Olej olej a będzie "ojej!"

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz, Rezor

ODPOWIEDZ
egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Olej olej a będzie "ojej!"

Post autor: egonw3 » 2008-08-14, 19:14

Ostatnio sporo myślę o oleju w moim Stangu.
Po pierwsze częstotliwość wymiany. Instrukcja mówi, że bodajże co 7500 mil lub raz w roku (podaję z pamięci), natomiast Hayness Repair Manual sugeruje wymianę co 3000 mil lub co 3 miesiące. Nie za często?
Druga sprawa to używany olej. Ford kiedyś zalecał do tego silnika 5w30, obecnie (bodajże od 2006 roku) 5w20, choć wielu ludzi uważa, że zmiana podyktowana była względami ekologicznymi i wcale nie jest taka dobra dla silnika. Mniejsza o to. Wątpliwości moje budzi co innego - sposób eksploatacji auta. Nie od dziś wiadomo, że Amerykanie jeżdżą inaczej. Tam nawet Ferrari jedzie grzecznie nie przekraczając 55 mph. Dlatego wersje samochodów amerykańskich robione na Europę miały często większe chłodnice, miski olejowe i wzmacniane hamulce. Jaki ma to związek z olejem? Otóż o ile "dolna" liczba w oznaczeniu oleju typu "multigrade" mówi nam o zachowaniu się oleju w niskich temperaturach, to "górna" liczba mówi o zachowaniu się oleju przy wysokich temperaturach oraz [b:1d3527be1e]przy dużych obciążeniach[/b:1d3527be1e]. Właśnie dlatego w sporcie stosuje się oleje o bardzo wysokiej "górnej" liczbie (np 10W60), choć olej 5w20 dałby mniejsze opory wewnętrzne silnika i przez to trochę wyższą moc. My jesteśmy Europejczykami i kupiliśmy sobie bryczki o sportowym zacięciu, więc czy nie powinniśmy pójść w oleje na przykład 0w40?

Co o tym myślicie?
Proponuję nie ograniczać się do stwierdzeń "Ja używam 5w20 bo tak zaleca Ford, a oni się znają" - niech to będzie merytoryczna dyskusja.



Awatar użytkownika
Magic
Forumowicz
Posty: 863
Rejestracja: 2008-07-20, 20:17
Model: RTR 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: BLACK
Lokalizacja:: Oleśnica
Stajnia: Stajnia Dolny Śląsk
Kontakt:

Post autor: Magic » 2008-08-14, 20:11

Ja zawsze byłem za Mobil 1Rally Formula 5W50 olej genialny do ostrej jazdy wytrzymuje ekstremalne temperatury i się tak szybko nie spala...

według instrukcji obsługi mustanga 2005 zalecany olej jest 5W30 tak samo zaleca Castrol Edge 5W-30 [url=http://ew5.earlweb.com/search.php?site= ... 0:1jwg0gen]http://ew5.earlweb.com/search.php?site= ... subset=160[/url:1jwg0gen]

A tu drobny artykuł na temat olejów warte zobaczenia
[url=http://www.126fan.pl/www/oleje.htm:1jwg0gen]http://www.126fan.pl/www/oleje.htm[/url:1jwg0gen]

co do, jak często wymieniać olej to niema reguły po jakim przebiegu się powinno wymienić bo każdy inaczej jeździ i ma inny olej...

olej powinno się wymieniać w tedy jak już widać że zaczyna się robić bardzo ciemny


Obrazek

egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Post autor: egonw3 » 2008-08-15, 11:17

Dorzucę jeszcze pełną klasyfikację API: http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oraz "The Engine Oil Bible": http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I zestawienie olejów dostępnych u nas: http://www.leszekknorps.republika.pl/oleje.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[ [i:fbe7794f34][b:fbe7794f34]Dodano[/b:fbe7794f34]: 2008-08-15, 12:11[/i:fbe7794f34] ][/size:fbe7794f34]
I jeszcze jedna ciekawostka: http://micapeak.com/info/oiled.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wynika z tego, że na przykład olej 0w40 to olej typu 0W z dodatkami, które sprawiają, że nie rozrzedzi się bardziej niż olej 40w i osiągane jest to dzięki dodatkom polimerowym, a im więcej dodatków tym mniej oleju, który faktycznie smaruje silnik, więc im mniejszy "zakres" oleju, tym lepiej...



Awatar użytkownika
Magic 2OO
Forumowicz
Posty: 138
Rejestracja: 2008-07-27, 22:14
Model: Był: '07 GT-C
Silnik: V8 4.6
Kolor: grafit
Kontakt:

Post autor: Magic 2OO » 2008-08-17, 10:36

[quote:eb632401e7="egonw3"]Ostatnio sporo myślę o oleju w moim Stangu.
Po pierwsze częstotliwość wymiany. Instrukcja mówi, że bodajże co 7500 mil lub raz w roku (podaję z pamięci), natomiast Hayness Repair Manual sugeruje wymianę co 3000 mil lub co 3 miesiące. Nie za często?[/quote:eb632401e7]

Qrde, każde źródło co innego :) Owner's Manual w moim rzecze co 5tys mil czyli jakieś 8 tys km, więc będę zmieniał pewnie co 10 tys, chociaż zobaczę. Ale umówmy się że silnik nie jest wysilony więc spokojnie te 10kkm na jednym oleju może zrobić, zwłaszcza jeśli leje się markowy olej a nie wynalazki.

[quote:eb632401e7]Druga sprawa to używany olej. Ford kiedyś zalecał do tego silnika 5w30, obecnie (bodajże od 2006 roku) 5w20, choć wielu ludzi uważa, że zmiana podyktowana była względami ekologicznymi i wcale nie jest taka dobra dla silnika.[/quote:eb632401e7]

Oleje to temat-rzeka. Ja akurat wymieniłem u siebie i dałem Mobila1 5W30, bo primo-jest najbliższy zaleceniom Forda, secundo-jest ogólnie dostępny (chociaż dolewek nie przewiduję). Generalnie myślę że trzeba się trzymać zaleceń producenta, ale nie ortodoksyjnie, zdrowy rozsądek wystarczy. W motocyklach, które są znacznie bardziej wykręcone, używałem zarówno Mobil 1, Valvoline jak i Shella, znaczących różnic nie ma. Jedynie przy starszym modelu VFR przeszedłem z syntetyka na półsyntetyk by ograniczyć konsumpcje oleju między wymianami. Myślę że m.in. stąd w Stangu zalecenie co do używania oleju 5W, silnik może mieć nieco większe tolerancje i lubić wypić rzadszy olej. Poza tym przy zmianie na innego producenta dobrze jest zrobić następną wymianę wcześniej, np. po 5 tys km bo oleje różnych firm mają różne dodatki i właściwości myjące i nowy olej często wypłukuje z silnika to co poprzednik pozostawił.


Pozdrawiam - Maciek.

egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Post autor: egonw3 » 2008-08-17, 14:52

[quote:c3b1e23d87="Magic 2OO"][quote:c3b1e23d87="egonw3"]Ostatnio sporo myślę o oleju w moim Stangu.
Po pierwsze częstotliwość wymiany. Instrukcja mówi, że bodajże co 7500 mil lub raz w roku (podaję z pamięci), natomiast Hayness Repair Manual sugeruje wymianę co 3000 mil lub co 3 miesiące. Nie za często?[/quote:c3b1e23d87]

Qrde, każde źródło co innego :) Owner's Manual w moim rzecze co 5tys mil czyli jakieś 8 tys km, więc będę zmieniał pewnie co 10 tys, chociaż zobaczę. Ale umówmy się że silnik nie jest wysilony więc spokojnie te 10kkm na jednym oleju może zrobić, zwłaszcza jeśli leje się markowy olej a nie wynalazki.
[/quote:c3b1e23d87]

U mnie w instrukcji napisali, że dla "Normal Schedule" wymiany oleju t 7500 mil lub 6 miesicy (co wystąpi prędzej), a dla "Special Operating Conditions" 5000 mil lub 6 miesięcy lub 200 godzin pracy silnika (co wystąpi prędzej).

Special Operating Conditions to:
- holowanie przyczepy lub przewożenie ciężkiego ładunku
- częsta praca na wolnych obrotach i/lub jeżdzenie z małą prędkością na długich trasach
- jazda w zapyleniu (nie chodzi o kobiety ciężarne za kierownicą)
- jazda terenowa
- Używanie benzyny E85 przez 50% czasu lub dłużej (ich E85 to bodajże nasza E95 abo trochę słabiej)



alfatech
Forumowicz
Posty: 341
Rejestracja: 2008-07-08, 14:17
Model: 2005 DżiTi
Silnik: V8 4.6
Kolor: Czrny XTRMNTR
Kontakt:

Post autor: alfatech » 2008-08-17, 16:09

[quote:6ec4fa33a0="egonw3"](ich E85 to bodajże nasza E95 abo trochę słabiej)[/quote:6ec4fa33a0] to chyba bioetanol :zdziwko: z tego co się orientuje najpopularniejsze w USA jest E91 tu jest więcej o tym biopaliwie [url=http://allegro.autocentrum.pl/go/338__K ... l:1fbx71et]link[/url:1fbx71et]


Pozdrawiam
Tomek http://www.alfa-tech.com.pl/kontakt/

egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Post autor: egonw3 » 2008-08-17, 20:25

To dość częsty błąd: bioetanol to B85 a nie E85 (w tym przypadku według metodyki (MON+RON)/2 czyli według europejskich standardów wyjdzie pewnie jakieś E89). E85 to etylina o liczbie oktanowej RON 95, natomiast B85 to paliwo o zawartości bioetanolu 85%.
W zasadzie z bioetanolem nie ma problemu, bo ma bardzo wysoką liczbę oktanową (podobnie zresztą jak LPG), więc problem nie istnieje (najwyżej problem zwiększonego zużycia paliwa w związku z niższą wartością opałową tego paliwa). Tu raczej problemem jest spalanie paliwa niskooktanowego i związane z tym problemy ze spalaniem stukowym i pracą silnika na niekorzystnych "awaryjnych" krzywych, gdzie podawana jest bogata mieszanka w celu uniknięcia spalania stukowego.

Przy okazjli liczby oktanowe (Europa-USA) przeliczone na podstawie Dziennika Ustaw określającego jakość paliw w Polsce:

E95@EU = E90@USA
E98@EU = E93@USA



egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Post autor: egonw3 » 2008-08-18, 13:15

W pamiętacie paliwa w Polsce przed (bodajże) 1997? Była E76 (niebieska) i E94 (żółta)...
Żeby było zabawniej, 5 lat temu byłem w Bieszczadach i widziałem, że tam się dalej używa "niebieskiej"... Jechałem z miejscową ekipą Ładą Samarą, która miała specjalnie odprężony silnik, by można było stosować tak niskooktanowe paliwo... Podobno usługa przystosowywania silnika do E76 była tam dość popularna.

[ [i:378dcb7595][b:378dcb7595]Dodano[/b:378dcb7595]: 2008-08-18, 13:17[/i:378dcb7595] ][/size:378dcb7595]
BTW: Co myślicie o tym oleju: http://sklep.autofirmowe.pl/quaker_stat ... 17923.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ma ktoś z nim jakieś doświadczenia? Tani nie jest, ale zgodny z normą Forda dla naszych autek, a na pudełku jest Ford Mustang Shelby... :)
Z drugiej strony ACEA A1-02 to żadna rewelacja...

[ [i:378dcb7595][b:378dcb7595]Dodano[/b:378dcb7595]: 2008-08-19, 11:54[/i:378dcb7595] ][/size:378dcb7595]
[quote:378dcb7595="alfatech"][quote:378dcb7595="egonw3"](ich E85 to bodajże nasza E95 abo trochę słabiej)[/quote:378dcb7595] to chyba bioetanol :zdziwko: z tego co się orientuje najpopularniejsze w USA jest E91 tu jest więcej o tym biopaliwie [url=http://allegro.autocentrum.pl/go/338__K ... l:2gkx208w]link[/url:2gkx208w][/quote:378dcb7595]

Poczytałem instrukcję mojego autka i okazuje się, że miałeś rację - E85 jest tam określona jako paliwo o zawartości bioetanolu do 85%. Ładny bałagan w tych oznaczeniach jest... :)



Awatar użytkownika
RedHornet
Forumowicz
Posty: 448
Rejestracja: 2008-07-10, 23:15
Model: Mustang GT
Kolor: RedHornet

Post autor: RedHornet » 2008-08-20, 23:08

Hmm

[url=http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf:2tadhr96]http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf[/url:2tadhr96]

i jeszcze specyfikacja Motorcrafta - szczegółowa
[url=http://www.motorcraft.com/products.do?item=15:2tadhr96]http://www.motorcraft.com/products.do?item=15[/url:2tadhr96]

Popatrzcie na charakterystyki lepkości 5w/20 - jest rzadkim olejem i taki ma być do mustanga już przy tym oleju osiąga bardzo wysokie temperatury pracy - jakikolwiek inny olej odbiegający od tej specyfikacji będzie gęstszy. Oznacza to większe opory pracy silnika = wyższe temperatury, a to jest silnik w większości aluminiowy. Mobil 5w/50 to zabójstwo dla tego silnika. Dodatkowo może być gorsze smarowanie bo pompa olejowa nie będzie dawała rady z gęstszym olejem.

Zobaczcie na temperaturę zapłonu motorcrafta - zaledwie 185oC a mobila 230 tylko że przy tych temperaturach będzie już po silniku.


[img]http://i938.photobucket.com/albums/ad230/RedHornet_PL/Avatar/Avatar-Stripe-5-ANIM.gif[/img]
Best 1/4 ET 12,89

egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Post autor: egonw3 » 2008-08-21, 00:13

Bardzo ciekawe, choć niezbyt nowe. Niestety wniosek z tego może być taki: dobre oleje są w Europie niedostępne... :(

Dorzucę jeszcze jeden fajny link: http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;



Awatar użytkownika
RedHornet
Forumowicz
Posty: 448
Rejestracja: 2008-07-10, 23:15
Model: Mustang GT
Kolor: RedHornet

Post autor: RedHornet » 2008-08-21, 08:54

Europejskie silniki są ciasno pasowane osiągają o wiele większe moce z pojemności aniżeli amerykańskie V8 - nie ma co ich porównywać. Obecny trend w Europie to oleje 5w30. Pojawia się cała seria olejów 5w/30 dedykowanych do poszczególnych silników. 5w/30 występują już zarówno w opcjach Fully Sythetic jaki i SemiSythetic. Ciasno Pasowane czytaj większe tarcie = olej musi być bardziej odporny na wysokie temperatury i ścinanie dlatego jest gęstszy ale i tak widać ze europa idzie w oleje light.
Tu się zgodzę, że w rzeczywistości jest tak, że olej nawet zalecany przez producenta może być nie optymalny dla danego auta bo wszystko będzie zależeć od stylu jazdy kierowcy. Hmm wydawałoby się że moglibyśmy śmiało zalewać 5w/30. Ja zalałem przy pierwszej wymianie modyfikowanego Havoline 5w/30 Energy. Ale jak przy następnej wymianie przesiadłem się na Mopara 5/w20 usłyszałem i poczułem różnicę w pracy silnika. Obecnie w garażu stoją już i czekają 24 kwarty Royal Purpla 5w20 :hyhy: W cenie w, której je ściągnąłem kupiłbym w Polsce w sklepie 10 litrów wspomnianego wyżej havoline. Stoi też chłodnica oleju i nowa większa miska olejowa i inne zabawki, czujnik temperatury oleju w drodze ;)


[img]http://i938.photobucket.com/albums/ad230/RedHornet_PL/Avatar/Avatar-Stripe-5-ANIM.gif[/img]
Best 1/4 ET 12,89

alfatech
Forumowicz
Posty: 341
Rejestracja: 2008-07-08, 14:17
Model: 2005 DżiTi
Silnik: V8 4.6
Kolor: Czrny XTRMNTR
Kontakt:

Post autor: alfatech » 2008-08-21, 09:04

a taki też będzie chyba dobry ? http://moto.allegro.pl/item416881398_mo ... ysler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
szkoda że koleś ma 1 bańkę :/

ile wchodzi oleum do GT ?


Pozdrawiam
Tomek http://www.alfa-tech.com.pl/kontakt/

Awatar użytkownika
RedHornet
Forumowicz
Posty: 448
Rejestracja: 2008-07-10, 23:15
Model: Mustang GT
Kolor: RedHornet

Post autor: RedHornet » 2008-08-21, 09:14

Jeszcze jedna uwaga

Widoczna różnica po zmianie oleju 5w/30 którą od razu zauważyłem to było "syczenie silnika" szczególnie na zimnym silniku i niskich obrotach. Na havoline co chwila silnik "syczał" jakby upuszczał ciśnienie przez jakiś zawór na 5w20 jest to bardzo sporadyczne. Gdzieś powstawało zbyt duże ciśnienie i było odprowadzane. Dodatkowo pojawił się wyciek na uszczelce miski olejowej, który praktycznie zniknął po wymianie oleju na 5w/20 co również wskazywałoby na większe ciśnienie w komorze silnika i wypychanie oleju.

[ [i:e2388b9574][b:e2388b9574]Dodano[/b:e2388b9574]: 2008-08-21, 09:16[/i:e2388b9574] ][/size:e2388b9574]
[quote:e2388b9574="alfatech"]a taki też będzie chyba dobry ? http://moto.allegro.pl/item416881398_mo ... ysler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
szkoda że koleś ma 1 bańkę :/

ile wchodzi oleum do GT ?[/quote:e2388b9574]

5,7 litra

Oleje polecane na Forum w USA z 5w20 - Mobil 1, Royal Purple, Red Line.


[img]http://i938.photobucket.com/albums/ad230/RedHornet_PL/Avatar/Avatar-Stripe-5-ANIM.gif[/img]
Best 1/4 ET 12,89

egonw3
Forumowicz
Posty: 131
Rejestracja: 2008-07-19, 12:54
Model: Mustang GT Bullitt '08
Silnik: V6 4.0
Kolor: highland green

Post autor: egonw3 » 2008-08-21, 09:47

[quote:e0ef3958fe="SeaBiscuit"]Obecnie w garażu stoją już i czekają 24 kwarty Royal Purpla 5w20 :hyhy: [/quote:e0ef3958fe]

Jak Ci się ktoś teraz włamie do tego grażu, to pewnie będę ja... :chytry:

Napisz jak dokładnie i skąd go sprowadzałeś... Pamiętam z Twoich opowieści, że nie było to banalne zadanie...



Awatar użytkownika
RedHornet
Forumowicz
Posty: 448
Rejestracja: 2008-07-10, 23:15
Model: Mustang GT
Kolor: RedHornet

Post autor: RedHornet » 2008-08-21, 10:14

[quote:c680030b5b="egonw3"][quote:c680030b5b="SeaBiscuit"]Obecnie w garażu stoją już i czekają 24 kwarty Royal Purpla 5w20 :hyhy: [/quote:c680030b5b]

Jak Ci się ktoś teraz włamie do tego grażu, to pewnie będę ja... :chytry:

Napisz jak dokładnie i skąd go sprowadzałeś... Pamiętam z Twoich opowieści, że nie było to banalne zadanie...[/quote:c680030b5b]

Kupiłem na ebay a ściągałem przez znajomego korzystając z jego transportu. W sklepie internetowym Summit'a nie chcieli mi sprzedać bo to produkt niebezpieczny w USA i rzekomo nie można go bez zezwolenia wysyłać za granicę. :zdziwko: No ale w końcu się udało jest jeszcze pakiecik Roayal Purpla do skrzyni i do tylnego mostu - wymiana na wiosnę ;)


[img]http://i938.photobucket.com/albums/ad230/RedHornet_PL/Avatar/Avatar-Stripe-5-ANIM.gif[/img]
Best 1/4 ET 12,89

ODPOWIEDZ

Wróć do „Porady techniczne”