Geometria i układ kierowniczy w 1967r
Moderatorzy: Pavulon_, pluzz, Rezor, Przemek64, Piotrek86skc
- 1967,3.3
- Młodszy Forumowicz
- Posty: 96
- Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
- Model: 3.3 I6 coupe hardtop
- Kolor: Niebieski
- Lokalizacja:: Kraków
Geometria i układ kierowniczy w 1967r
Witajcie,
Piszę z pytaniem dotyczącym ściągania mustanga. Samochód miał już dwa razy ustawianą pełną geometrię, z czego drugim razem znajomy mechanik siedział nad nim kilka dni, żeby ustawić go perfekcyjnie i wieżę, że tak zrobił, natomiast auto dalej ściąga w lewo i to tak, że jak nie trzymam kierownicy, to momentalnie jadę do rowu. Zastanawiam się, czy nie jest to wina we wspomaganiu kierownicy. Pompa oraz siłownik są nowe, ale może siłownik jest jakiś wadliwy i przy sprężaniu sam z siebie wypycha tłok? Zauważyłem też ostatnio, że jest on dziwnie pochylony na lewą stronę, jak zmierzyłem wysokość, to okazało się, że lewa strona jest 1 cm niżej niż prawa na całej długości samochodu i tu drugie pytanie, przez co może się tak dziać, oraz czy może mieć to wpływ na to ściąganie? wszystkie drążki kierownicze są nowe, resory zostały stare, ponieważ były w dobrym stanie.
Z góry dzięki za wszystkie rady, bo nie wiem już gdzie szukać przyczyny
Piszę z pytaniem dotyczącym ściągania mustanga. Samochód miał już dwa razy ustawianą pełną geometrię, z czego drugim razem znajomy mechanik siedział nad nim kilka dni, żeby ustawić go perfekcyjnie i wieżę, że tak zrobił, natomiast auto dalej ściąga w lewo i to tak, że jak nie trzymam kierownicy, to momentalnie jadę do rowu. Zastanawiam się, czy nie jest to wina we wspomaganiu kierownicy. Pompa oraz siłownik są nowe, ale może siłownik jest jakiś wadliwy i przy sprężaniu sam z siebie wypycha tłok? Zauważyłem też ostatnio, że jest on dziwnie pochylony na lewą stronę, jak zmierzyłem wysokość, to okazało się, że lewa strona jest 1 cm niżej niż prawa na całej długości samochodu i tu drugie pytanie, przez co może się tak dziać, oraz czy może mieć to wpływ na to ściąganie? wszystkie drążki kierownicze są nowe, resory zostały stare, ponieważ były w dobrym stanie.
Z góry dzięki za wszystkie rady, bo nie wiem już gdzie szukać przyczyny
- RAFAŁ (GROSZEK)
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 2393
- Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
- Model: był SN95 jest GT2011
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: SREBRNY
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
zmierz odległość kół od środka piasty , po jednej i drugiej stronie , czy są równe .
- 1967,3.3
- Młodszy Forumowicz
- Posty: 96
- Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
- Model: 3.3 I6 coupe hardtop
- Kolor: Niebieski
- Lokalizacja:: Kraków
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
rozumiem, że mierzyć mam od piasty do nadkola?RAFAŁ (GROSZEK) pisze: ↑2021-04-12, 09:39zmierz odległość kół od środka piasty , po jednej i drugiej stronie , czy są równe .
- RAFAŁ (GROSZEK)
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 2393
- Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
- Model: był SN95 jest GT2011
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: SREBRNY
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
od piasty przedniej do piasty tylnej , po lewej stronie wymiar ma się zgadzać po prawej
- emgie
- Forumowicz
- Posty: 392
- Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
- Model: 1966 Fastback
- Silnik: inny V8
- Kolor: biały, niebieskie pasy
- Lokalizacja:: Warszawa
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
- Kontakt:
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
... a jak już zmierzysz odległość na obu stronach to sprawdź jeszcze to samo ale po przekątnej. Trudniej ale warto.
Kolejna sprawa... może prozaiczna, ale nie zablokował Ci się po prostu hamulec na jednym z kół? Może masz po prostu większy opór toczenia na jakimś kole bo cylinderek / tłoczek nie odbił do końca? Najlepiej podjechać na pierwszą lepszą stację diagnostyczną i sprawdzić opory toczenia oraz różnicę siły hamowania na osi. Możesz też podnieść auto i po prostu ręcznie sprawdzić czy nic tam się nie dzieje. Jak będą opory to coś wyczujesz.
To jeszcze pytanie pomocnicze... kiedy dokładnie masz to ściąganie? podczas jazdy bez gazu, dociskając gaz, dociskając hamulec?
Kolejna sprawa... może prozaiczna, ale nie zablokował Ci się po prostu hamulec na jednym z kół? Może masz po prostu większy opór toczenia na jakimś kole bo cylinderek / tłoczek nie odbił do końca? Najlepiej podjechać na pierwszą lepszą stację diagnostyczną i sprawdzić opory toczenia oraz różnicę siły hamowania na osi. Możesz też podnieść auto i po prostu ręcznie sprawdzić czy nic tam się nie dzieje. Jak będą opory to coś wyczujesz.
To jeszcze pytanie pomocnicze... kiedy dokładnie masz to ściąganie? podczas jazdy bez gazu, dociskając gaz, dociskając hamulec?
Michał
http://senomustangu.pl
http://senomustangu.pl
- 1967,3.3
- Młodszy Forumowicz
- Posty: 96
- Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
- Model: 3.3 I6 coupe hardtop
- Kolor: Niebieski
- Lokalizacja:: Kraków
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
W końcu udało mi się znaleźć czas na dokonanie kilku pomiarów, ogólnie jak na warunki garażowe, to odległość po prawej stronie między piastami wyszła mi o 1 cm krótsza niż po lewej, zmierzyłem również odległość między mocowaniami resorów tylnych i wynik jest podobny po prawej jest 1 cm mniej niż po lewej, a wiem, że podczas prac blacharskich nic z tym nie było robione, bo było wszystko w dobrym stanie z tyłu, jedynie końcówka prawej przedniej podłużnicy była wymieniana, więc ewentualnie coś chyba musiało być kombinowane przed sprowadzeniem do Polski.
W wolnej chwili zmierzę również przekątne, a jako punkty pomiarowe również przyjąć środek piast?
W kwestii hamulców, to z przodu bębny zostały przerobione na tarcze, został zamontowany nowy zestaw, w styczniu byłem na przeglądzie i diagnosta niczego nie stwierdził, ale dla pewności sprawdzę jeszcze to. Teraz jak powoli robi się pogoda to sprawdzę również temat ze wspomaganiem kierownicy i jak coś to napiszę jaki wyszedł wynik.
Ściąganie występuje podczas standardowej jazdy na wprost, podczas zwykłego przyspieszania.
W ostateczności zostanie chyba wybranie się do warsztatu na pomiar geometrii nadwozia, może oni stwierdzą czy coś jest nie tak.
W wolnej chwili zmierzę również przekątne, a jako punkty pomiarowe również przyjąć środek piast?
W kwestii hamulców, to z przodu bębny zostały przerobione na tarcze, został zamontowany nowy zestaw, w styczniu byłem na przeglądzie i diagnosta niczego nie stwierdził, ale dla pewności sprawdzę jeszcze to. Teraz jak powoli robi się pogoda to sprawdzę również temat ze wspomaganiem kierownicy i jak coś to napiszę jaki wyszedł wynik.
Ściąganie występuje podczas standardowej jazdy na wprost, podczas zwykłego przyspieszania.
W ostateczności zostanie chyba wybranie się do warsztatu na pomiar geometrii nadwozia, może oni stwierdzą czy coś jest nie tak.
- anbr64
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 811
- Rejestracja: 2012-06-13, 20:40
- Model: convertible 68
- Silnik: inny V8
- Kolor: Tahoe Turquoise
- Lokalizacja:: Ząbki
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
Co do wspomagania kierownicy to zrobiłem taki sam błąd, poddałem renowacji stary układ. Nie warto. teraz jeżdzę na pełnym Borgesonie i jest poezja. Puszczam kierownicę i dodaję gazu a auto jedzie jak po sznurku. Wcześniej uciekało na prawo a kierownica traktorzysty to była norma.
68 Convertible 289 V8
71 MACH1 351C 4V
71 MACH1 351C 4V
- 1967,3.3
- Młodszy Forumowicz
- Posty: 96
- Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
- Model: 3.3 I6 coupe hardtop
- Kolor: Niebieski
- Lokalizacja:: Kraków
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
Dzięki za radę, jak winowajcą okaże się wspomaganie, to podejrzewam, że też się na taki zestaw zdecydujęanbr64 pisze: ↑2021-04-20, 17:05Co do wspomagania kierownicy to zrobiłem taki sam błąd, poddałem renowacji stary układ. Nie warto. teraz jeżdzę na pełnym Borgesonie i jest poezja. Puszczam kierownicę i dodaję gazu a auto jedzie jak po sznurku. Wcześniej uciekało na prawo a kierownica traktorzysty to była norma.
- RAFAŁ (GROSZEK)
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 2393
- Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
- Model: był SN95 jest GT2011
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: SREBRNY
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
co do tej różnicy w odległości to miałem podobny przypadek w innym aucie i tez ściągało pomimo idealnego ustawienia zbieżności
- anbr64
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 811
- Rejestracja: 2012-06-13, 20:40
- Model: convertible 68
- Silnik: inny V8
- Kolor: Tahoe Turquoise
- Lokalizacja:: Ząbki
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
Możesz mieć ale nie musisz sytuację że puszcza jedna z uszczelek wspomagania. Stąd efekt ściągania tak jak byś chciał skręcić chociaż chcesz jechać prosto. Powodzenia!1967,3.3 pisze: ↑2021-04-20, 17:21Dzięki za radę, jak winowajcą okaże się wspomaganie, to podejrzewam, że też się na taki zestaw zdecydujęanbr64 pisze: ↑2021-04-20, 17:05Co do wspomagania kierownicy to zrobiłem taki sam błąd, poddałem renowacji stary układ. Nie warto. teraz jeżdzę na pełnym Borgesonie i jest poezja. Puszczam kierownicę i dodaję gazu a auto jedzie jak po sznurku. Wcześniej uciekało na prawo a kierownica traktorzysty to była norma.
68 Convertible 289 V8
71 MACH1 351C 4V
71 MACH1 351C 4V
- RAFAŁ (GROSZEK)
- Stowarzyszenie MKP
- Posty: 2393
- Rejestracja: 2009-03-28, 17:28
- Model: był SN95 jest GT2011
- Silnik: V8 5.0
- Kolor: SREBRNY
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
przestawili mi trochę na końcówkach z przodu trochę , żeby nie ściągało
ale w moim 73 jak składałem most z piórami to ustawiałem na równo , regulacji tam za wiele niema .
- emgie
- Forumowicz
- Posty: 392
- Rejestracja: 2012-02-14, 12:41
- Model: 1966 Fastback
- Silnik: inny V8
- Kolor: biały, niebieskie pasy
- Lokalizacja:: Warszawa
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
- Kontakt:
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
No to nie jest dobrze. Niemniej naprawa tego to spory problem. Ale sądzę że jest jeszcze jeden kłopot. Ale to niżej...1967,3.3 pisze: ↑2021-04-20, 16:55W końcu udało mi się znaleźć czas na dokonanie kilku pomiarów, ogólnie jak na warunki garażowe, to odległość po prawej stronie między piastami wyszła mi o 1 cm krótsza niż po lewej, zmierzyłem również odległość między mocowaniami resorów tylnych i wynik jest podobny po prawej jest 1 cm mniej niż po lewej, a wiem, że podczas prac blacharskich nic z tym nie było robione, bo było wszystko w dobrym stanie z tyłu, jedynie końcówka prawej przedniej podłużnicy była wymieniana, więc ewentualnie coś chyba musiało być kombinowane przed sprowadzeniem do Polski.
Teoretycznie powinieneś mierzyć ramę w określonych punktach - wrzuciłem Ci właśnie plik z wartościami. Niestety '67 nie jest mi super dobrze znany i nie weryfikowałem tych wartości, ale sądzę że w razie wątpliwości Koledzy pomogą.
Orientacyjnie na potrzeby ustalenia przyczyn w zupełności możesz złapać dowolne punkty i mierzyć. Polecam natomiast zrobić tak:
- pomiar przekątnych "ramy" - czyli łapiesz identyczne punkty na ramie np na podłużnicach
- pomiar przekątnych zawieszenia - czyli np piasty, albo jakaś śruba w wahaczu, cokolwiek.
W ten sposób dowiemy się czy masz krzywą "ramę" czy też coś pogięte lub źle ustawione w zawieszeniu
Najpewniej znam przyczynę tego stanu.
Słuchaj zrób bardzo porządnie test w 3 scenariuszach....
1. Jazda na luzie... położenie kierownicy traktujemy jako punkt "0" - zakładam że podczas jazdy na luzie nie ściąga - potwierdź!!
2. Przyspieszanie - w którą ucieka kierownica?
3. Hamowanie - w którą ucieka kierownica?
Jeżeli okaże się, że w punktach 2 i 3 kierownica ucieka Ci na przeciwne kierunki to mamy podejrzanego. Chodzi o drążki reakcyjne.
Jedziesz sobie na na - tym razem już lepszą - stację diagnostyczną, która ma możliwość szarpania kołami wzdłużnie - przód/tył. Wchodzisz pod auto i patrzysz jak pracują gumy na drążkach reakcyjnych. Jeżeli jedna strona ugina się na tych gumach bardziej niż druga to masz przyczynę. Można będzie zacząć leczyć
Także zanim zabierzesz się za prostowanie auta na ramie tnąc go szlifierką zrób jak proszę test. Tylko bardzo solidnie.
Powodzenia!
Michał
http://senomustangu.pl
http://senomustangu.pl
- 1967,3.3
- Młodszy Forumowicz
- Posty: 96
- Rejestracja: 2017-09-02, 11:14
- Model: 3.3 I6 coupe hardtop
- Kolor: Niebieski
- Lokalizacja:: Kraków
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
Dzięki za wszystkie rady, niestety winnym nie jest wspomaganie, będę musiał dalej zbadać wszystkie przekątne i prawidłowe ustawienie ramy jak tylko będę mieć do tego znowu możliwość
No nic, zostaje dalsze szukanie winnego, jak coś uda mi się ustalić to dam znać.
Pozdrawiam
W kwestii ściągania, to jest cały czas na lewą stronę, przy przyspieszaniu i hamowaniu, na luzie go nie sprawdzę bo mam automatemgie pisze: ↑2021-04-22, 09:11
Najpewniej znam przyczynę tego stanu.
Słuchaj zrób bardzo porządnie test w 3 scenariuszach....
1. Jazda na luzie... położenie kierownicy traktujemy jako punkt "0" - zakładam że podczas jazdy na luzie nie ściąga - potwierdź!!
2. Przyspieszanie - w którą ucieka kierownica?
3. Hamowanie - w którą ucieka kierownica?
Jeżeli okaże się, że w punktach 2 i 3 kierownica ucieka Ci na przeciwne kierunki to mamy podejrzanego. Chodzi o drążki reakcyjne.
Jedziesz sobie na na - tym razem już lepszą - stację diagnostyczną, która ma możliwość szarpania kołami wzdłużnie - przód/tył. Wchodzisz pod auto i patrzysz jak pracują gumy na drążkach reakcyjnych. Jeżeli jedna strona ugina się na tych gumach bardziej niż druga to masz przyczynę. Można będzie zacząć leczyć
Także zanim zabierzesz się za prostowanie auta na ramie tnąc go szlifierką zrób jak proszę test. Tylko bardzo solidnie.
Powodzenia!
No nic, zostaje dalsze szukanie winnego, jak coś uda mi się ustalić to dam znać.
Pozdrawiam
- TomiTomi
- Forumowicz
- Posty: 103
- Rejestracja: 2017-01-31, 11:17
- Model: 1968 coupe
- Silnik: inny V8
- Kolor: Highand Green
- Lokalizacja:: Warszawa
- Stajnia: Stajnia Mazowiecka
Re: Geometria i układ kierowniczy w 1967r
emgie, ten schemat dotyczyć się może i 68 ?? 67 i 68 to chyba to samo czy się mylę?