PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Informacje i porady specyficzne dla silników V6 od 2011r.

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz, mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Michał P.
Forumowicz
Posty: 1745
Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
Model: Mustang V GT/CS
Silnik: V8 5.0
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Zabrze
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Post autor: Michał P. » 2018-07-06, 13:01

Panowie ostatnio natknąłem się w internecie na temat portowania kolektorów dolotowych do Mustanga. Do V8 jest sporo rozwiązań lepszych od fabrycznych lecz V6 cisza ...
I tu wchodzi temat portowania fabrycznych kolektorów dolotowych. Według opisów nie jest to trudny zabieg lecz czasochłonny dla uzyskania rezultatu. Korzyści ? Wzrost 10-15 koni w zależności od silnika oraz dokładności porotwania, inne dźwięk jak i spadek zużycia paliwa. Co o tym myślicie ?
http://mirperformance.com/3-7-mustang-p ... -manifold/" onclick="window.open(this.href);return false;


Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -

PanzerMamba
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 2017-07-16, 23:03

Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Post autor: PanzerMamba » 2018-07-08, 11:32

Nie wiem czy to dobre forum na taki temat ;) Tutaj więcej poczytasz o zajebistych zegarkach czy fajnych softszelach w barwach stajenych, ale raczej może być mało chętnych na dyskusję o portingu :D
W każdym razie - skuteczność portingu zależy od tego, jak bardzo niespasowane i nierówne są kanały w fabrycznym silniku. Podejrzewam, że 3.7 może być całkiem dobrze wykonany, ale to tylko podejrzenia. Najwięcej zyskałbyś, gdyby np. kanały kolektora dolotowego nie pokrywały się co do 0.05mm z kanałami w głowicy, ponieważ to właśnie takie małe progi na łączeniach powodują zawirowania i straty w ilości dostarczanego powietrza. W silniku z lat 70-80-90 gdy linie produkcyjne były technologicznie nie tak doskonałe jak dzisiejsze porting i polerka kanałów dolotowych pozwalały obudzić właśnie około 15-20 koni, a z dobrymi gaźnikami jeszcze więcej. Musiałbyś rozebrać głowicę, dolot i dokładnie je sprawdzić, pooglądać i ocenić czy porting może mieć jakikolwiek sens. Można jeszcze poprawić spasowanie zaworu z gniazdem, ale wątpię aby to było wymagane przy tak dopracowanej jednostce jak 3.7. W końcu to pierwszy silnik o mocy ponad 300hp dający wynik 30mpg. Raczej nie poprawisz wyniku fabrycznego.
Chcesz więcej mocy, załóż turbo.



Awatar użytkownika
Michał P.
Forumowicz
Posty: 1745
Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
Model: Mustang V GT/CS
Silnik: V8 5.0
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Zabrze
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Post autor: Michał P. » 2018-07-08, 12:04

Hmm porting to może zła nazwa, bardziej chodzi o zwiększenie objętości poszczególnych kanałów, o wybranie materiału (tworzywa) tak aby był przepływ większej ilości powietrza. Według zdjęć można sporo wybrać materiału.


Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -

Awatar użytkownika
Rezor
Forumowicz
Posty: 1628
Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
Model: SN95 GT
Silnik: V8 5.0
Kolor: Niebieski

Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Post autor: Rezor » 2018-07-08, 12:06

Jak dolot jest węższy od kanałów głowicy to powinien być lepszy flow. Jak nie i nie zrobisz portingu głowic to będzie bez zmian. Ze spalaniem to już nie do końca :) żeby uzyskać więcej mocy zawsze potrzeba więcej powietrza i więcej paliwa. Inny temat to już odpowiednie strojenie.


Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać

PanzerMamba
Forumowicz
Posty: 178
Rejestracja: 2017-07-16, 23:03

Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Post autor: PanzerMamba » 2018-07-08, 12:45

No spoko, jak widziałeś na zdjęciach, że jest co zbierać to ok. Jeżeli jest miejsce i materiał, to możesz też dać większe zawory i powiększyć gniazda zaworowe. Tylko, że to już identyczne koszty jak wstawienie dmuchawy.



Awatar użytkownika
Michał P.
Forumowicz
Posty: 1745
Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
Model: Mustang V GT/CS
Silnik: V8 5.0
Kolor: Czerwony
Lokalizacja:: Zabrze
Stajnia: Stajnia Górny Śląsk

Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych

Post autor: Michał P. » 2018-07-08, 19:23

Dmuchawa byłaby piękna choć nie chce chyba zmieniać mojego Rumaka V6, nie jest to 100% muscle car ale uwielbiam moje V6 i nie chce z niego robić na chama V8 czy innego ustrojstwa uturbionego, chce i mam po prostu V6 które daje mi kupe fanu :D i myśle, że będzie mi dawało jeszcze więcej po każdym etapie budowy.
Jak uwinę się z mostem i wymianą wału na alu, myślę, że spróbuje dorwać kolektory dolotowe i spróbować je zmodyfikować, jak wyjdzie dobrze to zamontuje, jak nie to dużo to nie kosztuje :) a nóz widelec uda się parę koni więcej zebrać.


Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -

ODPOWIEDZ

Wróć do „3.7 V6 2011 -”