Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Moderatorzy: Pavulon_, Rezor, pluzz, Przemek64, Piotrek86skc

Awatar użytkownika
Johny86
Młodszy Forumowicz
Posty: 19
Rejestracja: 2019-03-05, 11:04
Model: Fastback 1965
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Wieden
Stajnia: Stajnia Podkarpacka

Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: Johny86 » 2019-03-12, 12:30

Witam szanowne grono i dziekuje za przyjecie.
Zakupilem niedawno 65' fastbacka, stan do remontu. To było marzenie z dzieciństwa i w końcu się spełniło. Liczyłem się z nakładem pracy i kosztów jaki będę musiał poświecić chcąc mieć porządnie odrestaurowanego, wymarzonego klasyka.
Czytam fora w USA, Polsce, internecie, bo pierwszą rzeczą jaka mi nie daje spokoju jest silnik. Mam rzędową 6'tkę która nie jest na chodzie i brakuje jej kilku elementów.
Zaczynam właśnie lekturę Haynesa Mustang Restoration Guide z której mam nadzieję wiele się dowiedzieć.
Im więcej czytam, tym więcej mam pytań i wątpliwości co do silnika. Jednego jestem pewien, chcę V8. Myślałem o 351Windsor, ale ilość wariacji i koszt podzespołów potrzebnych do Swapa mnie przerasta lekko mówiąc, dlatego rozważam zakup 289. Tu pytanie do Was, który spośród czterech wersji? Najbardziej optymalny wydaje mi się: 289 cu in (4.7 L) Windsor V8 4-barrel.
Skrzynie mam manualną, ale nic poza tym o niej nie wiem jeszcze.
Konik odpoczwa puki co w garażu, a ja przygotowuję się do projektu. Czas mnie nie goni, ma być pięknie zrobiony bez półśrodków. Taki sobie założyłem cel.
Z góry dziękuję za pomoc i mam nadzieje do zobaczenia kiedys na drodze:)
Pozdrawiam
Pawel

PS,
Jeśli wybrałem nieodpowiedni dział, proszę Moderatora o przeniesienie :)



Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: 6t07t » 2019-03-12, 15:26

Gratulacje za spełnienie marzeń
Najważniejsze to się zdecydować, teraz to już tylko kwestia czasu i $
Co do pytań to chętnie pomogę.
Pisz lub dzwoń.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: emgie » 2019-03-12, 16:58

Cześć!
Gratuluję! Fast z 1965 to bardzo ładny egzemplarz.

Nie napisałeś jeszcze jednej, istotnej kwestii. W jakim celu kupiłeś tego klasyka.
To jakby nie patrzeć bardzo fajne auto i jego wartość będzie rosnąć. O ile odtworzenie stanu fabrycznego jest oczywistą oczywistością to restomod (swap istotnych podzespołów) to już kwestia gustu. Zatem czy Twój mustang to „matching number” – jeżeli tak to (przynajmniej ja) za wszelką cenę odbudowywałbym go zgodnie ze specyfikacją tabliczek znamionowych / numeru VIN. Jeżeli nie, to wtedy albo idziesz w oryginał, albo robisz swapy.

Nie byłbym sobą gdybym nie napisał, że oryginał to oryginał. Silnik v8 jest fajny, ale czemu I6 jest gorsze? W praktyce jeżeli szykujesz sobie fajnego klasyka to ta I6 również dobrze idzie. A jeżeli masz oryginał to swap na inny silnik, skrzynię w mojej ocenie wyrządziłby większą krzywdę niż pożytek.

Zauważ, że nawet z ekonomicznego punktu widzenia „matching number” to jednak „matching number” i takie modele osiągają lepsze wyceny. Ja wiem że to hobby, bo tak też podchodzę do mojego fast’a ’66, ale to też inwestycja. Dla Ciebie lub potomnych :)

Zatem Kolego – co Pan wybiera? :)

Jak już się Pan określisz to pomożemy :)

Miłego!
M.


Michał
http://senomustangu.pl

Awatar użytkownika
Johny86
Młodszy Forumowicz
Posty: 19
Rejestracja: 2019-03-05, 11:04
Model: Fastback 1965
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Wieden
Stajnia: Stajnia Podkarpacka

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: Johny86 » 2019-03-12, 21:58

Dziękuję za odpowiedzi.
W jakim celu kupiłem auto? Oczywiste jest, że nie w celu zarobienia na nim. Spełnienie marzenia punkt pierwszy. Zabezpieczenie rodziny na przyszłość w razie.... w razie czegokolwiek:) Mam też wielką nadzieję, że zarażę tym hobby moich 2 synów, jak wyjdą z pieluch.... :)
Nie zależy mi na tym żeby auto było oryginałem w 100%. Nie zamierzam brać udziału w konkursach czy wystawach. Ma się mi podobać i kropka.
Mam już pewien plan i pierwowzór który znalazłem w necie. (fotka poniżej). Spodobał mi się bardzo i chciałbym pójść w tym kierunku. Czy fajny? Kwestia gustu, ale liczę na konstruktywną krytykę :)
Emgie, dlaczego V8 miałby wyrządzić skrzyni szkodę? Nie są one te same w 6tce i 8mce?
Nie mam nic przeciwko I6, ale V8 to moje widzimisię i w najbliższym czasie planuje jego zakup i remont. Jak się douczę która wersja będzie dla mojego konika najbardziej optymalna.
Szczerze mówiąc auto oglądnąłem przy kupnie a potem krótko przy parkowaniu go do garażu... Nie mieszkam w Polsce i to trochę utrudnia mi zadanie, ale do młodzieży świat należy:)
Podsumowując, ma być klasyk z dodatkami według moich upodobań.
6t07t dzięki, będę na pewno się odzywać.

Obrazek



Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: 6t07t » 2019-03-12, 23:35

Najważniejsze jest żeby auto dawało satysfakcję właścicielowi. Oczywiście zwykle właściciel, który zdobywa pierwszego, upragnionego Mustanga nie ma wiedzy jak podejść do tematu i często popełnia wiele błędów. Przy kolejnych jest już łatwiej ;)
Niestety często nawet firmy czy warsztaty do których takie Mustangi trafiają na kosztowny remont nie mają wiedzy i popełniają mniejsze i większe błędy.
Ogólnie jeśli planujesz zmianę na V8 to do wymiany jest wszystko poza karoserią i wnętrzem.
Temat znam dokładnie i mogę wszystko wyjaśnić.
O silnik jest najłatwiej i tu dla 1965-66 najlepiej celować w 302.
Mając silnik dalej "tylko" zostaje dzwon, koło zamachowe, sprzęgło, mechanizm sterowania sprzęgłem, łapy i wsporniki silnika, pedał gazu i mechanizm sterowania gazu, chłodnica, wiartak z mocowaniem, koła pasowe, skrzynia, wał, most, przednie zwrotnice, ograniczniki skrętu, hamulce, koła, rozrusznik, elektryka komory silnika, sprężyny, resory, drążki kierownicze, przekładnia kierownicza, wydech, przewody paliwa i hamulców i w "łatwy" sposób mamy swap na V8 gotowy.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: emgie » 2019-03-12, 23:58

Johny86 pisze:
2019-03-12, 21:58
(...) Emgie, dlaczego V8 miałby wyrządzić skrzyni szkodę? Nie są one te same w 6tce i 8mce?
Nie mam nic przeciwko I6, ale V8 to moje widzimisię i w najbliższym czasie planuje jego zakup i remont. Jak się douczę która wersja będzie dla mojego konika najbardziej optymalna...
Hej!
Nie nie, chyba źle mnie zrozumiałeś. Żadnej krzywdy ten silnik skrzyni nie zrobi. Chodzi mi po prostu o całokształt. Jeżeli wymienisz silnik na V8 a zarówno w papierach jak i na tabliczkach znamionowych / VIN masz I6 to swap w teorii fajny, ale powoduje odejście od oryginału. Później - jeżeli jednak chcesz aby była to forma lokaty - uwierz mi, że wiele osób odrzuca takie swapy. Matching # to podstawa przy zabytkowych autach. Szczególnie jeżeli postrzegasz to auto jako właśnie lokatę. Swap nie jest prosty, ale o tym napisał już 6t07t. Ale realnie czy warto? Nawet jak już wpakujesz te kilkadziesiąt tysięcy (tak tak - tyle wyjdzie na koniec) w ten swap to czy faktycznie gra jest warta świeczki?

Nie chcę Cię zniechęcić bo na koniec czy zostaniesz z I6 czy zmienisz na V8 to i tak będzie fajowo.

pozdrawiam
M


Michał
http://senomustangu.pl

Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: 6t07t » 2019-03-13, 08:25

Dla rozwiązania wątpliwości podam, że manualne skrzynie biegów, zarowno 3 jak i 4 biegowe są całkowicie inne dla silników I6 i dla V8!! Dla V8 skrzynki są o ok 50% większe.
Nie są zamienne i nie da się zostawić skrzynki od I6 do silnika V8.
Idąc dalej inny jest też wał i most.
Przy automacie jest łatwiej bo skrzynia C4 poza dzwonem i konwerterem jest taka sama i wał i most da się zostawić od I6 ale most nie wytrzyma, szczególnie jeśli silnik będzie trochę podkręcony.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
Johny86
Młodszy Forumowicz
Posty: 19
Rejestracja: 2019-03-05, 11:04
Model: Fastback 1965
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Wieden
Stajnia: Stajnia Podkarpacka

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: Johny86 » 2019-03-13, 09:14

Panowie jedna rzecz/nieścisłość.
Emgie Pisze, że V8 nie wyrządzi skrzyni szkody,
6t07t natomiast, że potrzebna jest zupełnie inna skrzynia.
Pogubiłem się....
Aczkolwiek dajecie mi sporo do myślenia Panowie za co wielkie dzięki. Mianowicie, zamiast inwestować w Swapa a wg. 6t07t to spory koszt, moze lepiej wsadzić tę kaskę w odbudowę auta wedle oryginału (chodzi tu o część mechaniczną)...? a "zaoszczędzone pieniądze" wsadzić w pozostałą część odbudowy.
Muszę to poważnie przemyśleć...
I wracam do punktu wyjścia:) Chciałem się dowiedzieć który 289 wybrać, a teraz sie zastanawiam to w ogóle dobry pomysł:) eh....

Miłego dnia i pozdrawiam!



Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: 6t07t » 2019-03-13, 10:38

Do pożądanego wykonania swapa na V8 najlepiej mieć drugie auto z kompletnym układem jezdnym i napędowym. Za ok. 25-35tyś.zł można kupić 1965-66 coupe V8-automat na dawcę. Oczywiście pozyskane z dawcy części trzeba jeszcze wyremontować.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: emgie » 2019-03-13, 11:10

Johny86 pisze:
2019-03-13, 09:14
(...)
Emgie Pisze, że V8 nie wyrządzi skrzyni szkody,
6t07t natomiast, że potrzebna jest zupełnie inna skrzynia.
Pogubiłem się....
Już wyjaśniam...
Jeżeli masz skrzynię automatyczną C4 to można ją wykorzystać zarówno do v8 jak i I6. Różnice i co trzeba zmienić opisał 6707t. Jak zmienisz to będzie działać prawidłowo i nie wyrządzi żadnej szkody ;)
Zupełnie inna skrzynia potrzebna jest jeżeli mówimy o manualu a nie o automacie.

Co do silników v8... masz do wyboru kilka opcji. Skoro i tak zmieniasz silnik to nie ma znaczenia rocznik i możesz wpakować w zasadzie co chcesz... kilka opcji i moja subiektywna ocena:
  • 260 v8 - fajny unikalny silniczek. Bardzo mało ich jest więc przy klasyku to fajna sprawa.
  • 289 v8 - warianty C-code (2 gardzielowy), A-Code (4 gardzielowy), K-Code (4 gardzielowy). Moc rośnie od lewej do prawej. Tu oczywiście K-code to taki "creme de la creme", ale w praktyce A-Code jest w zupełnie wystarczający
  • 302 v8 - to chyba najfajniejsza i najbardziej pożądana opcja
m.
Ostatnio zmieniony 2019-03-13, 17:18 przez emgie, łącznie zmieniany 1 raz.


Michał
http://senomustangu.pl

Awatar użytkownika
Johny86
Młodszy Forumowicz
Posty: 19
Rejestracja: 2019-03-05, 11:04
Model: Fastback 1965
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Wieden
Stajnia: Stajnia Podkarpacka

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: Johny86 » 2019-03-13, 12:39

Mam Manuala. Rozumiem, że wcale nie musi to byc skrzynia 3-biegowa? Jest jakis łatwy sposób by to stwierdzić? Drążek zmiany biegów jest niestety zapieczony.
Wiec lista rzeczy do przeróbki przy Swapie się wydłuża.
Osateczna decyzja o zmianie silnika jeszcze nie zapadła.
Ale coraz poważniej myślę o porządnym odrestaurowaniu tego co mam w aucie teraz...
Zrobie małe rozeznanie w wolnej chwili i będę myślał dalej.



mk_cin
Forumowicz
Posty: 107
Rejestracja: 2017-04-07, 19:56
Model: 1964 1/2 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Caspian Blue

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: mk_cin » 2019-03-13, 16:28

Johny86 pisze:
2019-03-13, 12:39
Mam Manuala. Rozumiem, że wcale nie musi to byc skrzynia 3-biegowa? Jest jakis łatwy sposób by to stwierdzić? Drążek zmiany biegów jest niestety zapieczony.
Skrzynia biegów, która była zamontowana w aucie w oryginale powinna być zakodowanana tabliczce znamianowej na drzwiach kierowcy (ostatnia cyfra w pierwszym rzędzie)

Transmission
Code Transmission
1 3-Speed Manual
5 4-Speed Manual
6 C-4 Automatic

Sama skrzynia powinna mieć też metalową tabliczkę znamianową (google grafika: "1965 mustang gearbox tag") na powinien być zakodowany jej numer części. Zakładając, że tabliczka przetrwała te wszystkie lata

PS. Warto sprawdzić pozostałe parametry z tabliczki i VINu, na ile zgadzają się z autem w chwili obecnej. W internecie są odpowiednie dekodery.
Ostatnio zmieniony 2019-03-13, 16:45 przez mk_cin, łącznie zmieniany 1 raz.



mk_cin
Forumowicz
Posty: 107
Rejestracja: 2017-04-07, 19:56
Model: 1964 1/2 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Caspian Blue

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: mk_cin » 2019-03-13, 16:42

W kwesti matching numbers zgodziłbym się z przedmówcami. Sam szukałem convertible 64-66 z manualem i V8. Trafiła się 1964, 260-tka i 3 biegowy manual. Wolałbym 289 i 4 biegi (głownie po to, żeby nie wystartować na wstecznym z pod świateł :przestraszony: ), ale matching # biorą górę.

Sam koszt przekładki będzie faktycznie duży, być może zbliżony do kosztu zakupu innego egzemplarza z V8. Ciężko doradzać, bo dokładnie wiem co czujesz chcąc mieć V8 :)



Awatar użytkownika
Johny86
Młodszy Forumowicz
Posty: 19
Rejestracja: 2019-03-05, 11:04
Model: Fastback 1965
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Wieden
Stajnia: Stajnia Podkarpacka

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: Johny86 » 2019-03-13, 20:51

Dzięki za kolejne odpowiedzi.
Tato przesłał mi właśnie dane z dokumentów m.in. numer VIN: 5F09T386489
Auto nie stoi w domu, więc informacje z tabliczek znamionowych powinienem mieć koło weekendu. Sam jestem ciekaw co odkryją te numerki.
Bo po samym Vinie pewnie niewiele. Z tego co znalazłem na forum:
5F09T386489
5 - 1965r a wiec sie zgadza
F - Miejsce produkcji Dearborn, Michigan
09 - Fastback
T - a więc: I6 200 CID 1V (1V to zawory?)



Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: Fastback 1965 Renowacja, Pkt1.Silnik.

Post autor: 6t07t » 2019-03-13, 21:03

1V to skrót oznaczenia gaźnika/dolotu 1 gardzielowego ;)
Dane z tabliczki drzwiowej więcej powiedzą.


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

ODPOWIEDZ

Wróć do „22. instrukcje i poradniki”