Ustawianie kąta wyprzedzenia zapłonu silniki 5.0 z aparatem

dystrybutor, świece, ustawianie kąta zapłonu

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, Rezor, stang232, celibad, pluzz, Przemek64

Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2382
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Ustawianie kąta wyprzedzenia zapłonu silniki 5.0 z aparatem

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2010-04-08, 07:06

Przy okazji mojego ostatniego remontu postanowiłem ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu
według zwykłych prawideł podłącza sie lampę do zasilania i do 1 kalba wysokiego napięcia i lampą stroboskopową odczytuje się kąt na zaznaczonym kole pasowym
i było by wszystko niby ok ale
przy takim ustawieniu 10' przed silnik niema wigoru jest przymulony no i wtedy kręcimy obrotami
niedawało mi to spokoju dlaczego on taki mułowaty ,więc troszkę poszukałem i na spodniej części klapy mam naklejoną naklejkę i tam w tłumaczeniu pisze
1 wyłącz silnik
2 wyłącz conektor spout
3 odpal silnik
4 wyreguluj zapłon 10' przed BTDC
5 wylącz silnik i wepnij spout


przy takim ustawieniu realny kat wynosi 15-22' i przy 3000 obr prawie 30'
i co jest grane czyżby taki wysoki kąt powinien być?
trochę poszukałem i w książce obsługi z rocznika 88 gdzie kąt wyprzedzenia jest sterowany podciśnieniowo znalazłem że on powinien wynosić od 16-20' czyli by wszystko grało


poniżej zamieszczam tekst i tłumaczenie co znalazł Jarek stang232
"Ford zaleca ustawiać kąt 10st. , ale jak poczytasz tego linka poniżej to lepszym rozwiązaniem jest ustawić 12-14st, jeśli po jeździe próbnej dalej jest źle to można podnosić po 1st. Amerykańce piszą, że może być więcej niż 13st. jak się jeździ na wysokooktanowym paliwie niż 91 octan.
Tu masz linka z instr.
http://www.muscularmustangs.com/timing.php

1. First things first. You'll need a few things: a timing light, a distributor wrench or a ratchet and socket that will fit the distributor hold down bolt, and a little know how.

Na początek. Potrzebujesz paru rzeczy: timing light ( myślę, że to może oznaczać lampę stroboskopową), klucz do rozdzielacza, aby przytrzymać śrubę.

2. The first thing you'll have to do is disconnect the spout connector. Make sure the car is off when you do this. On 87-93 cars its at the end of a wire that is hanging near the distributor(C). On 94-95's its near the passenger side strut tower(B). The reason you disconnect the spout connector is so the computer doesn't automatically change the timing when you move the distributor, which will let you set the base timing. Oh and whatever you do....Don't lose the spout connector.

Na początek musisz rozłączyć tzw. spout connector. Trzeba się upewnić że auto jest wył. gdy to robisz. Znajdziesz to po stronie pasażera niedaleko kolumny ( jak na rys pokazany jako B) Trzeba to rozłączyć aby komputer nie zmieniał automatycznie kąta wyprzedzenia zapłonu kiedy ty będziesz przestawiać palec rozdzielacza i ustawiał ten kąt wyprzedzania zapłonu na 13st.

3. Next you'll have to connect the timing light. With most lights you have to connect the positive and negative clips onto the positive and negative terminals on the battery. Then you clip the inductive lead of the timing light onto the number one (1) spark plug wire. If you don't happen to know which one that is on a Mustang, then I'll tell you. If you are standing in front of the car looking at the engine its the first spark plug wire on the left side of the engine. See the diagram below.

Następnie musisz połączyć tą timing light. Większość lamp można podłączyć do + i - akumulatora.
Potem spiąć the inductive lead of the timing light na rozdzielacz gdzie wpinany jest przewód nr 1 ( patrz rysunek)

4. The next thing you will need to do is start the car. Before you do so there are a few things to look out for. First make sure there aren't any wires hanging near the belts, pulleys or fan You'll also want to check to make sure you can see the actual timing marks on the harmonic balancer. Some times is easier to get some whiteout and crawl under the car and mark where you'd like the timing to be set at, such as 14 degrees.

Następnie odpal auto. Lecz pierw sprawdź parę rzeczy. Po pierwsze czy nie wiszą żadne przewody itp.
Musisz sprawdzić jaki jest akutalny czas wyprzedzenia zapłonu, poprzez zaznaczenie na harmonicznym stabilizatorze ( czy jakoś tak ).
Czasami łatwiej wpełznąć pod auto i zaznaczyć na balancer harmonić jaki kąt wyprzedzenia chcesz ustawić, np 14st.


5. Before you start the car, loosen the distributor hold down bolt(D). Don't take it all of the way out, just loosen it a little. If you take it all of the way out the distributor gear may skip timing when you start the car up, which isn't a good thing.
Now start the car, and point the timing light at the timing marks(A) and pull the trigger (if it has one). You should see the light flashing on and off, and you should be able to see the timing marks, or the one mark that you made with the whiteout. Be careful, don't let the timing light, or even worse your hands get caught in the belts or hit with the fan.

Przed odpaleniem auta, poluźnij śrubę którą przykręcony jest rozdzielacz ( na rys oznaczony jako D). Nie wykręcaj jej całkiem, tylko troszeczkę poluźnij.
Teraz odpal auto i zaznacz jaki jest kąt na znaczniku kąta wyprzedzenia zapłonu ( A) i naciśnij spust, bolec. POwinieneś zobaczyć zapalające i gasnące światło, powinieneś mięć możliwość zobaczenie znaku timing , lub jednego znaku, tego który zaznaczyłeś witheout.
Bądź ostrożny, nie ustawiaj teraz kąta wyprzedzenia zapłonu.

6. While holding the base of the distributor (not the top near the plug wires) turn it very slowly until you get the timing where you want. Then tighten the distributor hold down bolt and re-check the timing to make sure the distributor didn't move. Don't forget to re-connect the spout connector too.

Kiedy będziesz trzymał podstawę rozdzielacza( nie górę rozdzielacza gdzie wchodzą przewody zapłonowe) skręcaj bardzo powoli, aż ustawisz kąt wyprzedzenia zapłonu jaki chcesz. Jak ustawisz, przykręć rozdzielacz i spr czy się nie rusza. Po wszystkim nie zapomnij podłączyć znów spout connectora.
"



ziomalV8
Młodszy Forumowicz
Posty: 98
Rejestracja: 2008-07-14, 08:52
Model: mustang gt 95
Silnik: V8 5.0
Kolor: yellow

Post autor: ziomalV8 » 2010-04-08, 09:08

spout connector-nie wiedziałem wogóle ze takie ustrojstwo jest
wymieniałem kiedys cały aparat zapłonowy wraz ze wszystkim, ale ustawiałem kat zapłonu n kole hmmm.... czyli wynikałoby ze dopóki nie odepniesz spout to auto zapamietuje wczesniejsze ustaw i dupa ....



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2382
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2010-04-08, 09:57

właśnie byłem i ustawiłem na 12 ' przed BTDC i wyobraźcie sobie że kąt wyprzedzenia nawed dochodzi do 33' ale silnik całkiem inaczej pracuje jakby miękko i reakcja na gaz jest natychmiastowa



strzala
Młodszy Forumowicz
Posty: 43
Rejestracja: 2009-01-07, 12:44
Model: '95 5.0 Manual
Silnik: inny V6

Post autor: strzala » 2010-04-08, 11:03

tez chce sobie troche kat przestawic, w stanach wiekszosc ustawia na 14, u nas benzyna ma chyba troche wiecej oktanow wiec nawet bezpieczniej niz u nich jest ustawic 14 a moze i nawet wiecej
czy ja dobrze rozumiem,: na balancer jest 0 wtedy kat =10, jak 1 to kat =12, jak 2 to kat=14 itd.?


-Cheap and fast ain't good
-Good and cheap ain't fast
-Good and fast ain't cheap

Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2382
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2010-04-08, 19:26

na balanserze jest podziałka 0....10....20....30 masz ustawić na 10 i 2 kropkę wtedy będzie 14 ,ale przedtem zanim uruchomisz silnik wyciąg conektor o którym piszemy wyżej



Awatar użytkownika
michal@
Forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2008-07-10, 22:13
Model: GNATSUM.NAMI
Silnik: V8 5.0
Kolor: czerwony(najszybszy kolor ;) )

Post autor: michal@ » 2010-04-08, 20:24

wyprzedzanie zapłonu do 14* w "nie grzebanym" silniku nie ma specjalnie sensu z kilku powodów, sprężanie seryjnego 5.0 to 9:1 co nadaje się w zasadzie bardzo dobrze pod kompresor,ale nie do dokładnego i efektywnego spalania mieszanki paliwowej,poza tym seryjny układ ssący i wydechowy włączając w to przewężenia w kanałach głowic skutecznie uniemożliwiają dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do komory spal. i jego wydalenie,silnik w serii nie lubi specjalnie wysokich obrotów raczej pracuje w przedziale 2000-5000 obr. wszystko co tu wymieniłem spowoduje że 14* nic nie da.
W stanach przyspieszają zapłon na nawet 15-16* ale w silnikach robionych czyli sprężanie zwiększone do 10-11 ,obróbka seryjnych lub nowe aftermarketowe głowice, kolektor ssący,ukł. wydechowy, wałek rozrządu,w tym przypadku przynosi to spore efekty, dlatego moim zdaniem przyspieszenie zapłonu na 12-13* max jest bezpieczne aby się nie martwić o stukowe i nie liczyłbym na przyrosty większe jak 2-5 KM :P


jeśli chodzi o samo paliwo to jeśli się nie mylę amerykańskie 91 oktan to jak u nas 95

a lejąc 98 do silnika ze sprężaniem 9;1 nie da raczej za wiele albo i nic ...co innego przy 11-12 i więcej taki silnik raczej na mniej oktanowym jak 98 nie pojeżdzi za długo zanim nie spłyną mu tłoki :hyhy: tam to konieczność


zanim będzie ktoś jeszcze przestawiał zapłon warto sprawdzić stan balancera być może że guma amortyzująca jest zerwana co może spowodowac przesuwanie się skali wybitej na nim w stosunku do prawdziwej pozycji wału,ważny też jest stan rozrządu mocno rozciągnięty łańcuch to nawet 1-2* w jedną lub drugą stronę.
Są lampy z wyświetlaczem pokazującym stopien wyprzedzenia to lepsze niż śledzić skalę na kole :D


13.09 08 Borsk ET13.400 300KM
19.07 09 Borsk ET 13.250
19.09.09 Borsk ET 12.840 340KM
07.08.10 Dajtki ET 12.979 street
21.05.11 Czaplinek ET12.68 390KM
03.07.11 Dajtki ET 12,38 340+75KM
20.07.12 Wilcze laski ET 12.27
19.08.12 Ełk ET11.87 480KM @ 200km/h

ziomalV8
Młodszy Forumowicz
Posty: 98
Rejestracja: 2008-07-14, 08:52
Model: mustang gt 95
Silnik: V8 5.0
Kolor: yellow

Post autor: ziomalV8 » 2010-04-09, 09:30

sprawdzałem dzisiaj w manualu haynesa -rzeczywiscie jest tam popdane ze conektor spout sie wyjmuje na czas regulacji zapłonu ale nie ma nic o przestawieniu zapłonu :kwasny:


był konik
a teraz boattail 71

Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2382
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2010-04-09, 09:58

A CZY MASZ TAKĄ NAKLEJKĘ NA SPODZIE MASKI tam jest napisane jak się ustawia
a że w książce niema to wiem całą przewertowałem i w tej drogiej CHLINTONA też niema zobacz czy masz naklejkę jak nie to zrobię zdjęcie jej

i sprawdzałeś jaki masz zapłon po wyjęciu tego conektora lub czy go wyjmowałeś i odpalałeś silnik



ziomalV8
Młodszy Forumowicz
Posty: 98
Rejestracja: 2008-07-14, 08:52
Model: mustang gt 95
Silnik: V8 5.0
Kolor: yellow

Post autor: ziomalV8 » 2010-04-10, 08:33

narazie to nic nie sprawdze bo chyba mi padł kowerter :( :( i auto trzeba zaholowac do mech
ale moze chociaz ta naklejke poszukam , a o co chodzi Tobie z tym sprawdzeniem zapłonu -narazie nie wyjmowałem conektora i nie odpalałem , miałem ustawiany zapłon jakieś 1.5 roku tamu jak wymieniałem cały obwód zwiazany ze zapłonem , ale napewno gosc który mi to ustawiał nie wyjmował conektora , od tego czasu nie ruszane ale zastanawiam sie czy jest dobrze ustawiony bo nieraz potrafi mi jakby nierówno chodzic silnik albo zafalowac obrotami



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2382
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2010-04-10, 09:40

to jeżeli twój mech przed ustawianiem zapłonu nie wyją conektora to masz żle ustawiony zapłon
masz ustawiony za póżno ,
a jeżeli obroty ci falują to masz to ustaw sobie obroty biegu jałowego tu masz opisane
http://www.muscularmustangs.com/idlereset.php
ale to inny temat



ziomalV8
Młodszy Forumowicz
Posty: 98
Rejestracja: 2008-07-14, 08:52
Model: mustang gt 95
Silnik: V8 5.0
Kolor: yellow

Post autor: ziomalV8 » 2010-04-10, 21:28

no bo wymieniałem cały tzw. Ignition Distributor nie wiem jak to po polsku nazwać -rozdzielacz?/-moza nim tez wyregulawac kat zapłonu ?? własnie po przez odkrecenie tej sróbki go trzymajacej -jezeli tak to jak pózniej sprawdzic jaki jest kat ustawienia?/pozdr



ziomalV8
Młodszy Forumowicz
Posty: 98
Rejestracja: 2008-07-14, 08:52
Model: mustang gt 95
Silnik: V8 5.0
Kolor: yellow

Post autor: ziomalV8 » 2010-04-10, 21:31

jakbym tak dobrze znał angielski jak Ty to bym sobie poczytał ze zrozumieniem..ale spróbuje za pomoca translatora :wstyd:
falowały Tobie Rafał obroty , nbo mi potrafią np. przy zahamowaniu np.jak sie zatrzymam na swiatłach albo przed przejsciem lub krzyżówką to faluja kilka razy i sie uspokoją -wkurza mnie to !! no i nieraz jak przełączam z P na D to tez zafalują :(



Awatar użytkownika
RAFAŁ (GROSZEK)
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2382
Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
Model: był SN95 jest GT2011
Silnik: V8 5.0
Kolor: SREBRNY

Post autor: RAFAŁ (GROSZEK) » 2010-04-10, 23:06

czyli wymieniałeś rozdzielacz inaczej aparat zapłonowy i ustawiłeś kąt 10' przed (nie wyciągając conektora ) czyli twój realny zapłon wynosi od 10' za do 20 stopni przed i to jest zle
czyli jedziesz są światła ty zwalniasz puszczasz gaz i zapłon przestawia sie na opóźnienie żeby dopalić paliwo a nie zwiększać obrotów i dlatego on ci wtedy zaczyna falować
jeżeli masz lampę a jak nie to do mechaniora i niech ustawi ci kąt wyprzedzenia na 12' przed tylko wcześniej wyciągnij ten conektor spout i zobaczysz że sam zacznie ci inaczej i lepiej pracować
http://www.muscularmustangs.com/timing.php

a jeszcze takie pytanie jak masz zapalony silnik i stoisz na luzie i wciśniesz gaz do spodu to odrazu ci wchodzi na obroty czy ma taką chwilę zastanowienia



Awatar użytkownika
smerf
Forumowicz
Posty: 482
Rejestracja: 2008-11-21, 22:08
Model: Ford Mustang GT/1995r/silnik 5.0L/automatic
Silnik: inny V8
Kolor: czerwony
Kontakt:

Post autor: smerf » 2010-04-11, 10:41

Ja z tym zapłonem kombinowałem na wszystkie sposoby wypinałem conector ,ustawiałem wyłączałem silnik zapinałem conektor ,miałem ustawione na 10na 12,na 14 na 8 ,we szystkie strony ,u mnie nic to nie dało zauważalnego ,silnik pracuje jakby wypadały czasami zapłony,i ciągle przy lekkim przyśpieszaniu mam stukowe spalanie ,przy gwałtownym nie ma stukowego spalania,natomiast ja tylko przełączę wyłącznik na klimę ,nawet klima nie ruszy jeszcze ,silnik pracuje pięknie równo nie kopie :zalamany: nie ma wypadania zapłonów ,mi sie wydaje że program w kompie ,nie jest dobrze zrobiony do tego silnika,amerykanie słyną z niedokładności,to jest powszwechnie znane i jeszcze jedno tak jak Rafał pisze jak jest conector włączony wyprzedzenie zapłonu jest zajebiste i to na wolnych obrotach --coś nie tak panowie,może trzeba odłączyć akumulator na pół godz ,aby potracił z pamięci te zapłony ,tak pisze o ustawieniu przepustnicy w linku z postu wyżej :zalamany: :zalamany: :zalamany: --pozdr,,,,,


Galeria zdjęć http://www.fotosik.pl/slideshow.php?id= ... angkalinka" onclick="window.open(this.href);return false;

ziomalV8
Młodszy Forumowicz
Posty: 98
Rejestracja: 2008-07-14, 08:52
Model: mustang gt 95
Silnik: V8 5.0
Kolor: yellow

Post autor: ziomalV8 » 2010-04-11, 11:51

RAFAŁ pisze:czyli wymieniałeś rozdzielacz inaczej aparat zapłonowy i ustawiłeś kąt 10' przed (nie wyciągając conektora ) czyli twój realny zapłon wynosi od 10' za do 20 stopni przed i to jest zle
czyli jedziesz są światła ty zwalniasz puszczasz gaz i zapłon przestawia sie na opóźnienie żeby dopalić paliwo a nie zwiększać obrotów i dlatego on ci wtedy zaczyna falować
jeżeli masz lampę a jak nie to do mechaniora i niech ustawi ci kąt wyprzedzenia na 12' przed tylko wcześniej wyciągnij ten conektor spout i zobaczysz że sam zacznie ci inaczej i lepiej pracować
http://www.muscularmustangs.com/timing.php

a jeszcze takie pytanie jak masz zapalony silnik i stoisz na luzie i wciśniesz gaz do spodu to odrazu ci wchodzi na obroty czy ma taką chwilę zastanowienia
narazie tego nie sprawdze bo stoi auto u mechanika ,



ODPOWIEDZ

Wróć do „6 układ zapłonowy”