cło i akcyza za zabytek???

rejestracja, ubezpieczenia, przepisy, sprowadzanie z zagranicy, zabytek

Moderatorzy: Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc

Awatar użytkownika
Magkri
Forumowicz
Posty: 351
Rejestracja: 2010-08-16, 21:45
Model: 1966
Silnik: V8 4.6
Kolor: złotko

cło i akcyza za zabytek???

Post autor: Magkri » 2011-01-06, 23:51

Witam

Chciałam się dowiedzić czy ktoś spotkał się z sytuacją kiedy UC każe sobie płacić cło i akcyze za auto uznane jako zabytek???

Mianowicie mamy taki problem z naszymi konikami. Przyjechał pierwszy z roku 69 ma rzeczoznawca założył mu kartę pojazdu zabytkowego, konserwator zabytku wpisał go w rejestr a pan kierownik UC mówi nam, że nie podlega 7% podatkowi ponieważ był kupiony w sposób ogólno dostępny (ebuy). A żeby zapłacić mniejsze cło powinien być zakupiony na specjalistycznej aukcji. Wszelkie wnioski składane przez nas były odrzucane. W trakcie tej całej akcji przyszły nasze kolejne 3 sztuki. Więc wymyśliliśmy, że są to auta kolekconerskie. Nasza kolekcja składa się z 66, 67, 68, 69. Piękna ciągłość. Wszystkie auta mają założone karty przez rzeczoznawcę z adnotacją cyt: " opisywana wersja modelu jest unikatowa i stanowi rzadkość na rynku samochodów"
Nawet z mężem zapisaliśmy się do Automobilklubu.

Od kierownika UC wiemy, że pocztą idzie do nas pismo z odmową

O co komon????

Na tym się z naszej strony nie skończy jeżeli będzie trzeba to będzie i sąd.

Czy ktoś spotkał się z takim przypadkiem???
Co można jeszcze zrobić???


Ps.
Jeżeli w złym miejscu rozpoczynam wątek to proszę mi wybaczyć ponieważ jestem nowym użytkownikiem.

:rtfm:


Pozdrawiam Magda - Spontanowa

Awatar użytkownika
Pavulon_
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2168
Rejestracja: 2008-08-17, 22:22
Model: 1965 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Prairie Bronze
Lokalizacja:: Poznań
Stajnia: Stajnia Wielkopolska

Post autor: Pavulon_ » 2011-01-07, 00:12

Magkri,

spoko postaramy się pomóc, na wstępnie powiem że to co powiedział wam ten gość to czysty bullshit. Auta uznane za kolekcjonerskie przez rzeczoznawcę i wpisane do rejestru podlegają podatkowi VAT 7%, nie podlegają obowiązkowi opłaty cła oraz akcyzy.

dziwi mnie tylko jeden fakt, skoro masz już auto pod domem to musieliście już dokonać odprawy celnej czyli zapłacić VAT, dobrze myślę ? napisz jak to jest.

sprawdzę zaraz papiery od swojego auta (deklarację celną) - musi tam być adnotacja o tym że auto jest uznane za kolekcjonerskie/ zabytkowe bla bla bla. .... wtedy stosuje się inne stawki.

dysponuję również interpretacją izby celnej o tym że import aut uznanych za kolekcjonerskie jest inaczej klasyfikowany a co za tym idzie opłaty są inne (lub ich nie ma).

P.S. temat trochę nie w tym miejscu ale koledzy przeniosą gdzie trzeba ;)



Awatar użytkownika
Magkri
Forumowicz
Posty: 351
Rejestracja: 2010-08-16, 21:45
Model: 1966
Silnik: V8 4.6
Kolor: złotko

Post autor: Magkri » 2011-01-07, 00:20

Akcyze i cło zapłacić musieliśmy zaliczkowo całą wartość (za wszystkie). Kierownik UC właśnie zamkną tą sprawę dot 1 auta i nie przekonały go dokumenty innych aut. Sprawa 3 pozostałych jest w toku.
Nadmienie, że 1 auto było clone w kutnie a pozostałe w gdyni.
Ten pan pokazywał nam jakieś zmiany w przepisach. Te zmiany były chyba z czerwca 2010 roku. Nie mam tych dokumentów przy sobie.

Za wszelką pomoc z góry dziękuję.


Pozdrawiam Magda - Spontanowa

Awatar użytkownika
Magkri
Forumowicz
Posty: 351
Rejestracja: 2010-08-16, 21:45
Model: 1966
Silnik: V8 4.6
Kolor: złotko

Post autor: Magkri » 2011-01-07, 00:24

Znaczy się zapłaciliśmy kaucję w postaci całego podatku. A po rozpatrzeniu niby mieli zwrócić.


Pozdrawiam Magda - Spontanowa

Awatar użytkownika
Pavulon_
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2168
Rejestracja: 2008-08-17, 22:22
Model: 1965 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Prairie Bronze
Lokalizacja:: Poznań
Stajnia: Stajnia Wielkopolska

Post autor: Pavulon_ » 2011-01-07, 00:44

hmm, zmiany w przepisach w 2010 ? w sumie nie śledziłem tego tematu może zatem znajdzie się ktoś kto sprowadzał auto po VI.2010. Niemniej jednak należy to sprawdzić. Masz może podstawę prawną ?

na deklaracji importowej musi być klasyfikacja 97050000 (pozycja w SAD nr 33 'kod towaru') - dzięki temu UC stosuje inne stawki.

EDIT:
tak na szybko jakiś artykuł z gazety prawnej z września 2010 - brak info o zmianach
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly ... kcyzy.html



Awatar użytkownika
Magkri
Forumowicz
Posty: 351
Rejestracja: 2010-08-16, 21:45
Model: 1966
Silnik: V8 4.6
Kolor: złotko

Post autor: Magkri » 2011-01-07, 01:05

Ten przepis wszedł w życie w grudniu 2009 dotyczy CN 9705 00 00

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 009:PL:PDF

Pan urzędnik uczepił się punktu " są przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem..."

Nie mam sad-u wszystko jest albo jeszcze w UC albo u męża w pracy.


Pozdrawiam Magda - Spontanowa

Awatar użytkownika
Pavulon_
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2168
Rejestracja: 2008-08-17, 22:22
Model: 1965 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Prairie Bronze
Lokalizacja:: Poznań
Stajnia: Stajnia Wielkopolska

Post autor: Pavulon_ » 2011-01-07, 01:38

czyli trafiliście na urzędasa który sam sobie interpretuje ten zapis, aczkolwiek jest on bardzo nieprecyzyjny zatem moje następne kroki byłyby takie:

- ustalić co ustawodawca wogole miał na myśli, może jest jakaś interpretacja przepisów
- zasięgnać informacji u innych osób sprowadzających w 2010 roku auta - koleżanka z forum Ewelina będzie lada chwila odbierać auto w Gdyni ...
- mozna odezwać się do redaktora Classic auto (dział prawny) - Paweł Rożen - zwykle ma te przepisy 'obcykane'
- postarać się o interpretację innego UC

mam nadzieję że temat zakończy się dla was pozytywnie !



Awatar użytkownika
Dezo
Forumowicz
Posty: 1622
Rejestracja: 2009-03-10, 14:14
Model: BULLITT
Silnik: V8 4.6
Kolor: HG
Kontakt:

Post autor: Dezo » 2011-01-07, 08:22

Rzeczywiście jest problem, który opisuje Magkri... Słyszałem już o takim stosowaniu przepisów, które rzeczywiście uległy zmianom na przestrzeni ostatnich 2 lat. Postaram się głębiej rozeznać temat i odezwę się w przyszłym tygodniu.
Pozdrawiam


Samotny Wilk

Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Post autor: 6t07t » 2011-01-07, 08:51

W wrześniu sprowadzałem Mustanga '65.
Nie ma żadnych zmian !!!
1.Opinia wstępna rzeczoznawcy na auto ktore jest jeszcze w USA
2. Kwit od KZ na podstawie opini wstępnej, że auto może być sprowadzone jako pojazd zabytkowy
3. Jak auto przypłynie w Gdyni bierze się przekazówkę na swój UC
4. W ciągu 7 dni trzeba zrobić opinie końcową rzeczoznawcy i uzyskać od KZ zaświadczenie dla UC pozwalające na odprawę samochodu na warunkach dla pojazdów zabytkowych/kolekcjonerskich
5. Z kompletem papierów zgłosić się do jednej z wielu agencji celnych działajacych przy UC i podstawic auto do ogledzin dla celnika i odprawy.
6. Agencja po przygotowaniu SADu przekazuje papiery do celnika
7. W kasie płacimy 7% VATu (teraz chyba bedzie 8%) ??

Celnicy są znani ze swojego skur... i faktycznie można trafić tak jak wy z czterema autami :znudzony:
Ta ich interpretacja jest bezpodstawna. Zarządajcie przekazu do innego UC.
Niestety wyglada na to, ze skończy się sprawą w sądzie, którą macie wygraną.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Rudi

Post autor: Rudi » 2011-01-07, 20:15

Magkri zajrzyj do listopadowego classic auto jest tam artykuł na ten temat. Niestety wygląda na to że Twój przypadek nie jest odosobniony:(



Awatar użytkownika
Magkri
Forumowicz
Posty: 351
Rejestracja: 2010-08-16, 21:45
Model: 1966
Silnik: V8 4.6
Kolor: złotko

Post autor: Magkri » 2011-01-27, 00:32

Przyszło oficjalne pismo z UC odnośnie zakończenia sprawy dot. auta z 69r.
Sprawa wygląda następująco:
przede wszystkim napisali, że auto nie jest unikatowe ponieważ sprawdzając amerykańskie strony doszli do wniosku , że jest tych aut pełno w Ameryce !!! A w Polsce???
Nie wzięli pod uwagę faktu, że rzeczoznawca w karcie dokładnie opisał auto i jest tam również wzmianka o tym, że w tym roku wyprodukowano 87 sztuk w tej konfiguracji nadwozia :zdziwko:
Stwierdzili również , że takie auta można kupić za kilka tysięcy dolarów więc dla nich nie przedstawia ono znacznej wartości!!! :przestraszony:
No i oczywiście kupione na ebuy-u czyli w ogóle jest feee!!!

A więc powiadam wam dziadki strzeżcie się Urzędu Celnego w Kutnie bo jest bardzo feee!!!

Oczywiście odwołanie już pisze mecenas na ten feee Urząd. :szok: :szok: :szok:


Pozdrawiam Magda - Spontanowa

hubi
Młodszy Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 2011-01-31, 17:57
Model: 1966
Silnik: inny V8
Kolor: niebieski

Post autor: hubi » 2011-02-02, 23:51

Z doswiadczenia na wlasnej skorze (w zupelnie innej sprawie) wiem, ze celnicy to skur.... pierwszego sortu. Ja walcze z tymi oszolmami juz 2 lata.
Po pierwsze nie maja racji. Masz opinie rzeczoznawcy i jezeli rzeczoznawca PZM napisze, ze peczek marchewek to samochod kolekcjonerski, a konserwator zabytkow sie pod tym podbije to oni nie maja nic do gadania.
Po drugie nawet sie z nimi nie uzeraj, bo te gnoje nigdy sie nie przyznaja do winy. Odwolanie do wyzszej instancji i juz.
Po trzecie, rozumiem, ze to co dostaliscie to decyzja UC. Na decyzje UC skladasz odwolanie do Izby Celnej za posrednictwem UC czyli wysylasz do tego UC z ktorym sie uzerasz a oni to przesylaja do IC.
Po czwarte chyba najwazniejsze, pilnuj terminow jak niczego innego. Obstawiam, ze masz 14 dni na wniesienie odwolania. Na koncu decyzji bedzie to napisane. Pamietaj, ze 14 dnia kalendarzowego musisz wyslac odwolanie (koniecznie poleconym - liczy sie data stempla pocztowego na potwierdzeniu nadania) lub zlozyc w 2 kopiach w UC. Na drugiej sie podbijaja z datownikiem jako potwiedzenie i oddaja.

Na 90% IC uchyli decyzje UC. UC tez pewnie wie, ze zrobil zle, ale nigdy sie do tego nie przyzna. Wola zwalic to na wyzsza instancje.
Jezeli IC podtrzyma decyzje UC to wtedy skarga do WSA.

Najwazniejsze. Terminy. Przestrzegaj bezwzglednie. Jezeli te oszolomy napisza, ze czerwony to odcien bialego i nie wniesiesz odwolania w terminie to juz tak zostanie.

Powodzenia.
Ja swojego oclilem normalnie na 7% czyli pewnie jak wiekszosc w tym kraju.



Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Post autor: 6t07t » 2011-02-03, 08:58

We wtorek odprawiałem Buicka z 1966. Wszystko poszło gładko. Celnikom sie auto podobało, nie robili problemów. Wszystko trwało 2 godziny ale dokumenty były juz przygotowane wcześniej przez agencję.
Najważniejsze jest faktycznie dotrzymanie terminów. Bardzo wiele też zależy od właściwie napisanej opini rzeczoznawcy.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

hubi
Młodszy Forumowicz
Posty: 49
Rejestracja: 2011-01-31, 17:57
Model: 1966
Silnik: inny V8
Kolor: niebieski

Post autor: hubi » 2011-02-03, 12:20

Opinia rzeczoznawcy to zazwyczaj standard.
Po prostu tym debilom wydaje sie, ze sa nieomylna skarbnica wiedzy i stanowia prawo.

Moje inwektywy do nich sa bardzo mocno podparte faktami i na prawde staram sie nie puscic prawdziwej wiazanki co o nich mysle :)



Rudi

Post autor: Rudi » 2011-02-06, 22:41

celnicy przechodzą samych siebie.
W zeszłym tygodniu dostałem pismo z urzędu celnego w Warszawie z informacją że wszczynają postepowanie celne w celu ustalenia czy prawie 3 lata temu zastosowali co do mojego samochodu prawidłową taryfę celną. Było to dokładnie 18.06.2008!!
Chodzi oczywiście o to samo co w pozostałych przypadkach czyli o podważanie wartość kolekcjonerskiej i błędne ich zdaniem zakwalifikowanie do taryfy celnej o kodzie CN9705.
Wyniku tego postępowania mogę się już domyślać :(
Najgorsze jest to ze w tym momencie celnicy mogą przesłać takie pismo do każdego kto w przeciągu ostatnich kilku lat sprowadzał zabytkowe auto. Paranoja jakaś :zly:



ODPOWIEDZ

Wróć do „16 tematy prawne”