Jak jest centrowana felga względem osi?
Moderatorzy: Pavulon_, pluzz, Rezor, Przemek64, Piotrek86skc
- pluzz
- Forumowicz
- Posty: 450
- Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
- Model: Coupe 289 V8
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: bialy
- Kontakt:
Jak jest centrowana felga względem osi?
Odkąd pamiętam zawsze miałem jakieś drgania w aucie i grzebałem już chyba wszędzie (łożyska, wyważanie wału, nowe krzyżaki, itp., itd.)
Wcześniej się nad tym nie zastanawiałem, ale jak są centrowane felgi na piaście? Czy całą robotę robią stożkowe śruby?
Ja od początku mam felgi Torq Thrusty II (chyba), do tego śruby stożkowe, więc nie mam porównania z oryginalnymi stalowymi felgami. Ostatnio zmierzyłem otwór centrujący na feldze (jeśli dobrze pamiętam 83,6mm) a rozmiar kołnierza na półosi: 62mm (według SIMa).
Zastanawiam się czy pierścienie centrujące to dobry kierunek....
Wcześniej się nad tym nie zastanawiałem, ale jak są centrowane felgi na piaście? Czy całą robotę robią stożkowe śruby?
Ja od początku mam felgi Torq Thrusty II (chyba), do tego śruby stożkowe, więc nie mam porównania z oryginalnymi stalowymi felgami. Ostatnio zmierzyłem otwór centrujący na feldze (jeśli dobrze pamiętam 83,6mm) a rozmiar kołnierza na półosi: 62mm (według SIMa).
Zastanawiam się czy pierścienie centrujące to dobry kierunek....
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Zdecydowanie. Felga sie centruje glownie na otworze centralnym. Max. wartrosc luzu montazowego nie powinna przekraczac 0.2mm.
Nigdy sie nie powinno zamierzac temu, ze sruby nam felge wycentruja bo tak nie jest
Kupuj czym predzej pierscienie centrujace bo pourywasz jeszcze szpilki.
Nigdy sie nie powinno zamierzac temu, ze sruby nam felge wycentruja bo tak nie jest
Kupuj czym predzej pierscienie centrujace bo pourywasz jeszcze szpilki.
- kaskader bart
- Forumowicz
- Posty: 510
- Rejestracja: 2009-10-30, 23:35
- Model: GT '08 roush
- Silnik: V8 4.6
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
veeefour pisze:Zdecydowanie. Felga sie centruje glownie na otworze centralnym. Max. wartrosc luzu montazowego nie powinna przekraczac 0.2mm.
Nigdy sie nie powinno zamierzac temu, ze sruby nam felge wycentruja bo tak nie jest
Kupuj czym predzej pierscienie centrujace bo pourywasz jeszcze szpilki.
Nie do końca. Za wstępne osadzenie felgi na piaście odpowiada otwór centrujacy . Ale za to że felga nie przesuwa się względem piasty podczas jazdy odpowiada siła tarcia + moment docisku. Czyli jeżeli aluminiową powierzchnię ( przylgnia felgi ) dociskasz z siła 120 nm to powstaje mega tarcie pomiędzy dwiema powierzchniami. Dlatego szpilki leca jak są poluzowane. Poza tym każda NAKRETKA ma stożek. Otwór centrujący też nie może być spasowany na wcisk ze wzgledu na rozszerzalność cieplną materiału. Przeważnie ma co najmniej 1mm luzu. Więc teoria że otwór centrujacy głównie odpowiada za trzymanie felgi w osi jest błedna.
Pluzz - pojedź na wyważenie kół z testem drogowym. To jest taki walec który dociska opone podczas wyważania. Mi w roushu pomogło mega. Trzeba sprawdzić tez czy opona nie ma jaja czyli nie podskakuje. Tu masz linka :http://www.strefaopon.eu/sklep/kontakt.html U nich robiłem.
Ostatnio zmieniony 2016-06-03, 13:30 przez kaskader bart, łącznie zmieniany 2 razy.
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Akurat sie tak sklada, ze kilka felg sam w zaprojektowalem - zajmuje sie zawodowo CAD/CAMkaskader bart pisze: Nie do końca. Za wstępne osadzenie felgi na piaście odpowiada otwór centrujacy . Ale za to że felga nie przesuwa się względem piasty podczas jazdy odpowiada siła tarcia + moment docisku. Czyli jeżeli aluminiową powierzchnię ( przylgnia felgi ) dociskasz z siła 120 nm to powstaje mega tarcie pomiędzy dwiema powierzchniami. Dlatego szpilki leca jak są poluzowane. Poza tym każda szpilka ma stożek. Otwór centrujący też nie może być spasowany na wcisk ze wzgledu na rozszerzalność cieplną materiału. Przeważnie ma co najmniej 1mm luzu. Więc teoria że otwór centrujacy głównie odpowiada za trzymanie felgi w osi jest błedna.
Dokladnie do konca.
Same sruby/nakretki i na gwincie i na stozku czy to jest stozek z podkladka plywajaca czy bez maja spokojnie pasowanie powyzej 0,5mm.
1mm luzu to tak jakby w ogole nie bylo centrowane. Tam jest max 0.2mm.
Tarcie to nie - tarcie wystepuje jak jest ruch. Tam ruchu nie ma. Chodzilo ci raczej o sam docisk.
Szpilka nie ma stozka. Szpilka ma srednice, dlugosc i rodzaj gwintu i faze pod gwint. Stozek posiada nakretka lub sruba.
Nie ma takiej nawet teoretycznej mozliwosci zeby felge idealnie wycentrowac wzgledem piasty na samych elementach zlacznych.
Malo sie komu to sie miesci w glowie ale felga wiekszosc obciazen przenosi promieniowo na kolnierz piasty - ponad 70%.
Same elementy zlaczne za to przenosza ponad 70% obciazen osiowych.
- kaskader bart
- Forumowicz
- Posty: 510
- Rejestracja: 2009-10-30, 23:35
- Model: GT '08 roush
- Silnik: V8 4.6
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Nigdzie nie napisałem że pierścienie centrujace są złe W przypadku kolegi nie zaszkodzi zrobić.
Ale taki przykład. Jakis czas temu byłem posiadaczem chevroleta Avalanche 1500 ( pickup ). Jeździłem na aftermarketowych felgach blackrock. Nie było tam możliwości dania pierścienia centrującego. Pisałem do producenta i dostałem odpowiedź że wystarczy docisk i centrowanie na szpilkach. Zrobiłem na tych felgach 70tys km i nic nie biło . szpilek nie pourywało a auto masa 2700kg.
Ale taki przykład. Jakis czas temu byłem posiadaczem chevroleta Avalanche 1500 ( pickup ). Jeździłem na aftermarketowych felgach blackrock. Nie było tam możliwości dania pierścienia centrującego. Pisałem do producenta i dostałem odpowiedź że wystarczy docisk i centrowanie na szpilkach. Zrobiłem na tych felgach 70tys km i nic nie biło . szpilek nie pourywało a auto masa 2700kg.
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Wiesz, sprzedac wszyscy chca jak najwiecej Jak Tobie pasowalo to OK.kaskader bart pisze:Nigdzie nie napisałem że pierścienie centrujace są złe W przypadku kolegi nie zaszkodzi zrobić.
Ale taki przykład. Jakis czas temu byłem posiadaczem chevroleta Avalanche 1500 ( pickup ). Jeździłem na aftermarketowych felgach blackrock. Nie było tam możliwości dania pierścienia centrującego. Pisałem do producenta i dostałem odpowiedź że wystarczy docisk i centrowanie na szpilkach. Zrobiłem na tych felgach 70tys km i nic nie biło . szpilek nie pourywało a auto masa 2700kg.
Dlaczego nie bylo mozliwosci?
- robin
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 601
- Rejestracja: 2015-11-15, 23:21
- Model: S550
- Silnik: V8 5.0
- Lokalizacja:: Bydgoszcz
- Stajnia: Stajnia Bydgoszcz
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
nie zajmuje sie CAD CAM ale podpisuje sie pod Kolega Veeefour..
zajmuje sie za to wywazaniem dynamicznym i centrowaniem ale nie kol - a zgdodze sie w 100% ze 0,2 to i tak max dopuszczalny, przy 1mm nie byloby wogole co zbierac z fury
takze +1
zajmuje sie za to wywazaniem dynamicznym i centrowaniem ale nie kol - a zgdodze sie w 100% ze 0,2 to i tak max dopuszczalny, przy 1mm nie byloby wogole co zbierac z fury
takze +1
- 6t07t
- Forumowicz
- Posty: 1650
- Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
- Model: 1966-2008
- Kolor: Silver Blue, Black
- Lokalizacja:: Gliwice
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
W Mustangu klasyku felgi NIE SĄ centrowane na piaście. Felga nawet się nie styka z piastą dla zapewnienia współosiowości.
Tylko szpilki i nakrętki stożkowe utrzymują odpowiednie położenie.
Nigdy nie były stosowane pierścienie centrujące i nie są potrzebne.
Tylko szpilki i nakrętki stożkowe utrzymują odpowiednie położenie.
Nigdy nie były stosowane pierścienie centrujące i nie są potrzebne.
1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Bardzi ciekawe rzeczy prawisz. Do czego w takim razie jest to zatoczenie na kolnierzu?6t07t pisze:W Mustangu klasyku felgi NIE SĄ centrowane na piaście. Felga nawet się nie styka z piastą dla zapewnienia współosiowości.
Tylko szpilki i nakrętki stożkowe utrzymują odpowiednie położenie.
Nigdy nie były stosowane pierścienie centrujące i nie są potrzebne.
https://www.johnsmustang.com/1964-1966- ... l-ford-nos" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cjponyparts.com/wheel-vintiq ... 9/p/W04-V/" onclick="window.open(this.href);return false;
Po co piasta ma kolnierz w takim wypadku? Dla smiechu?
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Tylko ja tam widze podwojny kolnierz i podwojne wytloczenie - moze to drugie ustala felge.
Jak sie moze w takim wypadku felga wycentrowac? Jak otwory pod szpilki sa po 1mm wieksze?
Nie chce mi sie w to wierzyc bo by kolo odpadlo po 2km jazdy
Jak sie moze w takim wypadku felga wycentrowac? Jak otwory pod szpilki sa po 1mm wieksze?
Nie chce mi sie w to wierzyc bo by kolo odpadlo po 2km jazdy
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Niestety ale sie z tym zgodzic nie moge. Przeciez to jest beben i na niego przychodzi tylko felga. Tam nic wiecej nie ma6t07t pisze:Obrabiany kołnierz ustawia współosiowość bębna/tarczy na piaście. Otwór centralny w feldze jest większy i po dokręceniu felgi jest tam szczelina.
Jest wiele felg, które wcale nie mają otworu centralnego!!
wiec co wiecej ma ten "obrabiany kolnierz" wspolosiowac jak na niego idzie juz tylko felga?
Wg mnie na zdjeciu ktorym pokazales to drugie wytloczenie moze ustalac felge albo cos tam jest zle zlozone.
I nie krzycz na mnie laskawie.
Pokaz tez prosze te felgi w mustanu bez otworu centralnego. Ja po paru miniutach z google takich nie zanlazlem.
- kaskader bart
- Forumowicz
- Posty: 510
- Rejestracja: 2009-10-30, 23:35
- Model: GT '08 roush
- Silnik: V8 4.6
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
W wielu autach felga osadzona jest na szpilkach tylko a reszte załatwia 120nm docisku. Nie nam teraz wzoru pod ręką ale to tak jakbyś starał sie przesunąć po chropowatej podłodze duży ciężar w dodatku przykrecony na 5 śrub o twardości 10,5
- robin
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 601
- Rejestracja: 2015-11-15, 23:21
- Model: S550
- Silnik: V8 5.0
- Lokalizacja:: Bydgoszcz
- Stajnia: Stajnia Bydgoszcz
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
nie znam sie ale dla mnie centrowanie to polozenie dwoch osi obrotu wzgledem siebie..w miejscu przekazania energii..z parametrem przesuniecia offset i kata miedzy osiami. na moje musi byc to w jakis sposob centrowane
-
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 410
- Rejestracja: 2014-09-08, 21:15
- Model: GT
- Silnik: V8 4.6
- Kolor: żółty
- Lokalizacja:: warszawa
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Veeefour,masz w 100% rację.Jeszcze nie widziałem,żeby felga nie była osadzana na wystającym rancie piasty czy bębna z luzem max 0,2mm.
- veeefour
- Forumowicz
- Posty: 1578
- Rejestracja: 2016-02-25, 18:48
- Model: 2015 GT Fastback US
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Race red AT
- Kontakt:
Re: Jak jest centrowana felga względem osi?
Nie, zadne nie sa.kaskader bart pisze:W wielu autach felga osadzona jest na szpilkach tylko a reszte załatwia 120nm docisku. Nie nam teraz wzoru pod ręką ale to tak jakbyś starał sie przesunąć po chropowatej podłodze duży ciężar w dodatku przykrecony na 5 śrub o twardości 10,5
10.5 to nie twardosc sruby tylko jej klasa ktora definiuje glownie parametr "tensile strength" czyli wytrzymalosc na rozciaganie. I nie ma klasy 10.5 - jest 10.9.