Czernienie - renowacja śrub

Moje boje, czyli poprawiamy fabrykę... - Gotowe Poradniki . Zanim zaczniesz nowy temat - PRZECZYTAJ TO

Moderatorzy: pluzz, alski, pluzz, alski

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
yoozeq
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1357
Rejestracja: 2013-01-02, 21:34
Model: 68,69,69, ..?
Kolor: ładny
Kontakt:

Czernienie - renowacja śrub

Post autor: yoozeq » 2013-10-03, 14:34

Ostatnio testowo postanowiłem metodą domową poczernić śruby oto co trzeba mieć:
1. Kuchenka gazowa / na prąd,
2. Garnek ze stali nierdzewnej - idealny jest do gotowania szparagów gdyż ma już wkładany koszyczek,
3. Dobrą wentylację :)
4. Wodę do opłukania
5. Trochę starego oleju silnikowego
6. Szlifierkę z tarczą z drutu STALOWEGO do oczyszczenia śrub lub piaskarkę
7. Benzynę ekstrakcyjną do odtłuszczenia wyczyszczonych śrub
8. Gotowy zasyp do oksydacji na ciepło
9. BHP - okulary i rękawice gumowe.
10. Woda destylowana

Zabawa zaczyna się od przygotowania śrub, czyli oczyszczamy je z korozji oraz odtłuszczamy, następnie napełniamy garnek wodą destylowaną i stopniowo wsypujemy gotowy zasyp do oksydacji na ciepło np. " Oksyda" z alledrogo. UWAGA wsypujemy stopniowo bo wydziela się dużo ciepła !!! :cisza:

Jak już mamy przygotowaną zawiesinkę to ją podgrzewamy do 130 stopni i utrzymujemy taką temperaturę przez cały czas trwania naszej zabawy wkładamy koszyk z przygotowanymi śrubami i czekamy od 25 - 50 min potrząsając co jakiś czas koszyczkiem a na rękach mamy rękawice no i założone okulary, Po tym czasie śruby powinny być gotowe. Wyciągamy koszyczek i wkładamy go do wiaderka ze zwykłą wodą aby ostudzić je oraz wypłukać żrący preparat. Opłukane śruby wkładamy jeszcze do oleju silnikowego na 10 - 15 min (niektórzy mówią żeby jeszcze je tam pogotować) i możemy się już cieszyć pięknie czarnymi śrubami :)

NIGDY NIE DOLEWAMY WODY DO CIEPŁEGO ROZTWORU BO PRYSKA I MOŻNA SIĘ ŁADNIE ZAŁATWIĆ A WSZYSTKO NAJLEPIEJ ROBIĆ NA DWORZE !!!

UWAGA: Nie poczernimy śrub które mają już jakąś powłokę galwaniczną, oraz do kąpieli nie wkładamy rzeczy z aluminium !!


pozdrawiam, yoozeq
-------------
Mustang 1968 fastback JCode - projekt
Mustang 1969 coupe 200 c.i. I6
Mustang 1969 sportsroof 331 stroker
Mustang 1973 MACH 25%
Mustang 2017 GT S550 - dzienny
http://www.facebook.com/My.Mustang.69

Awatar użytkownika
mdziak
Rodzynki Stowarzyszenie MKP
Posty: 1139
Rejestracja: 2013-01-13, 15:00
Model: 2011 Premium
Silnik: V6 3.7
Kolor: Performance White

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: mdziak » 2013-10-03, 14:41

:szok:

a gdzie filmik instruktazowy? :hyhy:


Obrazek

Awatar użytkownika
Tomasz78
Forumowicz
Posty: 262
Rejestracja: 2011-08-15, 00:01
Model: 68 coupe, 65 Coupe
Silnik: V8 5.0
Kolor: BLACK

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: Tomasz78 » 2013-10-03, 23:41

Yoozeq - zapodaj fotki z efektem przed i po. Jutro oddaje swoje kolektory rurowe do oksydowania . Po piaseczku, pięknie doczyszczone. - zobaczę jaki bedzie efekt... :niepewny:

A jak Twoja ceramika? Spisuje się? Żadnych odbarwien itp?

Pozdrawiam,

T



Awatar użytkownika
yoozeq
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1357
Rejestracja: 2013-01-02, 21:34
Model: 68,69,69, ..?
Kolor: ładny
Kontakt:

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: yoozeq » 2013-10-04, 08:34

Sprawa wygląda dobrze zobacz sobie te tuleje w górnym narożniku zdjęcia - one wyszły najładniej, ale to był czysty gładki metal po obróbce. Śruby też są fajne choć mają łatki gdyż czyszczenie szczotką nie jest równomierne... na próbę czerniłem też piaskowane śruby i te wyszły świetnie i mają dodatkowy bajer bo są matowe ;), ale trzeba pamiętać tutaj żeby nie piaskować gwintu. Na niektórych np. tam gdzie stal jest mocno węglowa czyli twarda - od głowicy itd.. wychodzi rudy nalot pod którym jest ładna czerń. Dochodzi tylko trochę roboty z kolejnym czyszczeniem szmatką. Jak na metodę domową to uznaję, że ładny efekt.

Co do ceramiki to jest bajka :) Nic się nie dzieje oprócz tego że powłoka zmatowiała i się przybrudziła..., ale różne trasy robiłem w różnych warunkach i jest ok. Nie ma odbarwień i wszystko się trzyma jak należy :ok:

Nawiasem to też pomyślałem o czernieniu kolektora wydechowego żeliwnego....

Przed w tych kubeczkach i oczyszczone szczotką w kartonie:
Obrazek

Po całej operacji - na żywo wyglądają lepiej:
Obrazek


pozdrawiam, yoozeq
-------------
Mustang 1968 fastback JCode - projekt
Mustang 1969 coupe 200 c.i. I6
Mustang 1969 sportsroof 331 stroker
Mustang 1973 MACH 25%
Mustang 2017 GT S550 - dzienny
http://www.facebook.com/My.Mustang.69

Awatar użytkownika
CzyTyTez
Forumowicz
Posty: 456
Rejestracja: 2011-01-14, 16:14
Silnik: V8 4.6
Kolor: vintage burgundy
Kontakt:

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: CzyTyTez » 2014-02-18, 14:36

dobre, dobre, więcej takich tipsów, polać mu ;)



Awatar użytkownika
emgie
Forumowicz
Posty: 392
Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
Model: 1966 Fastback
Silnik: inny V8
Kolor: biały, niebieskie pasy
Lokalizacja:: Warszawa
Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Kontakt:

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: emgie » 2014-05-16, 22:57

Hej!
Przetestowałem metodę Kolegi - wychodzi pięknie, ale trzeba pamiętać o kilku rzeczach.

Pierwsza i najważniejsza sprawa - BHP - koniecznie okulary i rękawice. Środek do czernienia jest strasznie żrący. Poparzyć się można w kilka sekund

Druga sprawa - bardzo dokładnie odczyszczamy śruby z rdzy. Inaczej wyjdą słabo.

Trzecia sprawa - preparaty do czernienia na gorąco nadają się w zasadzie tylko do jednej kąpieli. Sprzedawcy reklamują, że można kilka razy, ale to nie tak. Kolejny (drugi) wsad wychodzi już lekko rudy, a trzeci to jakaś masakra. Nie jest to spowodowane przez rdzę, ale przez "wyczerpywanie" się aktywnego składnika preparatu. To niestety norma. Dowiedziałem się o tym przy drugim czernieniu, jak poprawiałem po pierwszym. W "przemyśle" monitoruje się skład kąpieli i wzbogaca na bieżąco o odpowiednie składniki. W domowych warunkach w praktyce tylko pierwszy wsad wychodzi super zatem polecam brać do pod uwagę.

pozdrowienia
M


Michał
http://senomustangu.pl

Awatar użytkownika
yoozeq
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1357
Rejestracja: 2013-01-02, 21:34
Model: 68,69,69, ..?
Kolor: ładny
Kontakt:

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: yoozeq » 2014-05-16, 23:44

Spoko że się udało :) ze składem masz rację ale czasem wystarczy dodać trochę sody kaustycznej i jest ok. Jak nasz wywar jest już przepalony .. to już nic nie pomaga... ale chyba jak na warunki domowe to i tak jest ok.


pozdrawiam, yoozeq
-------------
Mustang 1968 fastback JCode - projekt
Mustang 1969 coupe 200 c.i. I6
Mustang 1969 sportsroof 331 stroker
Mustang 1973 MACH 25%
Mustang 2017 GT S550 - dzienny
http://www.facebook.com/My.Mustang.69

Mus100
Posty: 8
Rejestracja: 2012-05-11, 17:59
Model: przyszłośc

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: Mus100 » 2014-05-22, 14:52

Jakie przybliżone koszty operacji, gdzie kupić składniki?



Awatar użytkownika
yoozeq
Stowarzyszenie MKP
Posty: 1357
Rejestracja: 2013-01-02, 21:34
Model: 68,69,69, ..?
Kolor: ładny
Kontakt:

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: yoozeq » 2014-05-22, 16:59

Mus100 pisze:Jakie przybliżone koszty operacji, gdzie kupić składniki?
W pierwszym poście jest .... np. na allegro poszukaj hasła oksyda


pozdrawiam, yoozeq
-------------
Mustang 1968 fastback JCode - projekt
Mustang 1969 coupe 200 c.i. I6
Mustang 1969 sportsroof 331 stroker
Mustang 1973 MACH 25%
Mustang 2017 GT S550 - dzienny
http://www.facebook.com/My.Mustang.69

kuchareczka76
Posty: 1
Rejestracja: 2015-02-02, 16:59

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: kuchareczka76 » 2015-02-08, 18:35

No ładnie wyglada.Musze przyznac dobra robota.



Awatar użytkownika
ERTE
Forumowicz
Posty: 426
Rejestracja: 2012-04-01, 12:36
Model: Coupe 289 66
Silnik: V8 4.6
Kolor: podkład:)

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: ERTE » 2015-02-08, 22:25

A ja z lenistwa :P użyłem oksydy na zimno - i daje rade
buteleczka około 125ml - ważne żeby za długo nie trzymać w tym płynie. lepiej spłukać nadmiar i powtórzyć operacje



ogórrek
Młodszy Forumowicz
Posty: 11
Rejestracja: 2015-01-27, 18:17

Re: Czernienie - renowacja śrub

Post autor: ogórrek » 2015-06-01, 13:32

Cóż, i ja muszę się zabrać za robotę w tej kwestii. Tak że dzięki za sugestie jak się w ogóle do tego zabrać :)



ODPOWIEDZ

Wróć do „Jak to zrobić - Gotowe poradniki”