Odkąd wziąłem mojego staruszka na hamownie spokoju nie dawały mi wyniki jakie uzyskałem (138RWHP i 340Nm). Wiem, że badanie na hamowni, zwłaszcza takiej mobilnej, i to samochodu z automatem to nie jest nauka ścisła ale i tak postanowiłem coś z tym zrobić. Za namową kolegi, który sam tuninguje swoją 323 a który mój wynik skomentował "diesel power" - zakupiłem sondę lambda.
Zestaw od firmy Innovate Motorsports zbiera pochlebne opinie u fachowców. Podstawowy zestaw: sonda - kontroler - zegar AFR - kosztuje na ebayu około $200.
Instalacja nie jest zbyt skomplikowana a najwięcej pracy pochłąneła instalacja (przyspawanie) gniazd dla sondy. Instrukcja zaleca instalcję sondy w pozycji pionowej między 10:00 a 2:00 jeszcze na pierwszym odcinku wydechu gdyż każde łączenie rur po drodze może mieć dziurę i przez zasysanie powietrza - zakłamywać odczyt. Jako, że nasze V-ki maja dwa kolektory, a u mnie łączą się przez H-pipe dopiero gdzieś za skrzynią i po drodze są łączone - powinienem był zakupić dwie sondy i odczytywać sygnał z każdegu banku osobno. Ze względów ekonomicznych postanowiłem zainstalować gniazda w obu kolektorach i po prostu przenosić sondę z kolektora na kolektor.
Przy montażu pomagał mi kumpel, który na co dzień zajmuje się motocyklami. W moim przypadku konieczne było wymontowanie kolektorów - czego chciałem uniknąć - ale okazało się to dość proste i niekłopotliwe. Najwięcej męczyłem się z wykręceniem kilku świec.
Zestaw od Innovate ma całkiem spore możliwości. Jest to szerokopasmowa sonda dająca rzeczywisty odczyt a nie jak w większości sond fabrycznych (wąskopasmowych) odczyt: za mało - dobrze - za dużo. Kontroler ma nastepujące wyjścia:
+ podlączenie do komputera przez RS232 (oprogramowanie w zestawie);
+ programowane wyjscie analogowe 1 - domyślnie symulacja sondy wąskopasmowej (0-1V);
+ programowane wyjscie analogowe 2 - domyślnie szerokopasmowe wyjscie na zegar (0-5V);
A teraz zdjęcia z instalacji.
Kontroler:
Pierwsze łączenie na wydechu (na środku moja nieszczęsna-wciąż-cieknąca miska oraz szmatka debugująca )
Gniazdo sondy
Znalazłem jakąś fabryczną dziurę w grodzi i nie musiałem nic wiercić.
Zegar AFR (kable pozamiatam później...)
Pierwsze filmiki:
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... vid001.mp4
http://img534.imageshack.us/my.php?imag ... vid001.mp4
Teraz pozostaje mi tylko posiąść tajemną wiedzę o gaźnikach oraz zinterpretować wyniki. Pierwsze odpalenie już pokazuje, że na jałowym biegu mam o wiele za bogatą mieszankę. Powinno być około 14:1 do 14.5:1 a jest 12:1. Przy dodaniu gazu aż zalewa gaźnik bo odczyt schodzi aż do 10:1. W ten weekend postaram się przysiąść do auta i wyregulować gaźnik na podstawie odczytów z sondy.
Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenie w regulacji gaźnika Edelbrock 1405 z ręcznym ssaniem? Chętnie posłucham / poczytam / nauczę się.
Odpowiednia mieszanka czyli instalacja sondy lambda
Moderatorzy: Pavulon_, pluzz, Rezor, Przemek64, Piotrek86skc
- Dezo
- Forumowicz
- Posty: 1622
- Rejestracja: 2009-03-10, 14:14
- Model: BULLITT
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: HG
- Kontakt:
No właśnie, na regulacji gaźnika nie byłem po remoncie silnika, może to jest przyczyna, że coś taki jakby zamulony jeździ...
A w kwestii Pana Henia i nowoczesnej techniki, to przed remontem silnika 66 różni fachowcy słuchali, mierzyli i cmokali, a żaden nie zgadł dlaczego w silniku klekotało.
A Pan Wojtek (nie Heniu) wziął kawałek drewnianego kijka (podobno posługuje się nim od wielu lat) osłuchał silnik jak lekarz przykładając jeden koniec kijka do ucha a drugi do silnika i powiedział - "ten tłok". No i co się okazało po rozebraniu silnika - że właśnie ten tłok był uszkodzony... a nie żadne zawory, popychacze etc. Ot co!
Pozdrawiam Pluzz i... mam Cię na oku.
A w kwestii Pana Henia i nowoczesnej techniki, to przed remontem silnika 66 różni fachowcy słuchali, mierzyli i cmokali, a żaden nie zgadł dlaczego w silniku klekotało.
A Pan Wojtek (nie Heniu) wziął kawałek drewnianego kijka (podobno posługuje się nim od wielu lat) osłuchał silnik jak lekarz przykładając jeden koniec kijka do ucha a drugi do silnika i powiedział - "ten tłok". No i co się okazało po rozebraniu silnika - że właśnie ten tłok był uszkodzony... a nie żadne zawory, popychacze etc. Ot co!
Pozdrawiam Pluzz i... mam Cię na oku.
Samotny Wilk
- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Wartość Lambda określa stosunek rzeczywistej ilości doprowadzonego powietrza do teoretycznej ilosci powietrza wymaganej do procesu spalania. Wartość Lambda w silnikach z zapłonem iskrowym powinna być utrzymywana w ścisłej okolicy wartosci "1".
Odpowiada to wartości wymaganych 14,5 kg powietrza potrzebnych do spalenia 1 kg benzyny.
Tylko dla tej wartości "1", utrzymywanej w kontrolowany sposób przez sondę Lambda mozliwe jest uzyskiwanie procesu spalania emitujacego najmniej zanieczysczen. Sondy zostaly wprowadzone ze wzgledow ekologicznych i w nowych silnikach pozwalaja ukladom elektronicznym na kontole procesow splania.
Do starego auta z gaźnikiem nie maja zadnego sensu bo i tak niczego nie kontroluja i nie sa w stanie niczym sterowac poza kolorowym budzikiem.
To ze stwierdziles budzikiem, ze masz zle parametry mozna bylo stwierdzic na stacji diagnostycznej.
Teraz musisz po prostu ustawic wlasciwy poziom paliwa w gazniku. Ustawia sie go poprzez regulacje plywaka kontrolujacego zaworek iglicowy.
Minimalnie go trzeba podgiac tak aby plywak wcześniej zamykal zaworek.
W gazniku bedzie wtedy nizszy poziom paliwa a wiec grawitacyjnie mniej paliwa bedzie doprowadzane głównymi dyszami paliwowymi i wartość Lambda bedzie blizsza "1"
Jeszcze takie pytanie:
Czy wiesz jaki masz wałek rozrzadu i sam rozrząd w silniku??
Sądząc po parametrach jakie ma twój silnik, tj. za mało mocy i troche za duzo momentu obrotowego to mozliwe jest, ze masz zamontowany rozrzad 3-key ustawiony na "hi-torq".
Rozrząd 3-key umozliwia 3 ustawienia:
- hi torq
- standard
- hi BHP
Na dużym kole są po prostu 3 rowki. Jeden standardowo ustawia wałek rozrządu i momenty otwierania zaworów, drugi i trzeci przestawia wałek rozrzadu o kilka st w jedna lub druga strone zmieniajac wartosci momentu obrotowego i mocy.
Ja ustawiłem na standard
Odpowiada to wartości wymaganych 14,5 kg powietrza potrzebnych do spalenia 1 kg benzyny.
Tylko dla tej wartości "1", utrzymywanej w kontrolowany sposób przez sondę Lambda mozliwe jest uzyskiwanie procesu spalania emitujacego najmniej zanieczysczen. Sondy zostaly wprowadzone ze wzgledow ekologicznych i w nowych silnikach pozwalaja ukladom elektronicznym na kontole procesow splania.
Do starego auta z gaźnikiem nie maja zadnego sensu bo i tak niczego nie kontroluja i nie sa w stanie niczym sterowac poza kolorowym budzikiem.
To ze stwierdziles budzikiem, ze masz zle parametry mozna bylo stwierdzic na stacji diagnostycznej.
Teraz musisz po prostu ustawic wlasciwy poziom paliwa w gazniku. Ustawia sie go poprzez regulacje plywaka kontrolujacego zaworek iglicowy.
Minimalnie go trzeba podgiac tak aby plywak wcześniej zamykal zaworek.
W gazniku bedzie wtedy nizszy poziom paliwa a wiec grawitacyjnie mniej paliwa bedzie doprowadzane głównymi dyszami paliwowymi i wartość Lambda bedzie blizsza "1"
Jeszcze takie pytanie:
Czy wiesz jaki masz wałek rozrzadu i sam rozrząd w silniku??
Sądząc po parametrach jakie ma twój silnik, tj. za mało mocy i troche za duzo momentu obrotowego to mozliwe jest, ze masz zamontowany rozrzad 3-key ustawiony na "hi-torq".
Rozrząd 3-key umozliwia 3 ustawienia:
- hi torq
- standard
- hi BHP
Na dużym kole są po prostu 3 rowki. Jeden standardowo ustawia wałek rozrządu i momenty otwierania zaworów, drugi i trzeci przestawia wałek rozrzadu o kilka st w jedna lub druga strone zmieniajac wartosci momentu obrotowego i mocy.
Ja ustawiłem na standard
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
- pluzz
- Forumowicz
- Posty: 450
- Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
- Model: Coupe 289 V8
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: bialy
- Kontakt:
Dzięki za lekcję. Oczywiście, że sonda lambda w moim zastosowaniu niczego nie reguluje. Zainstalowalem ją, żeby mieć "żywe" wskazania o procesie spalania podczas jazdy. Jasne, że na stacji można wyregulować skład mieszanki ale właściwie tylko na obrotach jałowych i na wyższych obrotach ale bez obciążenia silnika (chyba, że robimy to na hamowni). U mnie jest to utrudnione przez końcówki wydechu GT, które nie pozwalają na wsunięcie sondy i dlatego odczyt na hamowni, do którego się odwołuję, miałem przeprowadzony bez żadnego wcześniejszego sprawdzenia ustawień gaźnika.
Ja dopiero zgłębiam temat i może coś tam pokręciłem ale wydaje mi sie, że takie żywe wskazania lambda w czasie jazdy mogą np. pokazać, że gaźnik przelewa na WOT czego nie sposób sprawdzić na analizatorze w warsztacie.
Mam taki plan, że jak już wszystko co możliwe ustawię w mustangu - sonda leci do następnego auta więc może wrócę do łask Komisji ds Puryzmu
Zaintrygowałeś mnie strasznie tym wałkiem. Nie mam pojęcia co tam siedzi bo od kiedy mam samochód nie było potrzeby zaglądania do silnika. Gdzie i jak mam się wygiąć i zaglądnąć, żeby to stwierdzić?
Pozdrawiam
Ja dopiero zgłębiam temat i może coś tam pokręciłem ale wydaje mi sie, że takie żywe wskazania lambda w czasie jazdy mogą np. pokazać, że gaźnik przelewa na WOT czego nie sposób sprawdzić na analizatorze w warsztacie.
Mam taki plan, że jak już wszystko co możliwe ustawię w mustangu - sonda leci do następnego auta więc może wrócę do łask Komisji ds Puryzmu
Zaintrygowałeś mnie strasznie tym wałkiem. Nie mam pojęcia co tam siedzi bo od kiedy mam samochód nie było potrzeby zaglądania do silnika. Gdzie i jak mam się wygiąć i zaglądnąć, żeby to stwierdzić?
Pozdrawiam
- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Wyreguluj gaźnik jak trzeba i wywal ten budzik.
Takie jest stanowisko komisji
co do rozrządu to niestety trzeba zdjac pompę wody i pokrywę rozrządu dla sprawdzenia co tam siedzi. Wałka wyjmowac nie trzeba. Wystarczy, ze odkrecisz śrubę z wałka i zdejmiesz miseczke napedzajacą pompe paliwa. Wtedy bedzie widac czy kolo zebate ma 3 rowki czy nie.
Takie jest stanowisko komisji
co do rozrządu to niestety trzeba zdjac pompę wody i pokrywę rozrządu dla sprawdzenia co tam siedzi. Wałka wyjmowac nie trzeba. Wystarczy, ze odkrecisz śrubę z wałka i zdejmiesz miseczke napedzajacą pompe paliwa. Wtedy bedzie widac czy kolo zebate ma 3 rowki czy nie.
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
- pluzz
- Forumowicz
- Posty: 450
- Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
- Model: Coupe 289 V8
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: bialy
- Kontakt:
Masz jakieś zdjęcie tego koła u siebie? Grzebię po necie ale nic na ten temat nie mogę znaleźć. Rozumiem, że to nie jest funkcja samego wałka tylko koła?6t07t pisze:Jeszcze takie pytanie:
Czy wiesz jaki masz wałek rozrzadu i sam rozrząd w silniku??
Sądząc po parametrach jakie ma twój silnik, tj. za mało mocy i troche za duzo momentu obrotowego to mozliwe jest, ze masz zamontowany rozrzad 3-key ustawiony na "hi-torq".
Rozrząd 3-key umozliwia 3 ustawienia:
- hi torq
- standard
- hi BHP
Na dużym kole są po prostu 3 rowki. Jeden standardowo ustawia wałek rozrządu i momenty otwierania zaworów, drugi i trzeci przestawia wałek rozrzadu o kilka st w jedna lub druga strone zmieniajac wartosci momentu obrotowego i mocy.
Ja ustawiłem na standard
Dopisek: Chyba znalazłem. Czy to o to chodzi? http://www.cloyes.com/HighPerformance/P ... fault.aspx
- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Tak, to firma Cloyes.
Ja mam cos takiego:
http://www.cloyes.com/LinkClick.aspx?fi ... uage=en-US
Przestawia się jednak małe koło a nie duze. Pomyliło mi się
Są teraz jeszce takie z dodatkową płynna regulacją górnego koła.
Ja mam cos takiego:
http://www.cloyes.com/LinkClick.aspx?fi ... uage=en-US
Przestawia się jednak małe koło a nie duze. Pomyliło mi się
Są teraz jeszce takie z dodatkową płynna regulacją górnego koła.
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007