ciekawe obudowa pompy miała 87C.
Gotowanie + para zawsze następuje zaraz po zatrzymaniu i zgaszeniu silnika, czyli staje pompa i zaczyna się momentalnie gotować, tak że zanim otworzę drzwi to słyszę już syczenie.
Czujnikiem i deską może bym się tak nie sugerował, ale w końcu się gotuje. Dlatego jak dochodzi do kreski przy H - określiłem to jako 80% skali to wiem, że jak się zatrzymam to będzie gotowanie.
Co znaczy nie zasysa dolnego węża ?
Z tego co czytałem to pompa zasysa z dołu chłodnicy. Sam wąż nowy, dokręcony i nic tam nie kapie.
Jak odpowietrzyć układ ? Spotkałem się z opiniami, że przy takich autach i grubych wężach nic się nie odpowietrza. Na początku po remoncie bulgotało i przelewało się strasznie, ale wraz z pierwszymi kilometrami to minęło. Otwierałem nagrzewnicę jak czyściłem cały układ aby wygonić powietrze.
Wlany mam std płyn K2 Kuler, jak ostatnio wywaliło mi prawie litr to dolałem wody, bo i tak idzie to do wymiany. Generalnie płyn nie jest idealny, zbrązowiał i stracił dużo na przezroczystości, ale IMO tragedii nie ma. Chce jeszcze raz kupić płyn do czyszczenia układu, przepuścić go a następnie zalać nowym płynem, ale wątpie, że to coś da.
Ostatni rzecz która przychodzi mi do głowy to pompa, ale chyba jeżeli by nie działała to by nie było obiegu i gorącej chłodnicy. Chce zrobić dziś taki test, że rozpiąć węże a płyn nalać do wiaderka, wtedy będzie podgląd jak szybko pompuje ta pompa.
Aha jeszcze jedno, na zasilaniu nagrzewnicy przed grodzią po ok 60cm od pompy wstawiłem zawór zamykający aby nie pchać tam gorącego płynu latem. Teraz jest zamknięty, ale chyba nie powinno to mieć znaczenie.
Dzięki !!