Silniki 289/302

Moje boje, czyli poprawiamy fabrykę... - Gotowe Poradniki . Zanim zaczniesz nowy temat - PRZECZYTAJ TO

Moderatorzy: pluzz, alski

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Rezor
Forumowicz
Posty: 1624
Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
Model: SN95 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Niebieski

Silniki 289/302

Post autor: Rezor » 2016-02-21, 14:17

Chciałbym poruszyć kwestię różnic w budowie bloków 289 i 302. Z tego co udało mi się ustalić to:
1. 289 za kolektorem ssącym ma całkiem wklęsły obszar, natomiast 302 ma tam płaski kawałek (niekiedy z grawerem)
2. pierwsze 289 wychodziły z 5 śrubami do mocowania skrzyni, wszystkie 302 mają ich 6
3. Tutaj kwestia sporna, którą chciałbym wyjaśnić: jedne źródła podają, że blok 289 ma większy szlif, a inne, że mają ten sam, a różnica jest taka, że 302 to tak naprawdę 289 ze strokerem
4. 302 boss ma dekle/broki wkręcane
5. Niektóre 289 z lat 1965-67 są oznaczone jako Hi-Po co wynika, ze starannej kontroli odlewu w poszukiwaniu mikropęknięć.
6. Mocowanie cylindrów w niektórych blokach jest rozwiercone z 7/16" na 1/2"
7. Kolejne różnice w 302 to różne położenie bagnetu olejowego. 302 HO ma bagnet w bloku. Stary 302 potrzebuje specjalnej osłony rozrządu z otworem na bagnet :)
8. Ważna różnica: Nie wszystkie 302 mają gwintowane otwory na "pająka" do popychaczy. Można je bez problemu wywiercić. Nie wiem tylko czy należy wykonać tylko delikatne nawiercenie czy można na wylot. Sądząc po jednym temacie jaki znalazłem to na wylot, ponieważ facet zastosował za długie śruby i "dokręcił" wałek.
9. Podobno 302 HO jest lżejszy

Pytanie czy różnic jest więcej? Jak bardzio te bloki są wymienne zarówno między 302 i 289 jak i wewnętrznie 289 na 289?


Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać

Awatar użytkownika
Rezor
Forumowicz
Posty: 1624
Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
Model: SN95 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Niebieski

Re: Silniki 289/302

Post autor: Rezor » 2016-02-23, 22:47

kolejne:
10. Kanały popychaczy są płytsze w early-302 niż w late-302.

Ogólnie to różnica z popychaczami jest jedną z ważniejszych między 302 (zaraz po mocniejszych i lżejszych late-302 z powodu zastosowania stopu z niklem). Nie radzę więc kupować do wyczynowych konstrukcji early-302. Mogą być 100~200$ tańsze ale jak ktoś będzie chciał zamontować roller lifter to wyda przynajmniej 400$, a ponoć są jeszcze problemy z wałkami bo te od late-302 nie zawsze pasują. Można przyoszczędzić i tak jak napisałem: rozwiercić otwory na "pająka" ale to raczej jak ktoś chciałby poprawić właściwości jezdne bo przy wysokich obrotach popychacz może wyskoczyć, przekręcić się i zrobić kuku.

@Ghost moje pytania zadaje raczej ku potomnym bo sam się zastanawiałem nad zakupem 289 albo early-302 ale dobrze, że tego nie zrobiłem bo bym wtopił.


Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać

Awatar użytkownika
Rezor
Forumowicz
Posty: 1624
Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
Model: SN95 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Niebieski

Re: Silniki 289/302

Post autor: Rezor » 2016-04-20, 21:02

Dodatkowe info dotyczące 351W:
1. Ma grubsze ścianki cylindrów niż 302.
2. Nie wiem jaka jest różnica w odlewie ale materiał jest czarny, a w 302 jest lekko zielonkawy. Ponoć ostatnie 302 wychodziły ze stopu z dużą zawartością niklu. Silniki były lżejsze bardziej elastyczne i mniej odporne na pękanie jednak potrafiły się rozwarstwiać (? albo zwyczajnie chodzi o pękanie chociaż często widziałem "literally split in two" co można tłumaczyć jako dosłownie rozwarstwienie się, rozdzielenie na dwie części)
3. Ze względu na konstrukcję stockowe 351 potrafią "obsłużyć" do 700KM i wytrzymują wysokie obroty do 7k RPM. 302 wytrzymują do 500KM jednak są osoby które osiągają ponad 600 KM ale z komentarzem by nie przekraczać 5500 RPM. Podane wartości dotyczą mocy na hamowni silnika czyli na kołach może być jakieś 20~30% mniej zależnie od masy pojazdu i skrzyni.
4. w silnikach aftermarketowych sytuacja ma się odwrotnie. 351W jest sporo słabszy i podczas gdy 302 boss lub dart deklaruje wytrzymałość powyżej 2000KM to 351W jest to jedyne 900KM. Nie wiem czym jest to spowodowane. Widziałem jedynie domysły, że mimo wzmocnień w przypadku 351W wadą jest zastosowanie dłuższego cylindra przez co dłuższy skok tłoka przy dłuższym ramieniu powoduje nadmierne obciążenia na wale i ramieniu. bla bla bla :)
5. Tutaj moje zaskoczenie bo w sumie byłem przekonany, że skoro bloki te są określane jako bliźniacze to spodziewałem się, że w przypadku EFI również będą zastosowane "roller lifters". Jednak okazuje się, że 351W nie wychodził stockowo w tej opcji i nie ma otworów na pająka. Zostaje kupienie specjalnych popychaczy które parami są zespolone specjalną blaszką.
6. Otwory na szpilki głowicy są o rozmiar większe. Większe znaczy lepsze. Dlatego też 351W wytrzymuje wyższy stopień sprężania. Jednak stockowe głowice są raczej przystosowane do ciężarówek więc warto zaopatrzyć się nawet w stockowe E7TE lub w tzw clevory (głowice od clevelanda do windsora) i mamy "performace unleashed" :P
7. Wyższe cylindry = większy odstęp między kolektorem ssącym a głowicami.


Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jak to zrobić - Gotowe poradniki”