Poprawienie osiągów v8 302cid [1975 r.]

Wszystkie inne pojazdy i części powiązane z Mustangiem

Moderatorzy: stang232, celibad

Awatar użytkownika
Evening
Forumowicz
Posty: 317
Rejestracja: 2009-11-16, 16:24
Model: 302'cid 1975
Silnik: V8 5.0
Kolor: Medium copper metallic

Poprawienie osiągów v8 302cid [1975 r.]

Post autor: Evening » 2010-11-16, 11:48

Witam
czytam o poprawianiu osiągów Waszych Fordów i zaczynam kompletować na razie listę części do swojego złomka :P Niestety jest tego tyle, że zaczynam się gubić. Dlatego proszę o pomoc.
Auto jest i ma być do jazdy na co dzień, ale fabryczne osiągi już mi powoli nie wystarczają. Głównie zależy mi na większym momencie chociaż moc również można by było mu podnieść. Standardowo siedzi w nim silnik 302 cid z 1975 r. Auto było z klimatyzacją ale jest już w 80% zdemontowana [zbędny ciężar i ponoć "dławienie" silnika;)]
Auto ma być robione w budżecie studenckim, czyli po taniości :) Jeśli to możliwe w większości w wykonaniu zrób to sam.

Czytałem, że mogę bez przeszkód wywalić: "smog pump" i rozdzielić wydech na 2 rury, co zwiększy moment i lekko podniesie moc.
Dodatkowo zastanawiam się nad elektrycznym wentylatorem i oddzielną chłodnica oleju do skrzyni taką jak macie w swoich klasykach. Ponoć standardowy wentylator chłodnicy stawia duże opory powietrza i zamiana na elektryczny wpłynie znacząco na mniejsze obciążenie silnika. W bliskich planach jest również gaźnik 4 gardzielowy, kolektor dolotowy oraz MSD [jeśli jest potrzebne], dbając o paliwo potrzebna będzie również elektryczna pompa paliwa.
Idąc za zmianami myślałem też o: TransGo Reprogramming Kit do skrzyni biegów oraz tarczowych hamulcach.

No i teraz pojawia się problem.
W jakiej kolejności kupować i zakładać części, żeby to miało ręce i nogi.
Od czego zacząć, czy może coś z tego nie jest potrzebne.
No i jakie części kupować. Nie znam się na firmach z USA, a nie zależy mi na logo.

Nasłuchałem się sporo opinii od mechaników, którzy nie wiem jak duże mają pojęcie o tym o czym gadają wiec proszę o weryfikację i o pomoc w temacie. Części jest sporo i tak jak mówiłem potrzebuje osiągnąć kompromis miedzy cena a jakością.
Ponieważ nie chcę się wygłupić i pisać jakiś bzdur, czy mógłbym liczyć na Wasze podpowiedzi jakie produkty wybrać oraz gdzie i co najtaniej? ;) :wstyd:
Najlepiej gotowca co potrzebuje kupić :] :hyhy:

Pomysły o czym zapomniałem również mile widziane.

dziękuje za przeczytanie do końca.
pozdrawiam
Evening



Awatar użytkownika
pluzz
Forumowicz
Posty: 450
Rejestracja: 2008-08-21, 15:44
Model: Coupe 289 V8
Silnik: V8 4.6
Kolor: bialy
Kontakt:

Post autor: pluzz » 2010-11-16, 12:04

A wlasnie ostatnio sie zastanawialem gdzie zginales i jak idzie zabawa z autem. Widze, ze sporo czytales i narobiles sobie planow :D Bardzo dobrze...

Jesli chodzi o modyfikacje to zaraz pojawi sie ktos madrzejszy i cos ci napisze. Ja ze swojej strony tylko nadmienie, ze chyba idziesz dobrym tropem. Wszystko o czym piszesz potencjalnie moze uwolnic troche konikow. Ze swojego doswiadczenia ostatnich tygodni wiem, ze bardzo wazne jest wyregulowanie gaznika. Sam ten zabieg znaczaco poprawil osiagi mojego auta.

Co do iskry to dopiero zglebiam temat i nie wiem jaka jest roznica miedzy MSD a np. Petronixem ale wszedzie pisza, zeby pozbyc sie stykow i zamontowac elektryczny przerywacz oraz dobra cewke.

Chlodnica oleju do skrzyni mocy ci nie podniesie a uzywa sie jej do odciazenia glownej chlodnicy i przedluzeniu zywotnosci skrzyni. Z tego co pamietam masz C4 tak? A o TransGo Reprogramming Kit nic nie wiem.

Tarcze na przod sam zakladalem bo balem sie 4 bebnow ale stwierdzam, z perspektywy czasu, ze chyba niepotrzebnie. Zwlaszcza jak sie okazalo, ze mam tylko 138HP :rotfl: Przy wiekszej mocy i entuzjastycznej jezdzie na pewno warto w nie zainwestowac.

Pozdrawiam


Tomasz
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Evening
Forumowicz
Posty: 317
Rejestracja: 2009-11-16, 16:24
Model: 302'cid 1975
Silnik: V8 5.0
Kolor: Medium copper metallic

Post autor: Evening » 2010-11-16, 12:14

Zabawa z autem idzie na razie jak krew z nosa, z powodu braku czasu - biorę nadgodziny żeby dorobić.

Ze zmian wpadły nowe opony na tył, z 195 na 205 :) no i ciągle trwa nieustająca walka ustawieniem zawieszenia z przodu bo ścina opony. Przy okazji naprawiłem wypadający kierunkowskaz boczny i te źródło niepokojących stuków o którym rozmawialiśmy na zlocie :)
Auto jeździ na co dzień oraz w dłuższe trasy: morze, góry :) więc ogólnie nie jest źle.

Tak, tam siedzi C4.
pluzz pisze:A wlasnie ostatnio sie zastanawialem gdzie zginales[....]
Było blisko :zdziwko: ...
Co do hamulców to je biorę jako priorytet, bo ostatnio miałem kilka mało przyjemnych hamowań ze 140 do 50 [brak wyobraźni ludzi na drodze krajowej dwupasmowej, gdzie wyjeżdżają sobie z wiaduktu od razu na drugi pas].



Awatar użytkownika
Pavulon_
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2168
Rejestracja: 2008-08-17, 22:22
Model: 1965 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Prairie Bronze
Lokalizacja:: Poznań
Stajnia: Stajnia Wielkopolska

Post autor: Pavulon_ » 2010-11-16, 15:18

a ja zapytam czy planując jakiekolwiek modyfikacje wchodzi w grę wyjęcie i rozłożenie silnika ?
czy takiej operacji nie przewidujesz ?

robię teraz remont silnika 289, wcześniej wszystko stockowe a bedzie trochę upgradów min. nowy agresywniejszy wałek rozrządu - dam znac jak się sprawuje.



Awatar użytkownika
Evening
Forumowicz
Posty: 317
Rejestracja: 2009-11-16, 16:24
Model: 302'cid 1975
Silnik: V8 5.0
Kolor: Medium copper metallic

Post autor: Evening » 2010-11-16, 16:17

Wchodzi w grę rozbiórka tego silnika, chociaż wolałbym na razie go nie ruszać. Bo to chyba już bardziej kosztowna sprawa. Dodatkowo na "moim" terenie nie znam nikogo kto by się tego podjął i zrobił to dobrze.

chociaż za każdym razem jak oglądam to video:

to marzenia o zmianie wałków i przebudowie silnika się włączają, do czasu zajrzenia na konto :D ...



Awatar użytkownika
6t07t
Forumowicz
Posty: 1650
Rejestracja: 2009-02-19, 11:13
Model: 1966-2008
Kolor: Silver Blue, Black
Lokalizacja:: Gliwice
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Post autor: 6t07t » 2010-11-23, 12:35

Najbardziej znaczaca bedzie zmiana głowic na takie ze starszych modeli, np. z 289. Podniesie to stopien kompresji czyli znacząco zwiekszy moment obrotowy a co za tym idzie i moc.
Nawet intake moze zostac 2V ale zmienic dobrze bedzie gaznik, np. Holley 4412.
Wałek nie jest drogi i jest to łatwy upgrade.
Twoja 302 po takich zabiegach bedzie naprawdę ostra :hyhy:


1966 Silver-Blue Coupe od nowości w PL
2008 Black Bullitt 3620
Ex: 1964-1/2, 1965, 1966, 1967, 1968, 1971, 1972, 1973, 1995, 2007

Awatar użytkownika
Evening
Forumowicz
Posty: 317
Rejestracja: 2009-11-16, 16:24
Model: 302'cid 1975
Silnik: V8 5.0
Kolor: Medium copper metallic

Post autor: Evening » 2010-11-27, 13:14

Liczyłem, na to, że się udzielisz w moim temacie :)

Jeśli chodzi o głowice z 289 to gdzie i jak tego szukać? ze starszych modeli czyli np. do którego roku?
Przy takich zmianach to czy nie lepiej iść od razu w gaźnik 4 bbl? Myślałem o 600CFM, tylko pytanie Electric Choke czy Manual Choke? Jeżeli mam wydać 200$ na gaźnik to już wydam 300$ na lepszy + intake pod 4 bbl, no chyba, że nie warto :)
Mówisz o ostrzejszych wałkach, również pytanie gdzie? i jakie?:)


Mercury Comet '75
Dodge Dart '66
Chevrolet Bel Air '60
Plymouth Barracuda '69
Porsche 912 [race car]
;)

Awatar użytkownika
Pavulon_
Stowarzyszenie MKP
Posty: 2168
Rejestracja: 2008-08-17, 22:22
Model: 1965 Convertible
Silnik: inny V8
Kolor: Prairie Bronze
Lokalizacja:: Poznań
Stajnia: Stajnia Wielkopolska

Post autor: Pavulon_ » 2010-11-27, 21:57

oryginalne głowice z 289 ma mój kolega tu w Poznaniu na zbyciu, moge zapytać ile by chciał za nie. Sam montował aluminiowe Edelbrocka wiec tamtych chętnie się pozbędzie. Z tego co wiem silnik z tymi głowicami był remontowany (ale on chciał jeszcze więcej mocy) więc i one powinny być w niezłym stanie.

Tak jak pisze 6t07t, olej wydawanie kasy na kolektor dolotowy oraz gaźnik 4bbl i wydaj je na wałek rozrządu i set do niego. Ja kupiłem taki: http://www.compperformancegroupstores.c" onclick="window.open(this.href);return false; ... gory_Code=

za około dwa tygodnie będę już miał silnik po remoncie więc podzielić się wrażeniami i nakręcić jakiś filmik.

Firma CompCams robi ich mnóstwo, są nawet takie które 'naśladują' k-code sound :) np. ten: http://www.compperformancegroupstores.c ... =K31-670-4

Bardzo dobre są też fordowskie wałki C9OZ-C które to są hydrauliczną wersją wałków od K-code C3OZ-C 289HP. Projektował je producent silników więc pasują jak ulał :D No i bardzo origineel :D Przy remoncie 65 vert jeśli oryginalny wałek będzie do wymiany to będę nabywał właśnie ten.

Ważne rzeczy: kupując wałek rozrządu zawsze kupuj dedykowane sprężyny zaworowe (valve springs) od tego samego producenta.
Warto również przy remoncie głowic zadbać o exhaust ports, załączam schemat żeby to zobrazować http://i29.photobucket.com/albums/c257/" onclick="window.open(this.href);return false; ... ckport.jpg

pozdr!



Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Post autor: muarah » 2010-11-28, 18:57

Było już kilka porad pod którymi mogę się podpisać - ostrzejszy wałek+popychacze+sprężyny, dodałbym do tego dźwigienki z rolkami (roller rockers). Warto zamontować wyczynowe kolektory (headers).
Staraj się zrobić od razu tyle ile możesz bo jeśli zmienisz tylko osprzęt to prawdopodobnie nie poczujesz różnicy i wkrótce wrócisz do tematu zmian w silniku.
Bardzo ciekawym pomysłem może być zamontowanie na Twoim bloku głowic i kolektorów od silnika 351C - czyli budowa tzw. Clevor engine. Te głowice są uważane za najlepsze z żeliwnych i nie są drogie. Kolektor też nie nie koszuje mająku.
Szczerze mówiąc mam teraz w garaży zdemontowane takie głowice 351C 2V bo wymieniałem na aluminiowe. Mam też porządny aluminiowy kolektor dolotowy. Jeszcze nie postanowiłem czy chcę się ich pozbyć, początkowo planowałem zachować oryginalne graty na ew. powrót do serii. Na pewno mogę bezpłatnie oddać kolektor dolotowy jeśli zdobędziesz głowice.
Wymiana samych głowic powinna się udać bez wyjmowania całego silnika.
Jeżeli chcesz zamontować lżejsze śmigło to ja mam takie typu flex do oddania, powinno dać radę.
Jeżeli chcesz jednak elektryczny wiatrak to nie kupuj przypadkiem jakiegoś taniego aftermarketu w USA, tylko te droższe np. Flex-A-Lite dają radę z naszymi V8. Najtaniej i najsensowniej jest kupiś fabryczny wiatrak od jakiegoś modelu popularnego w polsce, np. og Jeepa Grand Cherokee V8 - przykadowo: http://allegro.pl/wentylator-chlodnicy- ... 72728.html
Nie inwesuje za wiele w iskrę, o ile nie masz jakiegoś stykowego złomu to nie uzyskasz realnych przyrostów mocy. Wzmacniacze iskry np. MSD CDI można zostawić na później. Bardzo ważne jest natomiast dobre ustawienie zapłonu oraz gaźnika. Jeśli kiedyś na trasie góry - morze zahaczasz o Warszawę to możemy się z tym pobawić, kupiłem sobie porządną lampę do ustawania zapłonu i trochę się z tym już bawiłem więc można poćwiczyć.


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Post autor: muarah » 2010-11-28, 19:01

Z mojego rozeznania: różnice między MSD a Pertronixem są dość dyskretne, np. MSD daje podwójną iskrę (w odstępie 20st.) tylko do 3000rpm a Pertronix chwali się, że także powyżej tej granicy ale to zabieg marketingowy bo tak naprawdę nic to już nie daje przy tych prędościach obr.
Z praktycznego punktu widzenia MSD podobno jest solidniejsze i mniej sie psuje. Takie opinie czytałem na forach w USA ale sam też tego doświadczyłem - Pertronix zjarał mi się po kilku miesiącach a MSD mam od dłuższego czasu, podłączałem go już w różnych konfiguracjach i wciąż jest OK.


muarah

Awatar użytkownika
Evening
Forumowicz
Posty: 317
Rejestracja: 2009-11-16, 16:24
Model: 302'cid 1975
Silnik: V8 5.0
Kolor: Medium copper metallic

Post autor: Evening » 2010-11-28, 19:09

:padam:

To mam teraz dylemat:
351 czy 289 ?
z tego co zdążyłem poczytać na forach internetowych większość idzie w silniki 351, dlatego te głowice 289 mnie zbijają z tropu.

Części do oddania to bardzo chętnie przyjmę :) .

Jeśli mogę spytać, bo przewinął się temat aluminiowych głowic, ile takie mniej więcej kosztują?

Reasumując warto ze zmianami w pierwszej kolejnosci również iść w MSD, czy to zostawić sobie jak bedzie "zbędna" kasa? :)



Awatar użytkownika
Evening
Forumowicz
Posty: 317
Rejestracja: 2009-11-16, 16:24
Model: 302'cid 1975
Silnik: V8 5.0
Kolor: Medium copper metallic

Re: Poprawienie osiągów v8 302cid [1975 r.]

Post autor: Evening » 2010-11-28, 19:56

Co do turbo miałem możliwość kupienia kompletnego zestawu turbo za 2000$ ale doszedłem do wniosku, ze te silniki to nie silniki dżapan style :] pzdr dla komisji puryzmu :)

A co do taniości to jeszcze tańszym rozwiązaniem jest podtlenek azotu n2o.



Awatar użytkownika
michal@
Forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2008-07-10, 22:13
Model: GNATSUM.NAMI
Silnik: V8 5.0
Kolor: czerwony(najszybszy kolor ;) )

Post autor: michal@ » 2010-11-28, 19:57

głowice aluminiowe to spory wydatek, biorąc pod uwagę wszystko co do tego jest potrzebne oprócz samych głowic,ale chyba to najefektywniejsza przeróbka w tych silnikach oczywiście w N/A
wybór firm i typów głowic do tego silnika jest ogromny przy kupnie najlepiej nie kierować się do końca tylko ceną,ale także co dalej będzie robione z silnikiem (to ważne)
najlepiej doradzić się kogoś kto będzie umiał dobrać odpowiednie parametry.
głowice np;

http://www.summitracing.com/parts/EDL-5023/

przy takiej wymianie warto pomyśleć o;

nowe uszczelki głowic np. fel-pro para ~73$ http://www.summitracing.com/parts/FPP-1011-1/

roller rockers np, 1,6:1 ~ 215$ http://www.summitracing.com/parts/SCC-SCP1018BL/

do rockersów napewno potrzebne będą utwadzane laski popychaczy (seryjne przetrą się max po 3-4 tys. km.) minimum 29$ http://www.summitracing.com/parts/CCA-7812-16/

jak silnik jest na hydraulice to nowe liftersy również warto wymienić 115$ http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6500-R302/

i jeszcze napewno jakieś dodatkowe uszczelki.

aluminiowe głowice 2szt. oprócz 25kg. mniejszej masy od seryjnych dadzą około 50-70KM jakby dołożyć do tego jakiś wałeczek to do +100KM jest możliwe.

wydech zostawiłbym na póżniej biorąc pod uwagę koszty zakupu w stosunku do efektów, lepiej zdecydowanie zacząć od "góry" silnika


Turbo czy dokładanie kompressora bym sobie odpuścił Polska to nie Stany tutaj wystrojenie czegoś takiego graniczy z cudem oczywiście na tyle aby jeżdzić bezawaryjnie, grzebanie w N/A w 302-ce to jak składanie klocków lego z tym,że każdy dodatkowy klocek to dodatkowy koń :hyhy: po troszku można zbudować naprawdę szybki samochód,a nie jak w przypadku turbo czy kompresor wydać 3- 4 tys.$ jednorazowo


13.09 08 Borsk ET13.400 300KM
19.07 09 Borsk ET 13.250
19.09.09 Borsk ET 12.840 340KM
07.08.10 Dajtki ET 12.979 street
21.05.11 Czaplinek ET12.68 390KM
03.07.11 Dajtki ET 12,38 340+75KM
20.07.12 Wilcze laski ET 12.27
19.08.12 Ełk ET11.87 480KM @ 200km/h

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Post autor: muarah » 2010-11-28, 21:46

W turbo czy kompresor na tym etapie bym sie nie ładował. Osobiście też polecam aluminiowe głowice jeśli budżet na to pozwala. Aluminiowe wiadomo, ze są lepsze, sam je przecież zamontowałem ale i cena też dużo wyższa - wydatek rzędu 1000USD za parę + transport. Głowice w Twoim modelu są mało wyczynowe (kastracja czasów kryzysu paliwowego) więc nawet wymiana na żeliwne też da spory przyrost mocy.

- Głowice, jeśli aluminiowe to: Edelbrocki mają opinię solidnych głowic za rozsądne pieniądze, jeśli jednak w podobnej cenie można dostać np. Trick Flow to moim zdaniem warto, ja akurat na takie postawiłem;) Tutaj znalazłem odpowiednie głowice w niezłej cenie: http://www.summitracing.com/parts/TFS-51400002/
Mają nieco większe średnice zaworów dolotowych ale zakładam, że jeśli ktoś decyduje się na aluminiowe głowice to modyfikacje nie ograniczą się do głowic - większy dolot, gaźnik, także wydech.

- Do tego co powyżej potrzebne będą uczczelki kolektorów wydechowego i dolotowego, można kupić komple uszczelek do głowic, np: http://www.summitracing.com/parts/EDL-7364/

- Także śruby do głowic: ARP to lider w tej kategorii i dodają w pudełku fajny "środek poślizgowy" dzięki któremu śruba "lepiej wchodzi";) -> mniejsze momenty dokręcania a to ważne jeśli nie masz wyjętego silnika;): http://www.summitracing.com/parts/ARP-154-3601/

- dźwigienki, trzeba uważać na rozmiar szpilek mocujących je w głowicy (są dwa standardy 3/8" lub 7/16"), te są tanie i będą pasować: http://www.summitracing.com/parts/PRO-66911/
lub przełożenie 1,72:
http://www.summitracing.com/parts/SCC-SCP3019BL/
-> tu uwaga, Proform to w zasadze chiszczyzna ale nie są takie złe pod warunkiem, że się uważna na solidne skontrowanie nakrętek przy dźwigienkach. Zresztą nie tylko te się potrafią luzować.

Nie wiem jako masz kolektor dolotowy ale obawiam się, że trzeba go też wymienić, może być może być jakiś Edelbrock Performer RPM: http://www.summitracing.com/parts/EDL-7121/
J postawiłem na Weiand X-celerator ale jest mniej popularny. Ten aluminiowy który mi pozostał (chyba Edelbrock, muszę sprawdzić) jest do głowic od 351C, nie będzie niestety w tej konfguracji pasował.

Gaźnik: electric choke, 600cfm 4-gardzielowy będzie akurat, nie ma sensu przesadzać z gaźnikiem. Ten jest w miarę tani i dobry: http://www.summitracing.com/parts/HLY-0-80457S/ - powinien przyjść z uszczelką.

Nie wiem jak z pokrywami zaworów, sądzę, że te które masz powinny wciąż być OK.
Niestety taki plan i tak sumuje się do znacznej kwoty, dlatego na pczątku wspomniałem o żeliwnych głowicach.


muarah

Awatar użytkownika
muarah
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1330
Rejestracja: 2009-07-21, 13:00
Model: Mustang 351C, 1970
Silnik: inny V8
Kolor: hulla blue
Kontakt:

Post autor: muarah » 2010-11-28, 21:47

Przyznam się, że nie do końca mam świadomość jak to może pracować z Twoim wałkiem, na pewno taka konfiguracja może więcej niż umożliwia wałek. Można to korygować przełożeniem dźwigienek ale tylko częściowo. Gdybyś wiedział jaki masz wałek to można by to jakoś ocenić.


muarah

ODPOWIEDZ

Wróć do „FoMoCo”