Konwersja na hamulce tarczowe (tył)

bębny, tarcze itd

Moderatorzy: Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
pluzz
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
Model: Coupe 289 V8
Silnik: V8 4.6
Kolor: bialy
Kontakt:

Konwersja na hamulce tarczowe (tył)

Post autor: pluzz » 2021-05-17, 14:14

He he, jak historia lubi się powtarzać, w 2009 konwersja na tarcze przód, a teraz pora na tył....

Ta zamiana bębnów na tarcze chodziła mi po głowie jakiś czas. Do bębnów nie mam zastrzeżeń, ale po 15km jazdy odkąd założyłem tarcze mam wrażenie, że samochód jest bardziej przewidywalny podczas hamowania. Uważam też, że tarcze są mniej bolesne jeśli chodzi o dbanie o nie. Te wszystkie sprężynki i linki w bębnach nie raz prawie mnie pozbawiły palców :wstyd:

Gotowe zestawy w US, kompletne, zaczynają się od około 500USD. Już na zaawansowym stadium mojego R&D znalazłem zestaw samych adapterów pod zaciski z SN97 albo S197 za 150USD i to chyba też byłaby dobra droga. Jednak, natknąłem się na to za późno.

Moja koncepcja bazuje na tarczach z Mazda 5 (pasował mi rozstaw śrub i fakt, że to tarcze a nie tarczo-bębny). Zaciski są z odpowiedniej stajni FoMoCo, żeby zamknąć paszczę purystom ;)
Dobrałem jarzma i zaciski z Focusa II (także Mazda 3 BK i BL, Volvo 2004+)

Zacząłem od wizyty na złomie i wizualnym wybraniu odpowiedniego zacisku z modelu auta o rozstawie 5x114.3mm. Potrzebowałem czegoś w ręku, żeby pomierzyć i pokombinować. Wyszło dobrze, ale potem nie mogłem dobrać zacisków bo chyba jednak mylnie zostałem poinformowany, że dawcą była Mazda 5. Kupiłem na czuja używany zestaw lewa, prawa od Mazda 3 BK i BL i kolejne prace poszły w kierunku tego setup-u.

I koncepcja:
Obrazek
Obrazek

wersja II:
Obrazek
Obrazek

ten niebieski element to dystans, żeby skompensować grubość "pleców" bębna, bo na taką grubość (~3.5mm) wystaje łożysko półosi z gniazda.
Czerowny to kolejny dystans, żeby wyśrodkować tarczę w jarzmie, ale wyszło mi, że ma być 0.3mm gruby więc po prostu go pominąłem. Tarcza nie jest idealnie pomiędzy prowadnicami klocków ale to w niczym nie przeszkadza.

docelowy zestaw:
Obrazek
Obrazek
wycięte ze stali S355, grubość 10mm oprócz dystansu = 3mm

złożone na sucho dla wizualizacji:
Obrazek
Obrazek

dystans 3mm + 0.6mm z aluminium (to już wycinałem na swojej maszynie):
to musi być założone przed włożeniem półosi do mostu:
Obrazek
Obrazek

zostawiłem oryginalną blaszkę trzymającą łożysko na półosi i użyłem jako podkładki:
Obrazek

Z zaciskiem (bez tarczy):
Obrazek

Coś dla purystów:
Obrazek

zdjęcia z przymiarek:
Obrazek
Obrazek

i efekt końcowy:
Obrazek

Oczywiście to czego nie widać a też zajęło dużo czasu:
- musiałem stoczyć zewnętrzną średnicę piast półosi o jakiś 1mm, żeby weszły tarcze
- dotoczyć pierścień centrujący tarczę na piaście
- przerobić przewody hamulcowe i zamocować gdzieś/jakoś przewody elastyczne do zacisków
- oryginalne link ręcznego pasowały jak ulał, dorobiłem jedynie taki kołnież 65mm długi, żeby osadzić w nim orygilaną końcówkę ręcznego
- rozwiercić otwory w moście do fi 10 na śruby metryczne M10

Całość zmieniła rozstaw o 8mm, po 4mm z każdej strony.

Jak wspomniałem - jest to na aucie od 15km i jeszcze trochę kosmetyki będzie, ale ogólnie jestem podjarany i zadowolony. :super:


Tomasz
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Dezo
Forumowicz
Posty: 1622
Rejestracja: 2009-03-10, 14:14
Model: BULLITT
Silnik: V8 4.6
Kolor: HG
Kontakt:

Re: Konwersja na hamulce tarczowe (tył)

Post autor: Dezo » 2021-05-18, 20:25

Dobra robota. Rozumiem, że teraz zaczniesz szybciej jeździć. :ok:


Samotny Wilk

Awatar użytkownika
pluzz
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
Model: Coupe 289 V8
Silnik: V8 4.6
Kolor: bialy
Kontakt:

Re: Konwersja na hamulce tarczowe (tył)

Post autor: pluzz » 2021-05-19, 08:18

Dzięki Dezo - takie słowa od prezesa purystów to miód na moje uszy :D

A bardziej niż "zaczniesz szybciej jeździć" powinno być "żona śpi spokojniej..."


Tomasz
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Konwersja na hamulce tarczowe (tył)

Post autor: emgie » 2021-05-19, 11:24

piękna robota!!!


Michał
http://senomustangu.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „10. układ hamowania”