Chłodzenie - Help!!

Informacje i porady specyficzne dla silników V6

Moderatorzy: mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz, mcgan, Pavulon_, stang232, celibad, pluzz

Awatar użytkownika
Tom.Tom
Forumowicz
Posty: 1309
Rejestracja: 2011-11-16, 20:58
Model: X-CHARGED
Silnik: V6 4.0
Kolor: bordo + czarny mat
Lokalizacja:: Trójmiasto
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: Tom.Tom » 2012-03-26, 15:06

OK - mam kolejną obserwację:

po rozgrzaniu silnika na postoju i wolnych obrotach jest tak - tuż przed włączeniem się wentylatora rośnie poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym do górnej kreski oznaczonego poziomu, z korka unosi się lekka para i po ok 3 sekundach działania wentylatora poziom szybko spada poniżej dolnej kreski. Ja mam teraz rozrzedzony wodą, nie wiem jak ma się rozszerzalność cieplna bardziej stężonego koncentratu, czy jest większa, czy mniejsza.

Nie miałem jeszcze czasu, żeby podłączyć kompa i sprawdzić dokładnie temperaturę, ale generalnie wygląda na to, że wszystko jest OK - po prostu objętość płynu mocno się waha i trzeba spokojnie z połowę zbiorniczka przeznaczyć na "bufor" - inaczej wywali.

Czyli wychodzi, że jest tak jak pisał Caniggia - objętość płynu na tyle się waha, że zalanie na zimnym pomiędzy kreskami na pewno spowoduje wyrzucenie płynu przy ponad 100st. kiedy to włącza się wentylator. Nie wiem jak będzie jakby go zagrzać jeszcze bardziej - zobaczymy - lato już niedługo ;)


Obrazek

:: PAN TOMASZ ZOSTAŁ BOHATEREM W SWOIM GARAŻU - SAM ZAMONTOWAŁ KOMPRESOR! :: viewtopic.php?f=13&t=5243&start=150#p137691

Awatar użytkownika
rzabsky
Forumowicz
Posty: 566
Rejestracja: 2011-12-13, 23:47
Silnik: V6 4.0
Kolor: Mineral Grey

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: rzabsky » 2012-03-26, 17:55

Jezeli poziom obniża sie gwaltownie to prawdopodobnie jest to moment otwarcia termostatu. Wydaje mi się, że powinien sie on otwierać przed wlaczeniem wentylatora. Wentylator moze sie też wlaczac od klimatyzacji.

A tak ogolnie to problem Ci zniknal czy dalej jest?



Awatar użytkownika
Tom.Tom
Forumowicz
Posty: 1309
Rejestracja: 2011-11-16, 20:58
Model: X-CHARGED
Silnik: V6 4.0
Kolor: bordo + czarny mat
Lokalizacja:: Trójmiasto
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: Tom.Tom » 2012-03-26, 22:32

@Rzabski - nie wiem czy był w ogóle jakiś problem... Termostat raczej na pewno otwiera się wcześniej, bo chłodnica jest gorąca dużo wcześniej przed pierwszym włączeniem wentylatora. Poziom płynu podnosi się tuż na początku włączenia wentylatora i zaraz potem spada. Trudno mi powiedzieć, czy to normalna rozszerzalność cieplna... Może ktoś inny mógłby zerknąć, czy u niego też tak się dzieje...?


Obrazek

:: PAN TOMASZ ZOSTAŁ BOHATEREM W SWOIM GARAŻU - SAM ZAMONTOWAŁ KOMPRESOR! :: viewtopic.php?f=13&t=5243&start=150#p137691

caniggia
Stowarzyszenie MKP
Posty: 3868
Rejestracja: 2008-12-19, 15:05
Model: Mustang GT 4.6 Turbo
Silnik: V8 4.6
Kolor: satin silver

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: caniggia » 2012-03-26, 22:49

tom.tom pisze:@Rzabski - nie wiem czy był w ogóle jakiś problem... Termostat raczej na pewno otwiera się wcześniej, bo chłodnica jest gorąca dużo wcześniej przed pierwszym włączeniem wentylatora. Poziom płynu podnosi się tuż na początku włączenia wentylatora i zaraz potem spada. Trudno mi powiedzieć, czy to normalna rozszerzalność cieplna... Może ktoś inny mógłby zerknąć, czy u niego też tak się dzieje...?

ile razy mam pisac ze to normalne? W układzie jest chyba ze 12 litrów płynu, czy podniesienie w zbiorniczku takim małym o 2cm to jakieś dziwne jest?
Ostatnio zmieniony 2012-03-27, 00:15 przez caniggia, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Tom.Tom
Forumowicz
Posty: 1309
Rejestracja: 2011-11-16, 20:58
Model: X-CHARGED
Silnik: V6 4.0
Kolor: bordo + czarny mat
Lokalizacja:: Trójmiasto
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: Tom.Tom » 2012-03-26, 23:08

no ja myślę, że u mnie to on skakał tak o 5cm!

Wiesz Caniggia - ty to jesteś stary wyjadacz, co z niejednego Kunia chleb jadł i ze spokojem podchodzisz do takich rzeczy ;)

Czytałem też gdzieś, że poziom płynu może dużo więcej skakać jeżeli ten korek nie trzyma ciśnienia - uśmiechnę się do Kaszuba, żeby mi na chwilę pożyczył swój korek i zobaczę jak na nim rośnie a przy następnych zakupach kupię sobie nowy korek i git.


Obrazek

:: PAN TOMASZ ZOSTAŁ BOHATEREM W SWOIM GARAŻU - SAM ZAMONTOWAŁ KOMPRESOR! :: viewtopic.php?f=13&t=5243&start=150#p137691

caniggia
Stowarzyszenie MKP
Posty: 3868
Rejestracja: 2008-12-19, 15:05
Model: Mustang GT 4.6 Turbo
Silnik: V8 4.6
Kolor: satin silver

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: caniggia » 2012-03-27, 00:23

Ja jak w lipcu kupiłem konika, umówiłem się z kumplem na wieczór na piankę, przed pokaznie horsa, stoimy sobie późnym wieczorem przy nim, wolne rpm, z 20 st zewn, a tu nagle kałuża, kupa dymu, ekspresem gaszę, patrzę na zbiornik a tu pusty.
Dosłownie dzień wcześniej dolałem płynu aby na zimnym - ok 20st - był lekko ponad kreskę.
Do tej pory nie mam z tym problemu, a w późniejszym czasie stroiłem konia aby wypracować programy m.in dla tych co byli albo będą u mnie na strojeniu, po 8h dziennie cały weekend, i tak z 3 czy 4 razy, ani kropla nie ubyła do dziś, a było po 30st na zewnątrz i max but non stop.
Jak pisałem przy 10st jak dzisiaj patrzyłem mam lekko poniżej min.

Don't worry:)



caniggia
Stowarzyszenie MKP
Posty: 3868
Rejestracja: 2008-12-19, 15:05
Model: Mustang GT 4.6 Turbo
Silnik: V8 4.6
Kolor: satin silver

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: caniggia » 2012-03-27, 00:51

amerykańskie pojazdy w większości wymagają poprawek po fabryce niestety, cięzko to powiedzieć, ale to prawda, z Harleyami mam to samo.



Awatar użytkownika
Tom.Tom
Forumowicz
Posty: 1309
Rejestracja: 2011-11-16, 20:58
Model: X-CHARGED
Silnik: V6 4.0
Kolor: bordo + czarny mat
Lokalizacja:: Trójmiasto
Stajnia: Stajnia Pomorze

Re: Chłodzenie - Help!!

Post autor: Tom.Tom » 2012-03-28, 23:03

Dobra - mam pomiary (liczby to stopnie Celsiusza)

0-84 - zimna chłodnica
84 - otwiera się termostat, chłodnica robi się ciepła, temp. nieco spada
104 - włącza się wentylator, temp. spada do 90+ i dalej w kółko

Ani na wolnych ani w czasie jazdy (na zewnątrz ok. 10 st) nigdy temp nie doszła do 105 ale i też nie udało się żeby wykipiał...

Wskaźnik w środku faktycznie nie pokazuje różnicy między 90 a 104.

O termostat i wentylator jestem więc spokojny. Jeszcze raz go odpowietrzę i zamówię nowy korek.


Obrazek

:: PAN TOMASZ ZOSTAŁ BOHATEREM W SWOIM GARAŻU - SAM ZAMONTOWAŁ KOMPRESOR! :: viewtopic.php?f=13&t=5243&start=150#p137691

ODPOWIEDZ

Wróć do „4.0 V6 2005 - 2010”