Odpowiednia mieszanka czyli instalacja sondy lambda

zbiornik, pływak, gaźnik a może wtrysk?

Moderatorzy: Pavulon_, pluzz, Rezor, Przemek64, Piotrek86skc

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
pluzz
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
Model: Coupe 289 V8
Silnik: V8 4.6
Kolor: bialy
Kontakt:

Odpowiednia mieszanka czyli instalacja sondy lambda

Post autor: pluzz » 2010-09-07, 14:09

Odkąd wziąłem mojego staruszka na hamownie spokoju nie dawały mi wyniki jakie uzyskałem (138RWHP i 340Nm). Wiem, że badanie na hamowni, zwłaszcza takiej mobilnej, i to samochodu z automatem to nie jest nauka ścisła ale i tak postanowiłem coś z tym zrobić. Za namową kolegi, który sam tuninguje swoją 323 a który mój wynik skomentował "diesel power" - zakupiłem sondę lambda.

Zestaw od firmy Innovate Motorsports zbiera pochlebne opinie u fachowców. Podstawowy zestaw: sonda - kontroler - zegar AFR - kosztuje na ebayu około $200.

Instalacja nie jest zbyt skomplikowana a najwięcej pracy pochłąneła instalacja (przyspawanie) gniazd dla sondy. Instrukcja zaleca instalcję sondy w pozycji pionowej między 10:00 a 2:00 jeszcze na pierwszym odcinku wydechu gdyż każde łączenie rur po drodze może mieć dziurę i przez zasysanie powietrza - zakłamywać odczyt. Jako, że nasze V-ki maja dwa kolektory, a u mnie łączą się przez H-pipe dopiero gdzieś za skrzynią i po drodze są łączone - powinienem był zakupić dwie sondy i odczytywać sygnał z każdegu banku osobno. Ze względów ekonomicznych postanowiłem zainstalować gniazda w obu kolektorach i po prostu przenosić sondę z kolektora na kolektor.

Przy montażu pomagał mi kumpel, który na co dzień zajmuje się motocyklami. W moim przypadku konieczne było wymontowanie kolektorów - czego chciałem uniknąć - ale okazało się to dość proste i niekłopotliwe. Najwięcej męczyłem się z wykręceniem kilku świec.

Zestaw od Innovate ma całkiem spore możliwości. Jest to szerokopasmowa sonda dająca rzeczywisty odczyt a nie jak w większości sond fabrycznych (wąskopasmowych) odczyt: za mało - dobrze - za dużo. Kontroler ma nastepujące wyjścia:
+ podlączenie do komputera przez RS232 (oprogramowanie w zestawie);
+ programowane wyjscie analogowe 1 - domyślnie symulacja sondy wąskopasmowej (0-1V);
+ programowane wyjscie analogowe 2 - domyślnie szerokopasmowe wyjscie na zegar (0-5V);

A teraz zdjęcia z instalacji.

Kontroler:
Obrazek

Pierwsze łączenie na wydechu (na środku moja nieszczęsna-wciąż-cieknąca miska :zly: oraz szmatka debugująca :rotfl: )
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Gniazdo sondy
Obrazek
Obrazek

Znalazłem jakąś fabryczną dziurę w grodzi i nie musiałem nic wiercić.
Obrazek

Zegar AFR (kable pozamiatam później...)
Obrazek
Obrazek

Pierwsze filmiki:
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... vid001.mp4
http://img534.imageshack.us/my.php?imag ... vid001.mp4


Teraz pozostaje mi tylko posiąść tajemną wiedzę o gaźnikach oraz zinterpretować wyniki. Pierwsze odpalenie już pokazuje, że na jałowym biegu mam o wiele za bogatą mieszankę. Powinno być około 14:1 do 14.5:1 a jest 12:1. Przy dodaniu gazu aż zalewa gaźnik bo odczyt schodzi aż do 10:1. W ten weekend postaram się przysiąść do auta i wyregulować gaźnik na podstawie odczytów z sondy.

Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenie w regulacji gaźnika Edelbrock 1405 z ręcznym ssaniem? Chętnie posłucham / poczytam / nauczę się.


Tomasz
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Dezo
Forumowicz
Posty: 1622
Rejestracja: 2009-03-10, 14:14
Model: BULLITT
Silnik: V8 4.6
Kolor: HG
Kontakt:

Post autor: Dezo » 2010-09-07, 15:25

No właśnie, na regulacji gaźnika nie byłem po remoncie silnika, może to jest przyczyna, że coś taki jakby zamulony jeździ...
A w kwestii Pana Henia i nowoczesnej techniki, to przed remontem silnika 66 różni fachowcy słuchali, mierzyli i cmokali, a żaden nie zgadł dlaczego w silniku klekotało.
A Pan Wojtek (nie Heniu) wziął kawałek drewnianego kijka (podobno posługuje się nim od wielu lat) osłuchał silnik jak lekarz przykładając jeden koniec kijka do ucha a drugi do silnika i powiedział - "ten tłok". No i co się okazało po rozebraniu silnika - że właśnie ten tłok był uszkodzony... a nie żadne zawory, popychacze etc. Ot co!
Pozdrawiam Pluzz i... mam Cię na oku.


Samotny Wilk

Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Post autor: 6t07t » 2010-09-08, 08:33

Wartość Lambda określa stosunek rzeczywistej ilości doprowadzonego powietrza do teoretycznej ilosci powietrza wymaganej do procesu spalania. Wartość Lambda w silnikach z zapłonem iskrowym powinna być utrzymywana w ścisłej okolicy wartosci "1".
Odpowiada to wartości wymaganych 14,5 kg powietrza potrzebnych do spalenia 1 kg benzyny.
Tylko dla tej wartości "1", utrzymywanej w kontrolowany sposób przez sondę Lambda mozliwe jest uzyskiwanie procesu spalania emitujacego najmniej zanieczysczen. Sondy zostaly wprowadzone ze wzgledow ekologicznych i w nowych silnikach pozwalaja ukladom elektronicznym na kontole procesow splania.

Do starego auta z gaźnikiem nie maja zadnego sensu bo i tak niczego nie kontroluja i nie sa w stanie niczym sterowac poza kolorowym budzikiem.
To ze stwierdziles budzikiem, ze masz zle parametry mozna bylo stwierdzic na stacji diagnostycznej.

Teraz musisz po prostu ustawic wlasciwy poziom paliwa w gazniku. Ustawia sie go poprzez regulacje plywaka kontrolujacego zaworek iglicowy.
Minimalnie go trzeba podgiac tak aby plywak wcześniej zamykal zaworek.
W gazniku bedzie wtedy nizszy poziom paliwa a wiec grawitacyjnie mniej paliwa bedzie doprowadzane głównymi dyszami paliwowymi i wartość Lambda bedzie blizsza "1"

Jeszcze takie pytanie:
Czy wiesz jaki masz wałek rozrzadu i sam rozrząd w silniku??
Sądząc po parametrach jakie ma twój silnik, tj. za mało mocy i troche za duzo momentu obrotowego to mozliwe jest, ze masz zamontowany rozrzad 3-key ustawiony na "hi-torq".
Rozrząd 3-key umozliwia 3 ustawienia:
- hi torq
- standard
- hi BHP
Na dużym kole są po prostu 3 rowki. Jeden standardowo ustawia wałek rozrządu i momenty otwierania zaworów, drugi i trzeci przestawia wałek rozrzadu o kilka st w jedna lub druga strone zmieniajac wartosci momentu obrotowego i mocy.
Ja ustawiłem na standard


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
pluzz
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
Model: Coupe 289 V8
Silnik: V8 4.6
Kolor: bialy
Kontakt:

Post autor: pluzz » 2010-09-08, 09:48

Dzięki za lekcję. Oczywiście, że sonda lambda w moim zastosowaniu niczego nie reguluje. Zainstalowalem ją, żeby mieć "żywe" wskazania o procesie spalania podczas jazdy. Jasne, że na stacji można wyregulować skład mieszanki ale właściwie tylko na obrotach jałowych i na wyższych obrotach ale bez obciążenia silnika (chyba, że robimy to na hamowni). U mnie jest to utrudnione przez końcówki wydechu GT, które nie pozwalają na wsunięcie sondy :/ i dlatego odczyt na hamowni, do którego się odwołuję, miałem przeprowadzony bez żadnego wcześniejszego sprawdzenia ustawień gaźnika.

Ja dopiero zgłębiam temat i może coś tam pokręciłem ale wydaje mi sie, że takie żywe wskazania lambda w czasie jazdy mogą np. pokazać, że gaźnik przelewa na WOT czego nie sposób sprawdzić na analizatorze w warsztacie.

Mam taki plan, że jak już wszystko co możliwe ustawię w mustangu - sonda leci do następnego auta więc może wrócę do łask Komisji ds Puryzmu :D

Zaintrygowałeś mnie strasznie tym wałkiem. Nie mam pojęcia co tam siedzi bo od kiedy mam samochód nie było potrzeby zaglądania do silnika. Gdzie i jak mam się wygiąć i zaglądnąć, żeby to stwierdzić?

Pozdrawiam


Tomasz
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Post autor: 6t07t » 2010-09-08, 09:59

Wyreguluj gaźnik jak trzeba i wywal ten budzik.
Takie jest stanowisko komisji ;)

co do rozrządu to niestety trzeba zdjac pompę wody i pokrywę rozrządu dla sprawdzenia co tam siedzi. Wałka wyjmowac nie trzeba. Wystarczy, ze odkrecisz śrubę z wałka i zdejmiesz miseczke napedzajacą pompe paliwa. Wtedy bedzie widac czy kolo zebate ma 3 rowki czy nie.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
pluzz
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
Model: Coupe 289 V8
Silnik: V8 4.6
Kolor: bialy
Kontakt:

Post autor: pluzz » 2010-09-08, 13:02

6t07t pisze:Jeszcze takie pytanie:
Czy wiesz jaki masz wałek rozrzadu i sam rozrząd w silniku??
Sądząc po parametrach jakie ma twój silnik, tj. za mało mocy i troche za duzo momentu obrotowego to mozliwe jest, ze masz zamontowany rozrzad 3-key ustawiony na "hi-torq".
Rozrząd 3-key umozliwia 3 ustawienia:
- hi torq
- standard
- hi BHP
Na dużym kole są po prostu 3 rowki. Jeden standardowo ustawia wałek rozrządu i momenty otwierania zaworów, drugi i trzeci przestawia wałek rozrzadu o kilka st w jedna lub druga strone zmieniajac wartosci momentu obrotowego i mocy.
Ja ustawiłem na standard
Masz jakieś zdjęcie tego koła u siebie? Grzebię po necie ale nic na ten temat nie mogę znaleźć. Rozumiem, że to nie jest funkcja samego wałka tylko koła?

Dopisek: Chyba znalazłem. Czy to o to chodzi? http://www.cloyes.com/HighPerformance/P ... fault.aspx


Tomasz
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Dezo
Forumowicz
Posty: 1622
Rejestracja: 2009-03-10, 14:14
Model: BULLITT
Silnik: V8 4.6
Kolor: HG
Kontakt:

Post autor: Dezo » 2010-09-08, 13:18

Pluzz, jak zrobisz to wszystko, to trzeba będzie utworzyć na Forum nową generację dla Ciebie i Twojego pojazdu. W I generacji powoli przestajesz się mieścić.
Proponuję dział "Generacja I +".
Już nie przeszkadzam.


Samotny Wilk

Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Post autor: 6t07t » 2010-09-08, 13:21

Tak, to firma Cloyes.
Ja mam cos takiego:
http://www.cloyes.com/LinkClick.aspx?fi ... uage=en-US

Przestawia się jednak małe koło a nie duze. Pomyliło mi się :wstyd:
Są teraz jeszce takie z dodatkową płynna regulacją górnego koła.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

ODPOWIEDZ

Wróć do „4. układ paliwowy”