SCT

O mustangu i o nas

Moderatorzy: Hans, Hans

ODPOWIEDZ
Tenroh
Młodszy Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 2018-11-01, 12:15
Model: 2014
Silnik: V6 3.7
Kolor: czarny
Lokalizacja:: Okolice Wawy

SCT

Post autor: Tenroh » 2019-02-02, 10:49

Witam,
Możecie mi napisać czy gdy zmienie program za pomocą SCT3 na wyższe oktany i z jakiegoś powodu będę chciał wrócić na "oryginalny" to nie będzie problemu ?
Druga sprawa to jakie są to programy i co wymiernie dają ?
Pytanie może banalne , ale mnie to bardzo interesuje co konkretnie się zmieni jeśli zmienie program np. na 89 czyli nasze 95 oktanów ?
A co gdy np. zmienie na kolejny - chyba 91 czyli nasze 98 , a bede dalej tankowal 95 ?
Ogólnie mówiąc czy jest to zmiana mapy i paliwo nie ma znaczenia tylko to taka nazwa czy faktycznie ma to związek z paliwem , które tankujemy ?



Awatar użytkownika
brys
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 2017-04-11, 23:01
Model: Premium Pony 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: Grabber Blue

Re: SCT

Post autor: brys » 2019-02-02, 13:17

zmienie program za pomocą SCT3 na wyższe oktany i z jakiegoś powodu będę chciał wrócić na "oryginalny" to nie będzie problemu ?
Z tego co wiem to nie, bo gdy ludzie sprzedają programatory to muszą je "rozłączyć" z samochodem, wtedy do auta wraca program fabryczny, a programator nadaje się do użytku z innym samochodem :)
co gdy np. zmienie na kolejny - chyba 91 czyli nasze 98 , a bede dalej tankowal 95 ?
Ja mam strojonego na 98 przez Canniggie i rozmawiałem z nim o tym. Możesz tankować 95 w takiej sytuacji, ale nie ma to sensu, gdyż 1. 95 będzie więcej spalał niż 98, co powoduje zacieranie się różnicy w kosztach, 2. na 95 będziesz miał mniejszą moc 3. wg Pawła w takiej sytuacji na 95 nie powinno się cisnąć na maksa samochodu, nie wiem dlaczego dokładnie ale mu ufam ;)



Tenroh
Młodszy Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 2018-11-01, 12:15
Model: 2014
Silnik: V6 3.7
Kolor: czarny
Lokalizacja:: Okolice Wawy

Re: SCT

Post autor: Tenroh » 2019-02-02, 14:00

To zeby bylo ciekawiej zapytam jak sytuacja bedzie wygladala gdy zmienie program na 98 , a bede jezdzil na Lpg ?
U mnie sprawa wyglada nastepujaco.
11 lutego zakladam lpg. Do tego momentu chce dobrac odpowiedni program lub go usunac i zostac przy oryginale jesli cos mi sie nie spodoba.
Pozniej juz bedzie za pozno bo jesli zmienie program na juz zalozonej instalacji podejrzewam , ze bede musial oddac auto raz jeszcze do strojenia.



slavol
Forumowicz
Posty: 145
Rejestracja: 2015-08-09, 14:48
Model: 3.7 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: smerf
Lokalizacja:: Chodzież

Re: SCT

Post autor: slavol » 2019-02-02, 15:04

Tenroh pisze:
2019-02-02, 14:00
To zeby bylo ciekawiej zapytam jak sytuacja bedzie wygladala gdy zmienie program na 98 , a bede jezdzil na Lpg ?
Lpg ma wyższą liczbę oktanową od benzyn, spalania stukowego być nie powinno i jeśli dobrze "oszukasz" sterownik (porządnie ustawiona instalacja lpg) powinieneś skorzystać z uroków strojenia.



Awatar użytkownika
clo27
Forumowicz
Posty: 124
Rejestracja: 2018-09-27, 09:50
Model: s550 gt 18
Silnik: V8 5.0
Kolor: BlackyWhite
Lokalizacja:: krk
Stajnia: Stajnia Małopolska
Kontakt:

Re: SCT

Post autor: clo27 » 2019-02-02, 19:26

Gaz to nawet 110 oktanów więc jak wystrojony na 98bedzie ogolnie super...ciekawe czy stroją też bezpośrednio pod gaz...?


BlackyWhite by CLO - Mustang GT 2018
http://forum.mustangklub.pl/forum/viewtopic.php?t=17369#p230638

Awatar użytkownika
Radziu
Forumowicz
Posty: 496
Rejestracja: 2012-04-12, 10:46
Model: 2012 Premium Pony
Silnik: V6 3.7
Kolor: Czarny
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka

Re: SCT

Post autor: Radziu » 2019-02-02, 21:25

Przy programie na 98 nie należy łac 95, jest to niezalecane. Przy programie na 95 można łac 98 bez konsekwencji ale to nie ma sensu, nic nie da.



Tenroh
Młodszy Forumowicz
Posty: 60
Rejestracja: 2018-11-01, 12:15
Model: 2014
Silnik: V6 3.7
Kolor: czarny
Lokalizacja:: Okolice Wawy

Re: SCT

Post autor: Tenroh » 2019-02-03, 12:45

Dzięki za porady. W takim razie robie program na 98 i leje oczywiście 98 ( na odpalanie itp. Nie bedzie tego dużo to nie zbankrutuje ) , strojenie bedzie juz na programie takze zobaczymy co to da.
Mysle o hamowni przed i po zabiegu dla porownania czy to faktycznie mialo sens.... pomyslimy :przestraszony:



Awatar użytkownika
clo27
Forumowicz
Posty: 124
Rejestracja: 2018-09-27, 09:50
Model: s550 gt 18
Silnik: V8 5.0
Kolor: BlackyWhite
Lokalizacja:: krk
Stajnia: Stajnia Małopolska
Kontakt:

Re: SCT

Post autor: clo27 » 2019-02-03, 13:44

Radziu pisze:
2019-02-02, 21:25
Przy programie na 98 nie należy łac 95, jest to niezalecane. Przy programie na 95 można łac 98 bez konsekwencji ale to nie ma sensu, nic nie da.
Dokładnie, niby nic się nie powinno stać i niektóre gamonie lali 95, potem nagle silnik rozjeb... i wielkie zdziwienie, oczywiście zapewnienia że było 98....
Jak się wie że 95 bedzie i tak to wystroić pod to i wszystko...


BlackyWhite by CLO - Mustang GT 2018
http://forum.mustangklub.pl/forum/viewtopic.php?t=17369#p230638

Awatar użytkownika
brys
Forumowicz
Posty: 207
Rejestracja: 2017-04-11, 23:01
Model: Premium Pony 2012
Silnik: V6 3.7
Kolor: Grabber Blue

Re: SCT

Post autor: brys » 2019-02-03, 18:18

Dokładnie, niby nic się nie powinno stać i niektóre gamonie lali 95, potem nagle silnik rozjeb... i wielkie zdziwienie
Tu mnie zaciekawiłeś. Co się stało silnikowi? Jakieś konkretne przykłady?

Ja mam strojenie na 98, ale siłą rzeczy czasem muszę wymieszać z 95 - bo u mnie w mieście są 2 stacje, w tym jedna to Statoil i nie ma na nich 98. Na statoilu 95 Miles i 95 Miles Plus jedynie :wstyd:



Awatar użytkownika
Michał P.
Forumowicz
Posty: 1748
Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
Model: Mustang V GT/CS
Silnik: V8 5.0
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Zabrze
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: SCT

Post autor: Michał P. » 2019-02-11, 09:32

Do swojego wrzuciłem program Bama 91 Race i różnica była spora. Inna czułość auta na pedał gazu, lepiej się zbiera i spadło mi spalanie, też mam gaz :) Ogólnie polecam, wiadomo nie jest to co strojnie typowo indywidualne ale u mnie wyglądało tak, że zamówiłem program, został on wgrany, potem robiłem logi, przesyłałem do Bama, a oni nanosili poprawki.


Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -

M&A&M&M
Młodszy Forumowicz
Posty: 73
Rejestracja: 2018-12-22, 22:16
Model: GT
Silnik: V8 4.6
Lokalizacja:: 3city
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: SCT

Post autor: M&A&M&M » 2019-02-11, 20:53

Liczba oktanowa definiuje na ile paliwo jest odporne na samozapłon. Im jest ona niższa, tym mniejsze sprężenie (ciśnienie) jest potrzebne by przy określonej temperaturze i mieszance z powietrzem doszło do samozaplonu paliwa. Jeśli silnik zestrojony jest na spalanie 95 oktanow to dobiera parametry mieszanki itp tak by nie doszło do samozaplonu, ale by spalanie zostało zainicjowane w odpowiednim momencie pracy silnika oraz miejscu - czyli od iskry ze świecy na górze tłoka. Jeśli do tak zestrojonego silnika wlejemy 98 oktanów, silnik nadal będzie pracowac jak należy bo nadal zapłon będzie kontrolowany i bedzie przebiegał zgodnie z tym jak został zaprojektowany. Niestety nie odczujemy efektu wlania lepszego paliwa bo tak naprawdę bedzie ono pracowac jako 95 oktanow a nie jako 98 (paliwo 98 mozna mieszać z powietrzem w trochę uboższą mieszankę co oznacza mniejsze spalanie przy tej samej mocy lub też sprężyć je mocniej generujac wiecej mocy z pracy silnika).
Jeśli natomiast do silnika zestrojonego na 98 oktanow wleje się paliwo o niższej liczbie oktanowej w tłoku w silniku zaczyna dochodzić do spalania mieszanki w sposób niekontrolowany. Tzn spalanie zaczyna się nie tylko od iskry ale może pojawiac się dodatkowy punkt zapłonu w połowie tłoku. Pół biedy kiedy dzieje sie to juz w momencie lub juz po rozpoczęciu cylku "pracy" w tłoku - w takim wypadku fala zapłonu idąca od świecy zderza się z fala z dodatkowego miejsca zapłonu. W takiej sytuacji silnik "traci" troche mocy i zwiększa się trochę obciążenie konstrukcji (w idealnym spalaniu spalanie zaczyna się ułamek sekundy przed maksymalnym sprężeniem i fala uderzeniowa spalania paliwa popycha oddalajacy się już tłok poprzez gwaltowne zwiekszenie się objętości mieszanki paliwowej). Najgorsza sytuacja kiedy samozapłon nastepuje zanim tłok osiągnie swoją "górną" pozycję w cylindrze. Wtedy próbuje on sprężyć nie mieszankę a gwałtownie spalajace się paliwo. Działać tu zaczynają ogromne siły na które silnik nie jest przygotowany. Konczy się to pękaniem elementów silnika - są one po prostu rozrywane wielokrotnie wyższymi cisnieniami niż planowane przez konstruktorów. Na poczatku pojawiaja sie mikropękniecia, ktore zaczynaja osłabiać materiał z ktorych wykonano silnik. Krótkotrwałe spalanie stukowe nie uszkodzi auta od razu, ale w pewnym momencie uszkodzenie struktury silnika będzie na tyle duże, że dojdzie do pęknięcia elementow silnika już w skali makro a to oznacza w najlepszym razie kapitalny remont...

Odnośnie zaleceń nie korzystania z pełnych osiągnięć auta kiedy wlano paliwo 95 do auta zestrojonego na 98 - im agresywniej korzystamy z mocy auta, tym "agresywniejsza" mieszanka dostarczana jest do cylindrów. Dlatego przy spokojnej jeździe paliwo 95 albo nadal spala sie w sposob kontrolowany albo spalanie stukowe jest minimalne (paliwo "radzi sobie" z warunkami pracy auta). Destrukcja zaczyna się kiedy nagle wykorzystujemy max z silnika - czyli dochodzimy do granic mozliwosci paliwa 98 oktanow. W takich momentach paliwo 95 "pracuje" już poza granicą swoich możliwości i zaaplon zaczyna się duzo za wczesnie - tak jak to już opisalem.

To tyle teorii - czuwaj!


V8 4,6L i życie nabiera kolorów :)

M&A&M&M
Młodszy Forumowicz
Posty: 73
Rejestracja: 2018-12-22, 22:16
Model: GT
Silnik: V8 4.6
Lokalizacja:: 3city
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: SCT

Post autor: M&A&M&M » 2019-02-11, 21:09

PS - jestem świadomym, że częściowo mój opis spalania stukowego jest uproszczony. Chciałem raczej przystępnie opisać problem, więc proszę o wyrozumiałość ze strony ekspertów :)


V8 4,6L i życie nabiera kolorów :)

Awatar użytkownika
clo27
Forumowicz
Posty: 124
Rejestracja: 2018-09-27, 09:50
Model: s550 gt 18
Silnik: V8 5.0
Kolor: BlackyWhite
Lokalizacja:: krk
Stajnia: Stajnia Małopolska
Kontakt:

Re: SCT

Post autor: clo27 » 2019-02-12, 00:41

:ok: dzięki fajnie wytłumaczone :padam:


BlackyWhite by CLO - Mustang GT 2018
http://forum.mustangklub.pl/forum/viewtopic.php?t=17369#p230638

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż”