Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Moderatorzy: Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc

Awatar użytkownika
1967,3.3
Młodszy Forumowicz
Posty: 96
Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
Model: 3.3 I6 coupe hardtop
Kolor: Niebieski
Lokalizacja:: Kraków

Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: 1967,3.3 » 2021-04-12, 07:31

Witajcie,

Piszę z pytaniem dotyczącym ściągania mustanga. Samochód miał już dwa razy ustawianą pełną geometrię, z czego drugim razem znajomy mechanik siedział nad nim kilka dni, żeby ustawić go perfekcyjnie i wieżę, że tak zrobił, natomiast auto dalej ściąga w lewo i to tak, że jak nie trzymam kierownicy, to momentalnie jadę do rowu. Zastanawiam się, czy nie jest to wina we wspomaganiu kierownicy. Pompa oraz siłownik są nowe, ale może siłownik jest jakiś wadliwy i przy sprężaniu sam z siebie wypycha tłok? Zauważyłem też ostatnio, że jest on dziwnie pochylony na lewą stronę, jak zmierzyłem wysokość, to okazało się, że lewa strona jest 1 cm niżej niż prawa na całej długości samochodu i tu drugie pytanie, przez co może się tak dziać, oraz czy może mieć to wpływ na to ściąganie? wszystkie drążki kierownicze są nowe, resory zostały stare, ponieważ były w dobrym stanie.

Z góry dzięki za wszystkie rady, bo nie wiem już gdzie szukać przyczyny :)



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2021-04-12, 09:39

zmierz odległość kół od środka piasty , po jednej i drugiej stronie , czy są równe .



Awatar użytkownika
1967,3.3
Młodszy Forumowicz
Posty: 96
Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
Model: 3.3 I6 coupe hardtop
Kolor: Niebieski
Lokalizacja:: Kraków

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: 1967,3.3 » 2021-04-13, 19:47

RAFAŁ (GROSZEK) pisze:
2021-04-12, 09:39
zmierz odległość kół od środka piasty , po jednej i drugiej stronie , czy są równe .
rozumiem, że mierzyć mam od piasty do nadkola? :)



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2021-04-13, 19:52

od piasty przedniej do piasty tylnej , po lewej stronie wymiar ma się zgadzać po prawej



Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: emgie » 2021-04-19, 23:01

... a jak już zmierzysz odległość na obu stronach to sprawdź jeszcze to samo ale po przekątnej. Trudniej ale warto.
Kolejna sprawa... może prozaiczna, ale nie zablokował Ci się po prostu hamulec na jednym z kół? Może masz po prostu większy opór toczenia na jakimś kole bo cylinderek / tłoczek nie odbił do końca? Najlepiej podjechać na pierwszą lepszą stację diagnostyczną i sprawdzić opory toczenia oraz różnicę siły hamowania na osi. Możesz też podnieść auto i po prostu ręcznie sprawdzić czy nic tam się nie dzieje. Jak będą opory to coś wyczujesz.

To jeszcze pytanie pomocnicze... kiedy dokładnie masz to ściąganie? podczas jazdy bez gazu, dociskając gaz, dociskając hamulec?


Michał
http://senomustangu.pl

Awatar użytkownika
1967,3.3
Młodszy Forumowicz
Posty: 96
Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
Model: 3.3 I6 coupe hardtop
Kolor: Niebieski
Lokalizacja:: Kraków

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: 1967,3.3 » 2021-04-20, 16:55

W końcu udało mi się znaleźć czas na dokonanie kilku pomiarów, ogólnie jak na warunki garażowe, to odległość po prawej stronie między piastami wyszła mi o 1 cm krótsza niż po lewej, zmierzyłem również odległość między mocowaniami resorów tylnych i wynik jest podobny po prawej jest 1 cm mniej niż po lewej, a wiem, że podczas prac blacharskich nic z tym nie było robione, bo było wszystko w dobrym stanie z tyłu, jedynie końcówka prawej przedniej podłużnicy była wymieniana, więc ewentualnie coś chyba musiało być kombinowane przed sprowadzeniem do Polski.

W wolnej chwili zmierzę również przekątne, a jako punkty pomiarowe również przyjąć środek piast?

W kwestii hamulców, to z przodu bębny zostały przerobione na tarcze, został zamontowany nowy zestaw, w styczniu byłem na przeglądzie i diagnosta niczego nie stwierdził, ale dla pewności sprawdzę jeszcze to. Teraz jak powoli robi się pogoda to sprawdzę również temat ze wspomaganiem kierownicy i jak coś to napiszę jaki wyszedł wynik.

Ściąganie występuje podczas standardowej jazdy na wprost, podczas zwykłego przyspieszania.

W ostateczności zostanie chyba wybranie się do warsztatu na pomiar geometrii nadwozia, może oni stwierdzą czy coś jest nie tak.



Awatar użytkownika
anbr64
Stowarzyszenie MKP
Posty: 811
Rejestracja: 2012-06-13, 20:40
Model: convertible 68
Silnik: inny V8
Kolor: Tahoe Turquoise
Lokalizacja:: Ząbki
Stajnia: Stajnia Mazowiecka

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: anbr64 » 2021-04-20, 17:05

Co do wspomagania kierownicy to zrobiłem taki sam błąd, poddałem renowacji stary układ. Nie warto. teraz jeżdzę na pełnym Borgesonie i jest poezja. Puszczam kierownicę i dodaję gazu a auto jedzie jak po sznurku. Wcześniej uciekało na prawo a kierownica traktorzysty to była norma.


68 Convertible 289 V8
71 MACH1 351C 4V

Awatar użytkownika
1967,3.3
Młodszy Forumowicz
Posty: 96
Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
Model: 3.3 I6 coupe hardtop
Kolor: Niebieski
Lokalizacja:: Kraków

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: 1967,3.3 » 2021-04-20, 17:21

anbr64 pisze:
2021-04-20, 17:05
Co do wspomagania kierownicy to zrobiłem taki sam błąd, poddałem renowacji stary układ. Nie warto. teraz jeżdzę na pełnym Borgesonie i jest poezja. Puszczam kierownicę i dodaję gazu a auto jedzie jak po sznurku. Wcześniej uciekało na prawo a kierownica traktorzysty to była norma.
Dzięki za radę, jak winowajcą okaże się wspomaganie, to podejrzewam, że też się na taki zestaw zdecyduję :)



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2021-04-21, 10:17

co do tej różnicy w odległości to miałem podobny przypadek w innym aucie i tez ściągało pomimo idealnego ustawienia zbieżności



Awatar użytkownika
1967,3.3
Młodszy Forumowicz
Posty: 96
Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
Model: 3.3 I6 coupe hardtop
Kolor: Niebieski
Lokalizacja:: Kraków

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: 1967,3.3 » 2021-04-21, 16:25

I jak sobie z tym poradziłeś?



Awatar użytkownika
anbr64
Stowarzyszenie MKP
Posty: 811
Rejestracja: 2012-06-13, 20:40
Model: convertible 68
Silnik: inny V8
Kolor: Tahoe Turquoise
Lokalizacja:: Ząbki
Stajnia: Stajnia Mazowiecka

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: anbr64 » 2021-04-21, 20:12

1967,3.3 pisze:
2021-04-20, 17:21
anbr64 pisze:
2021-04-20, 17:05
Co do wspomagania kierownicy to zrobiłem taki sam błąd, poddałem renowacji stary układ. Nie warto. teraz jeżdzę na pełnym Borgesonie i jest poezja. Puszczam kierownicę i dodaję gazu a auto jedzie jak po sznurku. Wcześniej uciekało na prawo a kierownica traktorzysty to była norma.
Dzięki za radę, jak winowajcą okaże się wspomaganie, to podejrzewam, że też się na taki zestaw zdecyduję :)
Możesz mieć ale nie musisz sytuację że puszcza jedna z uszczelek wspomagania. Stąd efekt ściągania tak jak byś chciał skręcić chociaż chcesz jechać prosto. Powodzenia!


68 Convertible 289 V8
71 MACH1 351C 4V

Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2021-04-22, 08:56

1967,3.3 pisze:
2021-04-21, 16:25
I jak sobie z tym poradziłeś?
przestawili mi trochę na końcówkach z przodu trochę , żeby nie ściągało
ale w moim 73 jak składałem most z piórami to ustawiałem na równo , regulacji tam za wiele niema .



Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: emgie » 2021-04-22, 09:11

1967,3.3 pisze:
2021-04-20, 16:55
W końcu udało mi się znaleźć czas na dokonanie kilku pomiarów, ogólnie jak na warunki garażowe, to odległość po prawej stronie między piastami wyszła mi o 1 cm krótsza niż po lewej, zmierzyłem również odległość między mocowaniami resorów tylnych i wynik jest podobny po prawej jest 1 cm mniej niż po lewej, a wiem, że podczas prac blacharskich nic z tym nie było robione, bo było wszystko w dobrym stanie z tyłu, jedynie końcówka prawej przedniej podłużnicy była wymieniana, więc ewentualnie coś chyba musiało być kombinowane przed sprowadzeniem do Polski.
No to nie jest dobrze. Niemniej naprawa tego to spory problem. Ale sądzę że jest jeszcze jeden kłopot. Ale to niżej...
1967,3.3 pisze:
2021-04-20, 16:55

W wolnej chwili zmierzę również przekątne, a jako punkty pomiarowe również przyjąć środek piast?
Teoretycznie powinieneś mierzyć ramę w określonych punktach - wrzuciłem Ci właśnie plik z wartościami. Niestety '67 nie jest mi super dobrze znany i nie weryfikowałem tych wartości, ale sądzę że w razie wątpliwości Koledzy pomogą.
Orientacyjnie na potrzeby ustalenia przyczyn w zupełności możesz złapać dowolne punkty i mierzyć. Polecam natomiast zrobić tak:
- pomiar przekątnych "ramy" - czyli łapiesz identyczne punkty na ramie np na podłużnicach
- pomiar przekątnych zawieszenia - czyli np piasty, albo jakaś śruba w wahaczu, cokolwiek.

W ten sposób dowiemy się czy masz krzywą "ramę" czy też coś pogięte lub źle ustawione w zawieszeniu
1967,3.3 pisze:
2021-04-20, 16:55
Ściąganie występuje podczas standardowej jazdy na wprost, podczas zwykłego przyspieszania.
Najpewniej znam przyczynę tego stanu.
Słuchaj zrób bardzo porządnie test w 3 scenariuszach....
1. Jazda na luzie... położenie kierownicy traktujemy jako punkt "0" - zakładam że podczas jazdy na luzie nie ściąga - potwierdź!!
2. Przyspieszanie - w którą ucieka kierownica?
3. Hamowanie - w którą ucieka kierownica?

Jeżeli okaże się, że w punktach 2 i 3 kierownica ucieka Ci na przeciwne kierunki to mamy podejrzanego. Chodzi o drążki reakcyjne.
Jedziesz sobie na na - tym razem już lepszą - stację diagnostyczną, która ma możliwość szarpania kołami wzdłużnie - przód/tył. Wchodzisz pod auto i patrzysz jak pracują gumy na drążkach reakcyjnych. Jeżeli jedna strona ugina się na tych gumach bardziej niż druga to masz przyczynę. Można będzie zacząć leczyć :)

Także zanim zabierzesz się za prostowanie auta na ramie tnąc go szlifierką zrób jak proszę test. Tylko bardzo solidnie.

Powodzenia!
Załączniki
67.jpg


Michał
http://senomustangu.pl

Awatar użytkownika
1967,3.3
Młodszy Forumowicz
Posty: 96
Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
Model: 3.3 I6 coupe hardtop
Kolor: Niebieski
Lokalizacja:: Kraków

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: 1967,3.3 » 2021-04-29, 11:20

Dzięki za wszystkie rady, niestety winnym nie jest wspomaganie, będę musiał dalej zbadać wszystkie przekątne i prawidłowe ustawienie ramy jak tylko będę mieć do tego znowu możliwość :)
emgie pisze:
2021-04-22, 09:11

Najpewniej znam przyczynę tego stanu.
Słuchaj zrób bardzo porządnie test w 3 scenariuszach....
1. Jazda na luzie... położenie kierownicy traktujemy jako punkt "0" - zakładam że podczas jazdy na luzie nie ściąga - potwierdź!!
2. Przyspieszanie - w którą ucieka kierownica?
3. Hamowanie - w którą ucieka kierownica?

Jeżeli okaże się, że w punktach 2 i 3 kierownica ucieka Ci na przeciwne kierunki to mamy podejrzanego. Chodzi o drążki reakcyjne.
Jedziesz sobie na na - tym razem już lepszą - stację diagnostyczną, która ma możliwość szarpania kołami wzdłużnie - przód/tył. Wchodzisz pod auto i patrzysz jak pracują gumy na drążkach reakcyjnych. Jeżeli jedna strona ugina się na tych gumach bardziej niż druga to masz przyczynę. Można będzie zacząć leczyć :)

Także zanim zabierzesz się za prostowanie auta na ramie tnąc go szlifierką zrób jak proszę test. Tylko bardzo solidnie.

Powodzenia!
W kwestii ściągania, to jest cały czas na lewą stronę, przy przyspieszaniu i hamowaniu, na luzie go nie sprawdzę bo mam automat :)

No nic, zostaje dalsze szukanie winnego, jak coś uda mi się ustalić to dam znać.

Pozdrawiam



Awatar użytkownika
TomiTomi
Forumowicz
Posty: 103
Rejestracja: 2017-01-31, 11:17
Model: 1968 coupe
Silnik: inny V8
Kolor: Highand Green
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka

Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r

Post autor: TomiTomi » 2021-04-29, 21:05

emgie, ten schemat dotyczyć się może i 68 ?? 67 i 68 to chyba to samo czy się mylę?



ODPOWIEDZ

Wróć do „12. zawieszenie i układ kierowniczy”