Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

chłodnica, nagrzewnica i okolica, samochód mi się gotuje

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, Rezor, stang232, celibad, pluzz, Przemek64

ODPOWIEDZ
Piotr3k
Młodszy Forumowicz
Posty: 10
Rejestracja: 2019-01-18, 02:56
Model: 1994 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Zółty
Lokalizacja:: Tarnów

Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Piotr3k » 2019-06-10, 21:54

Hej.

Ogólnie, jak w temacie. Problem pojawił się nagle (?), bo wcześniej zauważalnych znaków nie było. Ogólnie, to postaram się w miarę możliwości opisać jak to wyglądało krok po kroku + co póki co mechanik mi powiedział i liczę bardzo na jakieś wskazówki od Was. Niestety ja na mechanice znam się bardzo mało - coś się zaczynam uczyć, ale to nadal nic.

Więc tak, do tej pory V8 działało bez zarzutu. Nawet w korkach temperatura nie przekroczyła mi nigdy 1/3 wskaźnika. Jedynie temp oleju była zdecydowanie wyżej, ale to chyba norma. No i teraz po kolei. Zrobiłem jakieś 3km od domu do rodziców, auto postało jakieś 3-4h, ruszyłem do domu, zajechałem po drodze na stacje, auto stało max 5min. Do tej pory wszystko super. Jadąc ze stacji pod dom, trochę wciskałem, auto było już raczej rozgrzane i jak czekałem aż brama od garażu się otworzy, rozerwało górny wąż od chłodnicy, ten gruby. Temperatura była do tego momentu OK.

Żeby dostać się do mechanika, zakleiłem taśmą wulkanizującą (on sam stwierdził, że tak spokojnie dojadę), podjechałem jeszcze w jedno miejsce, razem jakieś ~10km i wszystko OK.

Mechanik rozciął wąż wsadził metalową rurkę, dał zaciski i podobno sprawdził, czy ciśnienie nie rośnie za bardzo - ponoć nie rosło. Na nowy wąż muszę chwilę poczekać.

Odebrałem auto powiedzmy o 17, pojeździło około 40min i powtórka z pod garażu - zatrzymałem się (temperatury na wskaźnikach OK), dodałem lekko gazu i BUM, rozszczelniło ten sam wąż.

Powycierałem co się dało, złączyłem i zakleiłem wąż, dokręciłem na maxa zaciski (tutaj tel do mechanika, czy mogę/mam podjechać) ruszyłem auto. I akcja wygląda tak:

- nagrzewał się normalnie przez pierwsze 5min
- po tych 5min temperaturę wywaliło prawie na MAX
- odpaliłem klimę na maxa, na grzanie rzecz jasna, ale leciało zimne powietrze
- po około 10min kiedy stałem chwilę w korku temperatura spadła do około 1/2 wskaźnika, z klimy poszło ciepłe powietrze
- ruszyłem i powtórka, temperatura na MAX, z klimy zimne

Mechanik stwierdził, że może termostat, przy czym jak rozmawiałem z nim, to mówił, że go wyjął całkiem i sprawdza, czy robi ciśnienie w układzie - robi. Zaczął mówić o uszczelce pod głowicę itp. że trzeba będzie ją wymienić plus ogólnie zrobić tam jakiś - jak to się wyraził - remont.

Auto odpala bez problemu, nie wydaje dziwnych dźwięków, nie dymi, nie zauważyłem spadku mocny, drgań, niczego. Jedynie to, co opisałem wyżej.
Czy możecie dać jakieś wskazówki, gdzie ewentualnie szukać problemu? Mnie osobiście zdziwiło stwierdzeni od mechanika, że bez termostatu powinno być OK, a nowy zamówić przed zimą, bo chyba po coś ten termostat tam jest. Nie chcę jakoś na siłę ruszać całego silnika, jeśli to nie jest konieczne, bo do tej pory miałem to szczęście, że jednostka była praktycznie bezawaryjna i mało ruszana.

Dzięki za jakiekolwiek wskazówki.



Awatar użytkownika
Midnite Tom
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 2014-08-17, 21:53
Model: 94 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: czarny

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Midnite Tom » 2019-06-11, 10:08

Według mnie to korek chłodnicy jest uwalony. Wymień go.
On ma zawór którym puszcza płyn do zbiornika wyrównawczego gdy ciśnienie jest zbyt duże i spowrotem gdy ciśnienie maleje.
Generalnie gdy rozgrzewasz silnik w zbiorniczku powinno być coraz więcej płynu, a gdy wystygnie poziom powinien się obniżyć.
Oczywiście trzeba odpowietrzyć układ.



Piotr3k
Młodszy Forumowicz
Posty: 10
Rejestracja: 2019-01-18, 02:56
Model: 1994 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Zółty
Lokalizacja:: Tarnów

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Piotr3k » 2019-06-11, 15:59

Auto odebrałem, z wyjętym termostatem i miałem zobaczyć co i jak. Mechanik stwierdził, że zrobił około 40km i nie wyglądało to źle.
Jak wyjechałem od niego, auto było zimne. Zrobiłem jakieś 10km, po tym jak się zagrzał, trochę powciskałem i efekt jest taki:

- temperatury po kolei: górny lewy wskaźnik 1/3, górny prawy mniej więcej 1/2, dolny prawy wskazówka na napisie NORMAL zakrywa "A", więc tutaj było u mnie tak od zawsze, a mam go ponad 7 lat.
- wąż od chłodnicy gorący, ale da się go dotykać gołą ręką, tyle że o ściśnięciu go raczej nie ma mowy. Jestem w stanie wgiąć go max na <1cm ściskając kciukiem i wskazującym, tzn. pewnie na chama bym wcisnął mocniej, ale chyba nie o to chodzi.

Może ktoś z was sprawdzić, jak wygląda sytuacja z tym wężem?

Tak czy inaczej, mechanik upiera się, że trzeba rozbierać głowicę. Okej, może i wypada, bo mam przejechane 140k km, uszczelki jak zakładam, są tam od nowości, bo ja osobiście nic takiego w nim nie robiłem, więc części eksploatacyjne pewnie warto wymienić, tyle że mamy cholera początek lata, on ma termin 8 lipca, na części trzeba chwilę czekać i po prostu jeśli to nie to, to wolałbym zostawić takie zabawy na późną jesień/zimę, a nie sezon, kiedy auto przydaje się najbardziej.

Koniec końców, usłyszałem, że jak potrzebuję zrobić 5-10km po mieście, to raczej spokojnie, ale nie cisnąć.


Ps. Co do korka, mówisz o tym metalowym, czy tym od zbiorniczka wyrównawczego?
A i wspominałem o tym jak byłem u mechanika, ale odrzucił tą opcję, mówiąc, że są OK.



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2019-06-11, 20:45

Ja obstawiam na zakamieniona chłodnice, pompa ciśnie wodę, a niema przepływu.
Który rok sn95



Awatar użytkownika
Midnite Tom
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 2014-08-17, 21:53
Model: 94 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: czarny

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Midnite Tom » 2019-06-11, 21:43

Korek chłodnicy odpowiada za puszczanie płynu do zbiornika wyrównawczego pod wpływem ciśnienia, dlatego obstawiam korek. Albo on albo zakamieniona zapchana chłodnica, jak pisał Groszek.

Chodzi o ten metalowy korek od chłodnicy
Ostatnio zmieniony 2019-06-12, 15:08 przez Midnite Tom, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
brys
Forumowicz
Posty: 200
Rejestracja: 2017-04-11, 23:01
Model: Premium Pony 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: Grabber Blue

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: brys » 2019-06-11, 22:15

W tym momencie chyba najprościej zrobić test CO2 :)


Borla ATAK + BBK Long Tubes + BBK X-pipe + SLP High Flow Cats // Most 3.73 // JLT Carbon CAI // Power Stop Z26 Extreme // Eibach Sportline // Eibach Camber Bolts // J&M Panhard Bar // Stillen Chin Spoiler // SVE 19"

Tuned by HD Customs

Piotr3k
Młodszy Forumowicz
Posty: 10
Rejestracja: 2019-01-18, 02:56
Model: 1994 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Zółty
Lokalizacja:: Tarnów

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Piotr3k » 2019-06-11, 22:29

Rok produkcji to 1994.

Zapomniałem napisać najważniejszej rzeczy w sumie. Chłodnica jest nowa, ma około 6mc z zamawiana od chłodnice-bydgoszcz. Stara zaczęła lać chyba ze wszystkich możliwych miejsc, no ale ona też była z czego wiem od nowości. 6 miesięcy było wszystko spoko, ba nawet dłużej, bo robiłem to w zimie.

Problem jest taki, że na dobra sprawę to nie wiem od jak dawna tam było ciśnienie większe niż byc powinno. Nie miałem nawyku ściskania rozgrzanych węży chłodnicy... Chyba go nabiorę.



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2019-06-12, 08:16

Sprawdź czy takie samo jest ciśnienie jak ściskasz węża na górze chłodnicy i na dole chłodnicy,
Obstawiam jeszcze uszkodzony korek metalowy i ne reaguje na ciśnienie,



Piotr3k
Młodszy Forumowicz
Posty: 10
Rejestracja: 2019-01-18, 02:56
Model: 1994 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Zółty
Lokalizacja:: Tarnów

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Piotr3k » 2019-06-12, 23:36

Sprawdzę i dam znać wieczorem, bo szczerze mówiąc dolnym się w ogóle nie zajmowałem. Słaby tam dostęp.

Ale niestety... olej w płynie chłodniczym :/


Edit: Sprawdziłem i dolny też jest twardy + gorący, przy czym jak wspominałem, obecnie mam wyjęty termostat, więc obiegi są otwarte cały czas. Taki efekt jest po przejechaniu około 10km, przy czym ponownie temperatury wszystkie w normie. Sam wąż zachowuje się tak jak wspominałem - da się go lekko ścisnąć, ale stawia wyraźny opór.

Nie ryzykowałem póki co dłuższej przejażdżki, bo nie wiem jak się zachowa, ale chyba spróbuję, bo jestem ciekawy, czy to ciśnienie rośnie cały czas, czy dochodzi do tego co teraz było i tyle.



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2379
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2019-06-13, 20:25

Tak poprzez pisanie to ciężko stwierdzić.
Co do uszczelki pod głowica to nie zdarzało się to w 5.0, blok i głowice są żeliwne.



Awatar użytkownika
Midnite Tom
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 2014-08-17, 21:53
Model: 94 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: czarny

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Midnite Tom » 2019-07-17, 21:21

I jak się sprawy mają? Usunąłeś usterkę? Co to było?



danek
Forumowicz
Posty: 348
Rejestracja: 2016-04-06, 21:49
Model: SN95 GT 1994r :)
Silnik: V8 5.0
Kolor: Żółty

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: danek » 2019-07-18, 08:18

Piotr3k pisze:
2019-06-12, 23:36

Ale niestety... olej w płynie chłodniczym :/
Tylko jaki olej ???
Silnikowy czy czerwony ze skrzyni ? (masz automat?)

Troszkę się pogubiłem ale już nie wiem czy korek wlewu płynu chłodniczego wymieniłeś czy nie, bo faktycznie to wygląda że nie puszcza płynu do zbiorniczka wyrównawczego.
To że rozrywa wąż to jedno a to że jest olej w płynie chłodniczym to drugie.

Sprawdź na zimnym ile jest płynu w zbiorniczku wyrównawczym, następnie rozgrzej go i sprawdź ile jest po rozgrzaniu. Jeżeli stan płynu przeskoczył z poziomu cold mniej więcej na poziom hot to jest ok, zaś jeżeli nic się nie ruszyło no to masz winnego.



Piotr3k
Młodszy Forumowicz
Posty: 10
Rejestracja: 2019-01-18, 02:56
Model: 1994 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Zółty
Lokalizacja:: Tarnów

Re: Problem z układem chłodzenia, mocno wzrasta ciśnienie SN95 GT

Post autor: Piotr3k » 2019-07-25, 13:52

Hej,

Dopiero z wakacji wróciłem. Auto poszło do mechanika 5 lipca, odebrane dziś. Przed tym, ja go oddałem, rozmawiałem jeszcze z kumplem, który ogólnie miał same auta z USA i polecił mi mechanika, którego odwiedziłem i również stawiał na głowicę - tyle że termin bym na koniec sierpnia, więc odstawiłem do "mojego".

To co usłyszałem:

- uszczelki pod głowicą były do wymiany, były już wycieki nawet na silniku na zewnątrz
- głowica była pokrzywiona, nie była pęknięta
- termostat wymieniony
- zrobiony ogólny przegląd filtrów, elementów zawieszenia itp itd.
- uzupełnione płyny
- sprawdzona szczelność itd.

Silnik chodzi bardziej równo niż wcześniej, na tyle ile obecnie przejechałem, tj. jakieś 10km temperatury były OK, węże twarde (zarówno górny, jak i dolny), no ale nie tak twarde, że miałem obawy żeby cisnąć bo strzeli. Mam jeździć i sprawdzać przez najbliższy czas, czy nie dzieje się nic dziwnego, czy nie ma wycieków itp.

Wyszło 3k PLN.

Ps. Mam manualną skrzynię biegów. W płynie były ślady oleju z silnika, nie skrzyni :)

Będę dawał znać co dalej się z nim dzieje, szczególnie, że muszę się zająć karoserią bo... Jakiś rok temu kobieta mi zahaczyła na parkingu w bok i wybiła światło z tyłu + uszkodziła lakier na błotniku i zderzaku i w Fordzie, gdzie to robiłem z ubezpieczenia, zamiast pomalować te części zrobili polerkę i się użeram z reklamacją.

Ford Auto Motive Zbylitowska Góra - serdecznie odradzam :)



ODPOWIEDZ

Wróć do „2 układ chłodzenia”