Panowie ostatnio natknąłem się w internecie na temat portowania kolektorów dolotowych do Mustanga. Do V8 jest sporo rozwiązań lepszych od fabrycznych lecz V6 cisza ...
I tu wchodzi temat portowania fabrycznych kolektorów dolotowych. Według opisów nie jest to trudny zabieg lecz czasochłonny dla uzyskania rezultatu. Korzyści ? Wzrost 10-15 koni w zależności od silnika oraz dokładności porotwania, inne dźwięk jak i spadek zużycia paliwa. Co o tym myślicie ?
http://mirperformance.com/3-7-mustang-p ... -manifold/" onclick="window.open(this.href);return false;
PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz, mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz
- Michał P.
- Forumowicz
- Posty: 1745
- Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
- Model: Mustang V GT/CS
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Czerwony
- Lokalizacja:: Zabrze
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -
-
- Forumowicz
- Posty: 178
- Rejestracja: 2017-07-16, 23:03
Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
Nie wiem czy to dobre forum na taki temat
Tutaj więcej poczytasz o zajebistych zegarkach czy fajnych softszelach w barwach stajenych, ale raczej może być mało chętnych na dyskusję o portingu
W każdym razie - skuteczność portingu zależy od tego, jak bardzo niespasowane i nierówne są kanały w fabrycznym silniku. Podejrzewam, że 3.7 może być całkiem dobrze wykonany, ale to tylko podejrzenia. Najwięcej zyskałbyś, gdyby np. kanały kolektora dolotowego nie pokrywały się co do 0.05mm z kanałami w głowicy, ponieważ to właśnie takie małe progi na łączeniach powodują zawirowania i straty w ilości dostarczanego powietrza. W silniku z lat 70-80-90 gdy linie produkcyjne były technologicznie nie tak doskonałe jak dzisiejsze porting i polerka kanałów dolotowych pozwalały obudzić właśnie około 15-20 koni, a z dobrymi gaźnikami jeszcze więcej. Musiałbyś rozebrać głowicę, dolot i dokładnie je sprawdzić, pooglądać i ocenić czy porting może mieć jakikolwiek sens. Można jeszcze poprawić spasowanie zaworu z gniazdem, ale wątpię aby to było wymagane przy tak dopracowanej jednostce jak 3.7. W końcu to pierwszy silnik o mocy ponad 300hp dający wynik 30mpg. Raczej nie poprawisz wyniku fabrycznego.
Chcesz więcej mocy, załóż turbo.


W każdym razie - skuteczność portingu zależy od tego, jak bardzo niespasowane i nierówne są kanały w fabrycznym silniku. Podejrzewam, że 3.7 może być całkiem dobrze wykonany, ale to tylko podejrzenia. Najwięcej zyskałbyś, gdyby np. kanały kolektora dolotowego nie pokrywały się co do 0.05mm z kanałami w głowicy, ponieważ to właśnie takie małe progi na łączeniach powodują zawirowania i straty w ilości dostarczanego powietrza. W silniku z lat 70-80-90 gdy linie produkcyjne były technologicznie nie tak doskonałe jak dzisiejsze porting i polerka kanałów dolotowych pozwalały obudzić właśnie około 15-20 koni, a z dobrymi gaźnikami jeszcze więcej. Musiałbyś rozebrać głowicę, dolot i dokładnie je sprawdzić, pooglądać i ocenić czy porting może mieć jakikolwiek sens. Można jeszcze poprawić spasowanie zaworu z gniazdem, ale wątpię aby to było wymagane przy tak dopracowanej jednostce jak 3.7. W końcu to pierwszy silnik o mocy ponad 300hp dający wynik 30mpg. Raczej nie poprawisz wyniku fabrycznego.
Chcesz więcej mocy, załóż turbo.
- Michał P.
- Forumowicz
- Posty: 1745
- Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
- Model: Mustang V GT/CS
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Czerwony
- Lokalizacja:: Zabrze
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
Hmm porting to może zła nazwa, bardziej chodzi o zwiększenie objętości poszczególnych kanałów, o wybranie materiału (tworzywa) tak aby był przepływ większej ilości powietrza. Według zdjęć można sporo wybrać materiału.
Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -
- Rezor
- Forumowicz
- Posty: 1628
- Rejestracja: 2015-03-19, 13:33
- Model: SN95 GT
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Niebieski
Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
Jak dolot jest węższy od kanałów głowicy to powinien być lepszy flow. Jak nie i nie zrobisz portingu głowic to będzie bez zmian. Ze spalaniem to już nie do końca
żeby uzyskać więcej mocy zawsze potrzeba więcej powietrza i więcej paliwa. Inny temat to już odpowiednie strojenie.

Mój mustang jest jak pies:
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
Ciągle się z nim bawię
Kobieta wypomina ile mam przez niego wydatków i problemów
Dzieci go lubią
Matka ma go dość bo przeorał jej podwórko
Ojciec zwie bo olał mu kostkę na podjeździe
Znajomi wciąż muszą o nim wysłuchiwać
-
- Forumowicz
- Posty: 178
- Rejestracja: 2017-07-16, 23:03
Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
No spoko, jak widziałeś na zdjęciach, że jest co zbierać to ok. Jeżeli jest miejsce i materiał, to możesz też dać większe zawory i powiększyć gniazda zaworowe. Tylko, że to już identyczne koszty jak wstawienie dmuchawy.
- Michał P.
- Forumowicz
- Posty: 1745
- Rejestracja: 2017-06-07, 11:18
- Model: Mustang V GT/CS
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: Czerwony
- Lokalizacja:: Zabrze
- Stajnia: Stajnia Górny Śląsk
Re: PORTED INTAKES / portowanie kolektorów dolotowych
Dmuchawa byłaby piękna choć nie chce chyba zmieniać mojego Rumaka V6, nie jest to 100% muscle car ale uwielbiam moje V6 i nie chce z niego robić na chama V8 czy innego ustrojstwa uturbionego, chce i mam po prostu V6 które daje mi kupe fanu
i myśle, że będzie mi dawało jeszcze więcej po każdym etapie budowy.
Jak uwinę się z mostem i wymianą wału na alu, myślę, że spróbuje dorwać kolektory dolotowe i spróbować je zmodyfikować, jak wyjdzie dobrze to zamontuje, jak nie to dużo to nie kosztuje
a nóz widelec uda się parę koni więcej zebrać.

Jak uwinę się z mostem i wymianą wału na alu, myślę, że spróbuje dorwać kolektory dolotowe i spróbować je zmodyfikować, jak wyjdzie dobrze to zamontuje, jak nie to dużo to nie kosztuje

Mustang 3.7l - 2012 Black Beauty 2017 - 2021
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -
Mustang 5.0 l - GT/CS 2012 2021 -